четвер, 3 липня 2014 р.

Біологія, 7клас

 11.03.2017

 Піклування про потомство

 Як тварини користуються знаряддями праці

Використання тваринами знарядь праці 

Знаряддя праці для тварин

 Як вчаться пташенята

 Мова і спілкування тварин

 Як тварини спілкуються. 5 неймовірних способів порозуміння

Міграція тварин

  07.03.2017

 Мова бджіл

Мова бджіл

04.03.2017

 Лабораторні дослідження: визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).









 

02.02.2017

 Захист міні-проекту: "Майстерність маскування" 






10.01.2017

 Опрацювати тему :  ДИХАННЯ ТВАРИН, §36. Дати відповіді на запитання.

Оцінка
Запитання для самоконтролю
1-6
1. Що таке дихання? 2. Які основні етапи дихання? 3. Назвіть основні типи дихання тварин. 4. Наведіть приклади тварин, які дихають за допомогою шкіри, зябер, трахей й легень. 5. Що таке дихальна система? 6. Назвіть основні функції дихальної системи.
7-9
7. Яке значення дихання для вивільнення енергії в клітинах тварин? 8. Чим визначається тип дихання тварин? 9. Якими є функції й органи дихальної системи тварин?
10-12
10. Опишіть способи дихання хребетних тварин.

 03.01.2017

 Чому риби не замерзають у крижаній воді?

Риби – істоти холоднокровні, тобто температура їх тіла дорівнює температурі навколишнього середовища. Між тим в найближчій до Південного полюса частині Світового океану – протоці Макмердо – температура води опускається деколи нижче –2°С.
При цьому полярні види риб не перетворюються на шматок льоду: вони виробляють глікопротеїни – особливі білки, які були виявлені в крові риб в середині минулого століття. Це дуже ефективні кріопротектори: вони гальмують процес замерзання рідини в 200-300 разів краще, ніж, наприклад, звичайна сіль, яку кладуть у воду, щоб вона не замерзала.
До останнього часу вважалось, що глікопротеїни зв'язуються з однією з граней кристалу льоду, який зароджується в клітині, і гальмують його ріст. Проте недавні дослідження показали, що вони впливають на молекули води, так би мовити, на відстані. За присутності глікопротеїнів рух молекул у водному розчині стає менш хаотичним і вони гірше зв'язуються одна з одною в кристалічну решітку.

  04.12.2016

Тварини-рекордсмени.

 22.11.2016

Будова яйця птахів (навчаємося пізнавати)


 





 

 

 

 

 

 

07.11.2016  

Амфібії

09.10.2016

 

Таблиця до практичної роботи №1
«Виявлення прикладів пристосування до способу життя комах»
Назва комахи
Особливості способу життя
Будова ротового апарату
Будова крил
Будова ходильних ніг
Інші особливості пристосування
Планувець
Живе у прісних стоячих водоймах, більшість часу проводить у товщі води, спливаючи на поверхню для дихання. Живиться водяними комахами, може перелітати на значні відстані
Має гризучий ротовий апарат, що дозволяє захоплювати, розгризати та подрібнювати їжу.
Перша пара крил перетворена на жорсткі надкрила. Друга пара має сітчасту будову.
Задні ноги великі, розширені на зразок весел, використовуються для плавання і забезпечують швидкий рух комахи у воді. Передні та середні ноги коротші за задні.
Тіло має обтічну форму. Темне забарвлення робить комаху непомітною для хижаків на тлі дна водойми
Муха кімнатна
Живе в наземному середовище, бігає, літає. Живиться рідкою їжею
Ротовий апарат смоктального типу, хоботок для всмоктування тільки рідкої їжі
Друга пара перетворилася на органи рівноваги – дзижчальця
Три пари бігальних ніг
Мають темне забарвлення. Дуже плодючі
Білан капустяний
Повітряно-наземне середовище, в пошуках їжі мігрують на великі території, активні вдень.
Тип ротового апарату дорослих особин сисний, а личинок – гризучий. Гусінь поїдає листя, дорослі – нектар.
Дві пари великих крил, передні з чорним забарвленням
Ноги маленькі хватальні
Нижній бік крил жовтий, ніби обсипаний пилком. Зі складеним крилами стає незамітний
Комар звичайний
Повітряно-наземне середовище, перелітають на великі відстані. Самці живляться соком рослин, самки – ще й кров’ю
Ротовий апарат колючо-сисний
Одна пара перетинчастих крил
Довгі ноги хватального типу
Коли літає, дзищить
Медоносна бджола
Опанували повітряно-наземне середовище. Літають на великі відстані в пошуках нектару.
Ротовий апарат гризучо-сисний, мають хоботок для збору нектару
Дві пари прозорих з повздовжні по і поперечними жилками крил, задні крила менші
Ноги збирального типу
Матка та робочі бджоли мають жало для захисту. Живуть великими родинами


01.09.2016


Пiдручник 

 29.08.2016  Календарно-тематичне планування,  7 клас, за новою програмою,

 2016-2017 н.р.

N
з/п
Дата
проведення

Зміст навчального матеріалу
Робота зі здібними учнями
Робота з корекції знань
Приміт-ка
Вступ  (4 год.)
1

Основні відмінності тварин від рослин та грибів.



2

Особливості живлення  тварин.



3

Будова тварин: клітини, тканини.



4

Будова тварин:  органи та системи органів.



Тема 1. Різноманітність тварин  (26 год.)
[розглядаються особливості будови,   способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини  тварин зазначених груп]
5

Поняття про класифікацію тварин.
Міні-проект (за вибором), презентація.
Тварини рекордсмени.
Як утворю-ються коралові острови?
Як утворю-ються перлини?
Тварини – будівель-ники.
Зуби ссавців.
Міні-проект (за вибором), інформацій-ний.
Тварини рекорд-смени.
Як утворюються коралові острови?
Як утворюються перлини?
Тварини - будівельники.
Зуби ссавців.

6

Кишковопорожнинні.

7

Кільчасті черви.

8

Лабораторні дослідження: зовнішньої  будови та  руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника)

9

Членистоногі: Ракоподібні.

10

Членистоногі: Павукоподібні.

11

Членистоногі: Комахи.

12

Практична  робота: 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.  (Тематичне оцінювання)

13

Молюски. Лабораторне дослідження:
будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків.

14

Паразитичні безхребетні тварини.

15

Риби.

16

Продовження. Риби.

17

Амфібії.

18

Продовження. Амфібії.

19

Рептилії.

20

Продовження. Рептилії.

21

Птахи.

22

Птахи.

23

Птахи.

24

Практична робота:2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. 

25

Ссавці.

26

Ссавці.

27

Ссавці.

28

Ссавці.

29

Практична  робота: 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.                                                                                                           


30

Узагальнення та систематизація знань з теми: «Різноманітність тварин»

31

Контрольна робота. (Тематичне оцінювання)



Тема 2.  Процеси життєдіяльності тварин (16 годин)
32

Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і  травлення.
Міні-проект (за вибором)
Майстер-ність маскуван-ня.
Як бачать тварини.

Міні-проект (за вибором)
Майстер-ність маскуван-ня.
Як бачать тварини.


33

Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Різноманітність травних систем.

34

Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині.

35

Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині.

36

Транспорт речовин  у тварин.   Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції.

37

Практична робота: 4.Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин.

38

Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.

39

Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.

40

Лабораторні дослідження: «Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.»  (Тематичне оцінювання)

41

Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.   

42

Лабораторні дослідження:
особливостей покривів тіла тварин.

43

Органи чуття їх значення.

44-45

Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин.

46

Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях).

47

Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.   Статеві клітини та запліднення.

48

Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин.

49

Лабораторні дослідження: визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).

50

Узагальнення та систематизація знань з теми: «Процеси життєдіяльності  тварин» (Тематичне оцінювання)

Тема 3. Поведінка тварин (10 годин)
51

Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка.
Міні-проект (за вибором):
Угруповання тварин.
Чому міг-рують тварини.
Як спіл-куються тварини.
Як вчаться пташенята
Як твари-ни корис-туються знаряддя-ми праці.
Турбота про пото-мство.
Як твари-ни визна-чають напрям руху.
Міні-проект (за вибором):
Угрупован-ня тварин.
Чому мігрують тварини.
Як спілкують-ся тварини.
Як вчаться пташенята.
Як тварини користуються знаряд-дями праці.
Турбота про потом-ство.
Як тварини визначають напрям руху.

52

Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.

53

Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна, соціальна.

54

Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна, соціальна. Лабораторні дослідження:спостереження за поведінкою тварин (вид   визначається учителем).

55



56

Практична  робота: 8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом).

57

Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі. Комунікація тварин.

58

Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність.

59

Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.

60


Узагальнення та систематизація знань з теми: «Поведінка тварин»      

61


Контрольна робота               (Тематичне оцінювання)

Тема 4. Організми і середовище існування  (6 годин)
62

Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. 
Міні-проект
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.
Міні-проект :
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.


63

Ланцюги живлення і потік енергії.

64

Взаємозв’язок анцюги живлення та потік енергії.організми.х рибз зовнішнього середовища компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях. Екскурсія. Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні.

65

Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика.

66

Природоохоронні території. Червона книга України.

67

Екскурсія: Різноманітність тварин свого краю.

68

Узагальнення та систематизація знань з теми: «Організми і середовище існування»    (Тематичне оцінювання)

Узагальнення  (2години)
69

Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої  природи



70

Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої  природи




 

 09.08.2015

Підручник http://portfel.at.ua/_ld/27/2777_7_b_sh_2015_u.pdf

02.07.2015

 Календарно-тематичне планування,  7 клас, за новою програмою,

 2015-2016 н.р.

(70 годин – 2 години на тижденьіз них  6 годин – резервних)
К-ть годин
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Корекція знань
Робота зі здібними учнями
4




Вступ
Тварина - живий організм.

Основні відмінності тварин від рослин та грибів. 

Особливості живлення  тварин.

Будова тварин: клітини, тканини, органи та системи органів.

Демонстрування: опудал, вологих препаратів, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин.
  
Учень/учениця:
називає:
- середовища існування тварин;
- прояви життєдіяльності тварин;
- ознаки тваринної клітини;
- тканини тварин;
- органи тварин; 
- системи органів тварин та їх функції;
описує:
- будову тіла тварин;
- відмінності тварин від рослин та грибів;
характеризує:
- живлення тварин;
порівнює:
- будову клітин тварин і рослин;
- типи живлення: автотрофний і гетеротрофний;
розпізнає:
- клітини тварин;
- тканини тварин;
висловлює судження
щодо значення зоологічних знань.


26
Тема 1. Різноманітність тварин
Поняття про класифікацію тварин.

Різноманітність тварин.*

Кишковопорожнинні.

Кільчасті черви.
Лабораторні дослідження : Зовнішня  будова та  рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника).

Членистоногі: Ракоподібні.

Павукоподібні.

  Комахи.
Лабораторні дослідження :Виявлення ознак пристосованості комах до життя на суходолі.
Вивчення представників різних рядів комах.
  
Практична робота:   1. Різноманітність членистоногих.


Молюски.
Лабораторні дослідження : Будова мушлі молюсків.

Практична робота:  2. Порівняння і визначення   молюсків за будовою мушлі.
Паразитичні безхребетні тварини.

Хордові (загальна характеристика).

Риби.

Амфібії.

Рептилії.

Птахи.

Лабораторні дослідження :  Будова яйця птахів.

Практична робота:  3. Екологічні групи птахів.  
Ссавці.

Лабораторні дослідження :  Зуби ссавців.

Практична робота: 4. Особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.      

*[Визначальні ознаки будови,   біологічні особливості, середовища існування, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини  тварин зазначених груп]

Контрольна робота
Демонстрування
мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин                                                                                      

Учень/учениця:
[на прикладі зазначених у змісті груп тварин]
називає:
- середовища існування тварин;
- визначальні ознаки будови, які відрізняють   тварин зазначених груп серед інших;
- ознаки хордових тварин;
- рідкісні види України та свого краю;
наводить приклади:
-тварин, які належать до зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
- видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб;
- видів тварин, що завдають шкоди сільському господарству;
- комах-запилювачів, одомашнених комах;
розпізнає:
- тварин на зображеннях, у колекціях;
характеризує:
- визначальні  особливості  способу  життя, розмноження і розвитку тварин зазначених груп;
- різноманітність тварин;
- пристосування тварин до життя у воді;
- особливості будови тварин, зумовлені пристосуванням до життя на суходолі;
- пристосування тварин до польоту;
- пристосування тварин до паразитичного способу життя;
- роль  тварин у екосистемах та значення в житті людини;
визначає:
- риси пристосованості тварин до середовища існування;
застосовує знання:
- про біологічні особливості паразитичних безхребетних для попередження зараження ними;
робить висновок:
- особливості будови організму тварин - результат пристосування до умов середовища існування.









Підготовка презентацій (за вибором):
Тварини рекордсмени.
Як утворюються коралові острови?

Як утворюються перлини?

Тварини будівельники

Міні-проект (за вибором)
Тварини рекордсмени.

Як утворюються коралові острови?

Як утворюються перлини?

Тварини будівельники.
16
Тема 2.  Процеси життєдіяльності тварин
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. 

Живлення і  травлення. Різноманітність травних систем.

Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині.  Лабораторні дослідження: Вивчення способів дихання тварин (на прикладі хребетних).

Транспорт речовин  у тварин.   Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції.
  
Практична робота:  5. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин.

Виділення, його значення для організму. Форми  виділення у тварин. Органи виділення тварин.

Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи.
Практична робота: 6.  Порівняння будови скелетів хребетних тварин.
 Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.

Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. 
 Лабораторні дослідження:  Вивчення особливостей покривів тіла тварин.

Захист. Пристосування для активного захисту і нападу.

Подразливість як загальна властивість тварин. Лабораторні дослідження:Вивчення реакцій тварин різних груп у відповідь на подразнення.

Органи чуття їх значення.  Лабораторні дослідження: Вивчення органів чуття тварин.

Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин.
 Практична робота:7.Порівняння будови головного мозку хребетних тварин.

Поняття про регуляцію діяльності організму тварин.

Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.   Статеві клітини та запліднення.

Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). 

Загальне поняття про регенерацію у тварин. 

Періоди та тривалість життя тварин.
Лабораторні дослідження:
Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
Учень/учениця:
називає:
- процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух,  подразливість, розмноження, ріст і розвиток;
- органи травлення, дихання, кровообігу, виділення;
- типи кровоносної системи;
- види скелета;
-  типи симетрії тіла;
- пристосування тварин для захисту та нападу;
- органи чуття;
- форми розмноження;
- статеві клітини:
- типи розвитку;
описує:
- способи  живлення, травлення, дихання, виділення, прояву подразливості у тварин;
характеризує:
- різноманітність травної системи  тварин;
- транспорт речовин у тварин різних груп;
- радіальну та двобічну симетрії тіла;
- способи пересування тварин;
- різноманітність покривів тіла тварин;
- особливості нервової системи та органів чуття у різних груп тварин;
- форми розмноження, запліднення тварин;
- прямий та непрямий розвиток;
пояснює:
- значення живлення, дихання, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму;
уміє визначати (за зображеннями, описом):
- тип симетрії тіла тварин;
- тип кровоносної системи;
- тип і стадію розвитку тварин;
- системи органів;
- спільні ознаки та відмінності в будові систем органів та окремих органів;
порівнює і зіставляє:
- органи і системи органів у різних груп тварин;
- прояви життєдіяльності у різних груп тварин;
пояснює відповідними прикладами:
- взаємозв’язок  життєдіяльності і будови організму  тварин;
робить висновок:
- ускладнення будови організму тварин пов’язане  з ускладненням функцій.
Підготовка повідомлень(за вибором):
Майстерність маскування.

Як бачать тварини.

Турбота про потомство.

Як тварини визначають напрям руху.
Міні-проект (за вибором)
Майстерність маскування.

Як бачать тварини.

Турбота про потомство.

Як тварини визначають напрям руху.
10
Тема 3. Поведінка тварин
Поведінка тварин у природі та методи її вивчення. 
Стратегії поведінки. Інстинкт.  Біологічне значення інстинкту і научіння. Структура поведінкового акту. 
  
Практична робота: 8. Визначення направленості поведінкових актів тварин (за відеоматеріалами)
Типи поведінкових реакцій.    Видова схильність до деяких форм поведінки.
Суспільна поведінка тварин. 
Територіальна поведінка. 
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.

Лабораторні дослідження:
Спостереження за поведінкою тварин (вид   визначається учителем).



Учень/учениця:
називає:
- методи вивчення поведінки тварин;
- форми поведінки тварин;                
- типи поведінкових реакцій тварин;
- стратегії поведінки тварин;
наводить приклади:
- проявів поведінки у тварин;
- способів орієнтування тварин, використання ехолокації;
характеризує:  
- біологічне значення інстинкту та научіння;
- роль стимулу в поведінкових реакціях;
- вроджене і набуте в індивідуальному розвитку поведінки;
пояснює:
- зміни поведінки тварин з часом;
- циклічні зміни поведінки;
- роль минулого досвіду і научання у поведінці;
- ритуалізацію поведінки;
- принципи соціальної  поведінки;
- групову поведінку;
- принципи територіальної поведінки;
спостерігає та описує:
- прояви подразливості у різних груп тварин;
- поведінку тварин;
розпізнає:
направленість поведінкових актів;
робить висновок про
пристосувальне значення поведінки тварин.
Підготовка повідомлень(за вибором):
Спільноти тварин.

Чому мігрують тварини.

Як спілкуються тварини.

Як вчаться пташенята.

Як тварини користуються знаряддями праці.

Міні-проект (за вибором):
Спільноти тварин.

Чому мігрують тварини.

Як спілкуються тварини.

Як вчаться пташенята.

Як тварини користуються знаряддями праці.

 6
Тема 4. Організми і середовище існування

Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. 
Ланцюги живлення і потік енергії.
Взаємозв’язок компонентів екосистеми. 

Співіснування організмів в угрупованнях.  Вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика.
Основи охорони природи.
Природоохоронні території.
Червона книга України.

Контрольна робота.

Учень/учениця:


називає:
- чинники середовища існування;
- причини зменшення чисельності популяції;
- заповідники й заповідні території України;
наводить приклади:
- пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури, освітленості, вологи);
- форм співіснування організмів в угрупованнях;
- впливу людини на організми;
описує:
- передачу енергії в екосистемі;
- роль організмів у кругообігу речовин (на прикладі кисню, вуглекислого газу, води) у природі і повернення хімічних елементів у середовище;
характеризує:
- взаємодію організмів між собою і середовищем життя;
визначає:
організми як продуценти, консументи, редуценти;
висловлює судження
щодо етичного ставлення до природи та охорони природи.

Міні-проект :
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.

Заповідні території України.

2
Узагальнення
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої  природи
Учень/учениця:
називає:
- ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій);
порівнює:
- будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій);
розпізнає:
- представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом;
 робить висновок:
- про єдність живої природи.



  15.04.2015
 Готуємося до контрольної роботи за ІІ семестр

1. Вказати генеративні органи рослини
А. квітка. Б. листок. В. корінь. Г. плід. 
2.  Назвати вид тканини, яка слугує для транспортування по рослині розчинених у воді поживних речовин
А. судини Б. провідні тканини В. провідні пучки  Г. основна тканина.
3.  Для рослин якої родини характерна квітка з простою оцвітиною?
А. Пасльонові Б. Капустяні В. Лілійні Г. Розові.
4.  Установіть відповідність між зображеннями плодів і способами розповсюдження насіння.
1.
2.
3.
4.
А. саморозповсюдження
Б. водою
В. на хутрі тварин
Г. птахами
Д. вітром
5.    Голонасінні - рослини, у яких
А. насінні зачатки не захищені. Б. мичкувата коренева система. В. насіннина має багато сім'ядолей. Г. запліднення відбувається без участі води. 
6.  Яке явище є проявом фотоперіодизму?
А. нахил пагонів рослини в напрямку джерела світла Б. відліт перелітних птахів на південь В. циклічність масового розмноження перелітної сарани Г. відкривання квіток тюльпанів уранці 
7.  До хвойних рослин належать:
А. дуб Б. сосна В. овес Г. кипарис
8.У Покритонасінних
А. подвійне запліднення. Б. є квітка. В. немає тканин. Г. є гіфи. 
9.  У процесі дихання рослини
А. забезпечують себе органічними речовинами. Б. поглинають вуглекислий газ і виділяють кисень. В. окиснюють органічні сполуки. Г. засвоюють азот повітря. 
 10. Однодольні рослини відрізняються від дводольних тим, що, як правило, мають
А. твірну тканину - камбій. Б. паралельне жилкування листків. В. складні листки. Г. зародок із двома зародковими листками.
  11.Розмноження бульбами та цибулинами є
А. статевим. Б. вегетативним. В. споровим. Г. комбінованим. 
12.  Укажіть плід Гороха посівного.
А. біб Б. стручок В. зернівка 
13.  Висхідний рух речовин у рослині відбувається по:
А. судинах. Б. ситоподібних трубках. В. центральному циліндрі. Г. корі кореня. 
14.  У чому переваги покритонасінних перед голонасінними?
А. насінні зачатки заховані в зав'язь Б. мають плід В. мають квітку - найдосконаліший орган розмноження Г. листки перетворилися на голки
15.  У більшості хвойних рослин листки набули форми голок. У зв’язку з чим виникло це пристосування?
А. через необхіднсть захисту від рослиноїдних тварин Б. для забезпечення майже повного припинення випаровування води В. для виділення більшої кількості кисню Г. для запобігання обламуванню гілок під час снігопадів
  16. Для родини Капустяні характерне суцвіття:
А. зонтик Б. китиця В. колос Г. головка
17. Найхарактерніші особливості родини Капустяні:
А. пристосування до посушливих умов зростання Б. пристосування до вологих умов зростанняВ. пристосування до різноманітних умов зростання Г.   пристосування до водних умов зростання

18.  Які ознаки характеризують рослину кукурудза? Квітки...
1. дрібні, зібрані в суцвіття кошик 2. дрібні, зібрані в суцвіття волоть, початок 3. великі й середнього розміру, яскраві, поодинокі або зібрані в суцвіття зонтик, щиток чи китицю
19. Які ознаки характеризують рослини  родини Тонконогові ?  Плоди
1. горішок 2. сім’янка 3. зернівка
20. Які ознаки характеризують дводольні рослини ? Жилкування листків, зазвичай
1. пірчасте 2. дугове 3. паралельне 
21.  Назвіть рослину-паразита.
А. росичка. Б. повитиця В. ромашка. Г. блекота.
22.  Визначте відділ зображеного на рисунку організму.
 
А. Папоротеподібні Б. Голонасінні В. Покритонасінні
23. Визначте клас зображеного на рисунку організму.
 
А. Хвойні Б. Однодольні В. Дводольні 
24. Встановити типи суцвіття у таких рослин: конюшина, черемха, бузок, кріп, цибуля, яблуня, овес. 
25. Встановити життєву форму таких рослин: сосна, калина, береза, тимофіївка, шипшина, чорниці,  суниця.

 Досліджуємо Плавуноподібні (Зозулин льон)  (15.01.2015)

 









 

 

 

 

 

Вісті з уроку   (13.01.2014)

Досліджуємо Мохоподібні




Що сховано в чашці кави ???  http://metodportal.com/node/16353

06.01.2015

Рослини-індикатори  http://biofile.ru/bio/4933.html

  Кращі індикатори чистоти повітря серед рослин


   Організм людини за останні десятиліття адаптувався до навколишньої атмосфери. Люди не помічають, чим вони дихають. А ось рослини завжди напоготові і можуть вчасно підказати, що в повітрі з'явилися отруйні для організму речовини.
   Сосна. Це рослина дуже чутливо реагує на забруднення повітря. Хвоя починає змінювати зелене забарвлення на темно-червоне і через рік опадає зовсім.
   Мох і лишайник. Гине навіть при незначному викиді в атмосферу сірчистого газу.
   Гарденія. Це кімнатна рослина з ароматними білими квітами чутлива до чадного газу. Яскраві темно-зелені листки стають жовтими буквально через пару годин після витоку. Таким чином, квітка може врятувати життя своєму господареві.
   Гладіолус. Не переносить фтору в атмосфері.
   Бальзамін і квасоля. Ці рослини не люблять важкі метали й ароматичні вуглеводні.
   Соняшник. Не виносить викиду аміаку в атмосферу.
   Шпинат і горох. Не будуть зростати при викиді сірководню.
   Крім того, навіть такі популярні городні культури, як картопля, кукурудза і огірки, теж володіють підвищеною чутливістю до забруднення повітря.
 
Звідси висновок: якщо людина буде уважно ставитися до сигналів, які подають йому зелені друзі, він зможе уникнути багатьох неприємностей зі здоров'ям.

   Навчальна практика "Сезонні зміни в житті рослин-індикаторів" (фотозвіт Шевченка Віктора)



 

 






 



Цікаві факти про рослин  http://korysne.co.ua/tsikavi-fakty-pro-roslyny/

  Розповідають, що коли до Європи з Бразилії повернулися перші мореплавці, вони вразили всіх привезеними з собою дивними рослинами і розповідями про землю, де хліб росте на деревах. Сьогодні Енциклопедія Корисного розкаже вам цікаві факти про рослини.

У Бразилії є дерево під назвою “молочна соска”. Досить зачепити кінчиком ножа стовбур цього дерева — і з кори потече рослинне “молоко”. За один раз дерево дає до 4 л молока, яке перед вживанням потрібно тільки розбавити водою і закип’ятити.
Наступні цікаві факти про рослини розкажуть про дуже дивні способи їх використання в побуті. В Середній Азії росте гарбуз-люффа, з якого роблять знайомі всім мочалки. Довжина плодів цієї рослини, а відповідно і мочалок, може сягати 180 см.
У багатьох частинах світу спеціально вирощують рослину під назвою «посудна горлянка». Форма плодів цієї рослини настільки різноманітна, що з них можна складати сервізи.
А ось ще деякі цікаві факти про рослини. У стовбурах баобабів інколи живуть люди. На півночі Австралії дуплистий стовбур древнього баобаба у свій час використовували для міської в’язниці. Відомий випадок, коли баобаб служив автобусною зупинкою, він вміщав до 30 чоловік.
У Центральній Америці росте ароматичне дерево флоріфундія. Запах цього дерева навіює сон, тож іншими снодійними засобами місцеві жителі майже не користуються.

 Біологія 7 клас http://school.xvatit.com/index.php?title=%D0%91%D1%96%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F_7_%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81 

Готуємося до контрольної роботи за І семестр 2014 - 2015

 

1. Будову і функції клітин організмів вивчає наука –
А. анатомія. Б. фізіологія. В. гістологія. Г. цитологія. 
2.  У якій структурі рослинної клітини міститься клітинний сік?
А. хлоропласті Б. вакуолі В. рибосомі Г. ядрі.
3.  Для рослин якої родини характерна квітка з простою оцвітиною?
А. Пасльонові Б. Капустяні В. Лілійні Г. Розові.
4.  Установіть відповідність між зображеннями плодів і способами розповсюдження насіння.
1.

2.

3.

4.
А. саморозповсюдження

Б. водою

В. на хутрі тварин

Г. птахами

Д. вітром
5. Видозміненим стеблом є
А. коренеплід моркви. Б. бульба картоплі. В. колючка кактуса. Г. вусик гороху. 
6.  Яке явище є проявом фотоперіодизму?
А. нахил пагонів рослини в напрямку джерела світла Б. відліт перелітних птахів на південь В. циклічність масового розмноження перелітної сарани Г. відкривання квіток тюльпанів уранці 
7.  Розгляньте морфологічні особливості рослини, зображеної на рисунку. Визначте  спосіб запилення рослини →
А. водою Б. птахами В. вітром Г. комахами 
8. Рослинна клітина відрізняється від тваринної наявністю
А. комплексу Гольджі. Б. хромосом. В. клітинної стінки. Г. ядра. 
9.  У процесі дихання рослини
А. забезпечують себе органічними речовинами. Б. поглинають вуглекислий газ і виділяють кисень. В. окиснюють органічні сполуки. Г. засвоюють азот повітря. 
 10. Однодольні рослини відрізняються від дводольних тим, що, як правило, мають
А. твірну тканину - камбій. Б. паралельне жилкування листків. В. складні листки. Г. зародок із двома зародковими листками.
  11.Розмноження бульбами та цибулинами є
А. статевим. Б. вегетативним. В. споровим. Г. комбінованим. 
12.  Укажіть плід Гороха посівного.
А. біб Б. стручок В. зернівка 
13.  Рослинна клітина, на відміну від тваринної, має
А. комплекс Гольджі. Б. вакуолю з клітинним соком. В. ендоплазматичну сітку. Г. мітохондрії. 
14.  Яку частину квітки позначено на рисунку буквою X?
А. чашолисток Б. тичинку В. маточку Г. пелюстку 
15.  У більшості хвойних рослин листки набули форми голок. У зв’язку з чим виникло це пристосування?
А. через необхіднсть захисту від рослиноїдних тварин Б. для забезпечення майже повного припинення випаровування води В. для виділення більшої кількості кисню Г. для запобігання обламуванню гілок під час снігопадів
  16. Яка тканина розташована в зоні поділу кореня?
А. механічна Б. покривна В. провідна Г. твірна 
17.  У зародку насінини поряд із брунькою є зародковий корінець. На який вид кореня він перетвориться під час проростання?
А. додатковий Б. бічний В. головний Г. дихальний 
18.  Які ознаки характеризують рослини родини Злакові? Квітки...
1. дрібні, зібрані в суцвіття кошик 2. дрібні, зібрані в суцвіття складний колос, волоть, початок 3. великі й середнього розміру, яскраві, поодинокі або зібрані в суцвіття зонтик, щиток чи китицю
19. Які ознаки характеризують рослини родини Злакові?  Плоди
1. горішок 2. сім’янка 3. зернівка
20. Які ознаки характеризують рослини родини Злакові? Жилкування листків, зазвичай
1. сітчасте 2. дугове 3. паралельне 
21.  Метод біологічних досліджень, що ґрунтується на спостереженні, широко застосовували вчені давнини під час збирання фактичного матеріалу. Практично до XVIII століття біологи використовували його, намагаючись узагальнити результати спроб систематизації рослин і тварин. У сучасних умовах за його допомогою відкривають нові види організмів, досліджують макро- й мікроструктури. Укажіть цей метод.
А. моніторинг Б. моделювання В. порівняльно-описовий Г. експериментальний 
22.  Визначте відділ зображеного на рисунку організму.
 
А. Папоротеподібні Б. Голонасінні В. Покритонасінні
23. Визначте клас зображеного на рисунку організму.
 
А. Хвойні Б. Однодольні В. Дводольні 
24. Встановити типи суцвіття у таких рослин: конюшина, черемха, бузок, кріп, цибуля, яблуня.



Вчені довели, що рослинам під силу математика



























































Навчальна практика "Сезонні зміни в житті рослин" 


















Інтернетурок http://interneturok.ru/ru/school/biology/6-klass
Природоохоронна робота в довкіллі (навчальна практика)
















Календарно-тематичне планування,   7-й клас
(70 год, 2 год на тиждень, із них 10 год - резервні)
  уроку
К-ть годин
Дата
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Робота з корекції знань
Робота зі здібними учнями
1
2
3
2
1
1
1

ВСТУП
Біологія - наука про живу природу.
Різноманітність живих організмів, середовища їх існування, класифікація.
 Рослинний світ - складова частина природи
Учень:
називає:
- основні систематичні категорії класифікації органічного світу;
- царства живої природи;
- науки, що вивчають життя;
наводить приклади:
- застосування біологічних знань у практичній діяльності людини: медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо;
- типів середовищ існування організмів;
- рослин, що зростають у найближчому оточенні;
робить висновок:
- про різноманітність живої природи.
Спостере-ження за ростом та розвитком рослини, яка вирощена з насінини.
Спостере-ження за ростом та розвит-ком рослини, яка вирощена з насінини.
4


Тема 1. Будова та життєді-яльність рослин
Основні процеси життєдіяль-ності рослини.

Клітина рослини, її функції та взаємозв’язок органел. Лабораторна робота № 1. Будова клітини рослин.
Тканини рослини, їх функції та взаємозв’язок з будовою.
Органи рослини, їх функції та взаємозв’язок.

Лабораторна робота № 2. Корінь і кореневі системи. Видозміни кореня.

Лабораторна робота № 4. Пагін і його будова. Різноманітність пагонів.
Стебло – вісь пагона.

Лабораторна робота № 6. Видозміни пагона.
Транспорт речовин у рослині.

Лабораторна робота № 7. Будова і різноманітність листків.
Функції листка
Середовища існування рослин.
Зв’язки рослин із іншими компонентами екосистем.

Відповідь рослин на подразнення.
(тематичне оцінювання)
Демонстрування живих об’єктів, гербарних зразків вищих рослин та окремих органів (коренів, пагонів).
Учень:
називає:
- основні процеси життєдіяльності рослини (ріст, живлення, фотосинтез, дихання, транспорт речовин);
- умови, необхідні для життєдiяльності рослини;
- основні компоненти клітини рослини (оболонка, цитоплазма, ядро, пластиди, вакуолі);
- тканини рослини (твірні, покривні, основні, провідні);
- вегетативні органи рослини (корінь, пагін: брунька, стебло, листок) та їх функції;
наводить приклади:
- впливу факторів середовища на процеси життєдіяльності рослин;
- рухів рослин;
- господарської цінності рослин;
- використання добрив у сільському господарстві;
характеризує:
- будову кореня, види коренів, типи кореневих систем, видозмiни кореня;
- ґрунт як джерело поживних речовин;
- роль мінерального живлення в житті рослин;
- роль пагона в забезпеченні надходження, транспорту і виведення речовин;
- бруньку як зародковий пагін;
- видозміни пагона;
- будову листка та його роль у забезпеченні процесу фотосинтезу, газообміні та випаровуванні;
порівнює:
- прості та складні листки, типи жилкування, розташування листків на стеблі;
- процеси фотосинтезу та дихання;
спостерігає та описує:
- будову клітини рослин;
- корінь і кореневі системи, видозміни кореня;
- пагін та його будову, різноманітність пагонів, видозміни;
- будову та різноманітність листків;
- досліди з вивчення процесів фотосинтезу, дихання, мінерального живлення, транспорту речовин, випаровування;
дотримується правил:
- виготовлення мікропрепаратів, роботи з лупою та мікроскопом;
робить висновок:
- про основні функції рослинного організму;
- про зв’язок органів у рослинному організмі;
- про значення рослин у забезпеченні життя на Землі.
Створення колекції живих об’єктів, гербарних зразків, електрон-них версій вищих рослин та окремих органів (коренів, пагонів).
Створен-ня презента-ції з теми: Будова та життєді-яльність рослин

10

Тема 2. Розмноження й розвиток рослин
Нестатеве розмноження, його види.
Вегетативне розмноження.
Регенерація у рослин. Практична робота № 1. Вегетативне розмноження рослин.
Статеве розмноження.
Будова та різноманітність квіток. Лабораторна робота № 9. Будова і різноманітність квіток.


Суцвіття.
Запилення
Запліднення.


Насінина, її будова.
Вплив умов середовища на проростання насінини.
Плід, його будова. Лабораторна робота № 10. Будова і різноманітність плодів.
Поширення плодів і насіння
Ріст і розвиток рослин.


Сезонні явища у житті рослин.
Контрольна робота
(тематичне оцінювання)
Демонстрування дослідів, що дозволяють виявити умови проростання насінин; живих об’єктів, гербарних зразків рослин.
Учень:
називає:
- види розмноження рослин;
- види нестатевого розмноження: вегетативне, спорами;
- способи вегетативного розмноження рослин у природі й у господарстві;
- частини квітки;
- способи запилення;
- способи поширення насінин і плодів;
наводить приклади:
- добових і сезонних ритмів рослин;
- одностатевих і двостатевих квіток, одно- і дводомних рослин;
- рослин з різними типами суцвіть, різними типами плодів, способами поширення плодів і насінин;
- практичного використання квіток, насінин і плодів людиною;
розпізнає:
- за будовою квітки - спосіб запилення;
- різні типи плодів і способи їх поширення;
характеризує:
- будову квітки як органа розмноження рослин;
- функції частин квітки;
- процес запилення, пристосування рослин до самозапилення і перехресного запилення;
- пристосування квіток до запилення вітром, водою, комахами та іншими тваринами;
- процес утворення плодів і насінин;
- пристосування плодів і насiнин до поширення;
- розвиток рослини з зародка насінини;
пояснює:
- роль та значення штучного запилення;
- мету клонування рослин;
- пристосування рослин до умов середовища;
порівнює:
- статеве і нестатеве розмноження;
- будову квіток різних рослин, суцвіття прості й складні;
- будову плодів і насінин та способи їх поширення;
спостерігає та описує:
- пристосування рослин до запилення різними видами комах;
- пристосування до поширення плодів і насінин;
- досліди з вивчення умов проростання насінин;
застосовує знання:
- про способи розмноження рослин, умови проростання насіння, розвиток проростка, процеси росту і розвитку рослин для обґрунтування прийомів вирощування культурних рослин;
дотримується правил:
- профілактики отруєння насiнинами і плодами;
- вирощування рослин;
робить висновок:
- про значення квітки у житті рослин, тварин, людини;
- про значення знань про процеси розмноження і розвитку рослин у житті людини.
Підбір прислівїв, загадок, віршів з теми «Розмноження й розвиток рослин»
Проведення дослідів, що дозволя-ють виявити умови проростання насінин.
Проведення дослідів і спостережень: розмноження картоплі різними способа-ми (вічками, живцями, верхівка-ми бульб, паростками)

5

Тема 3. Водорості
Загальна характеристика водоростей.
Середовища існування. Пристосувальні риси будови й життєдіяльність водоростей. Лабораторна робота № 11. Будова водорості.

Різноманітність водоростей, їх значення в природі та в житті людини. Зелені водорості.
Різноманітність водоростей, їх значення в природі та в житті людини. Діатомові водорості.
Різноманітність водоростей, їх значення в природі та в житті людини. Бурі водорості.
Різноманітність водоростей, їх значення в природі та в житті людини. Червоні водорості, або багрянки.
Демонстрування зразків одно- і багатоклітинних водоростей різних відділів.
Учень:
називає:
- основні місця, де ростуть водорості;
наводить приклади:
- використання водоростей людиною (їстівні, ліки, сировина для харчової та парфумерної промисловості);
- небезпечних явищ, які спричиняють водорості;
- одно- та багатоклітинних мікроскопічних (хламідомонада, спiрогіра) та макроскопічних водоростей (морська капуста);
розпізнає:
- найпоширеніші явища, обумовлені масовим розвитком водоростей;
характеризує:
- будову клітини водорості;
- особливості будови тіла одно- та багатоклітинних водоростей;
спостерігає та описує:
- будову водорості;
застосовує знання:
- для уникнення отруєнь та алергічних реакцій внаслідок використання природної води з ознаками масового розвитку водоростей;
дотримується правил:
- роботи з мікроскопом;
робить висновок:
- про водорості як найпростіші рослинні організми.
Підготовка повідом-лень з теми «Різноманітність водоростей, їх значення в природі та в житті людини.»
Створен-ня елект-ронних презента-цій зразків одно- і багатоклі-тинних водорос-тей різних відділів.

6

Тема 4. Вищі спорові рослини
Загальна характеристика вищих спорових рослин.
Мохоподібні.
Середовища існування. Пристосувальні риси будови і процесів життєдiяльності. Лабораторна робота № 12. Будова мохоподібних.


Плавуноподібні
Середовища існування. Пристосуваль-ні риси будови і процесів життєдiяльності.
Лабораторна робота № 13. Будова плавуна булавоподіб-ного.

Хвощеподібні.
Середовища існування. Пристосувальні риси будови і процесів життєдiяльності.
Лабораторна робота № 13. Будова хвоща польового.

Папоротеподібні.
Середовища існування. Пристосувальні риси будови і процесів життєдiяльності. Лабораторна робота № 14. Будова щитника чоловічого, або чоловічої папороті.

Значення вищих спорових рослин у природі та в житті людини.
(тематичне оцінювання) Демонстрування представників мохоподібних, плавуноподібних, хвощеподібних, папоротеподібних.
Учень:
називає:
- основні місця, де ростуть вищі спорові рослини;
наводить приклади:
- видів вищих спорових рослин, що зростають у найближчому оточенні;
- значення вищих спорових рослин в природі та в житті людини;
характеризує:
- загальні ознаки будови та розвитку представників мохоподібних, плавуноподібних, хвощеподібних, папоротеподібних;
- розвиток вищих спорових рослин;
порівнює:
- будову вищих спорових рослин із будовою водоростей;
пояснює:
- значення вищих спорових рослин у формуванні місцевих ландшафтів;
- значення вищих спорових рослин у формуванні торфу, кам’яного вугілля;
розпізнає:
- спорові рослини у природі, на гербарних зразках, таблицях;
спостерігає та описує:
- особливості будови мохоподібних, плавуноподібних, хвощеподібних, папоротеподібних;
- пристосування до середовища існування;
дотримується правил:
- роботи зі збільшувальними приладами;
робить висновок:
- про виникнення спорових рослин на Землі;
- про зміни в будові, процесах життєдіяльності, розмноженні як результат пристосування рослин до життя на суходолі.
Створення підбірки представників мохоподіб-них, плавунопо-дібних, хвощепо-дібних, папоротеподібних.
Створен-ня міні-проекту: «У світі Вищих спорових рослин»

4

Тема 5. Голонасінні
Загальна характеристика голонасінних.
Середовище існування.
Пристосувальні риси будови й життєдіяльність голонасінних.
Лабораторна робота № 15. Будова голонасінних рослин.
Різноманітність голонасінних рослин. Значення у природі та в житті людини.
Демонстрування живих об’єктів, гербарних зразків голонасінних.

Учень:
називає:
- основні місця, де ростуть голонасінні;
наводить приклади:
- найпоширеніших представників голонасінних серед флори України і свого регіону;
- використання голонасінних рослин людиною;
розпізнає:
- голонасінні рослини у природі, за гербарними зразками, малюнками;
характеризує:
- загальні ознаки будови та розвитку голонасінних;
- пристосування голонасінних до умов середовища існування;
- особливості розмноження голонасінних;
- роль голонасінних у природі та в житті людини;
порівнює:
- будову голонасінних з вищими споровими рослинами;
дотримується правил:
- роботи зі збільшувальними приладами;
робить висновок:
- стосовно причин, що зумовлюють поширення голонасінних на земній кулі
Створення презентації:Найпоши-реніші представники голо-насінних серед флори України і свого регіону
Міні-проект: причини, що зумовлю-ють поширен-ня голонасінних на земній кулі



Тема 6. Покритонасінні
Загальна характеристика.
Класифiкація покритонасін-них.
Характеристика класів і окремих родин.
Родина Капустяні. Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини.
Родина Розові. Сільськогоспо-дарські, лікарські, декоративні рослини.
Родина Бобові.
Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини.
Родина Пасльонові.
Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини.
Родина Айстрові. Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини.
Практична робота № 2. Визначення рослин класу Дводольні.
Родина Лілійні.
Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини.
Родина Цибулеві. Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини.
Родина Тонконогові. Сільськогосподарські, лікарські, декоративні рослини.
Практична робота № 3. Визначення рослин класу Однодольні.

Практична робота № 4. Розпізнавання видів кімнатних рослин.
Значення покритонасінних рослин у природі й у житті людини.
(тематичне оцінювання) Демонстрування живих об’єктів, гербарних зразків.
Учень:
називає:
- класи та основні родини покритонасінних рослин;
- загальні ознаки класів Однодольні і Дводольні;
наводить приклади:
- рослин, що зростають на території України і в найближчому оточенні;
- рідкісних рослин, які потребують охорони;
- лікарських та отруйних рослин;
- декоративних рослин;
- сортів культурних рослин;
- використання рослин людиною;
розпізнає:
- види рослин свого регіону, рослини вивчених класів і родин;
- пристосування до умов місцезростання, що відображені в їхній будові;
пояснює:
- потребу в охороні окремих видів;
- значення рослин у житті людини;
- значення рослин у природі;
порівнює:
- будову рослин різних класів та родин;
- пристосування рослин до різних умов середовища;
- практичну цінність різних видів рослин;
спостерігає та описує:
- розвиток покритонасінних рослин;
застосовує знання:
- про умови життя дикорослих рослин для обґрунтування заходів їх охорони;
- про будову рослин для їх визначення;
- для озеленення місцевості, житлових та службових примiщень;
дотримується правил:
- поведінки в природі;
- вирощування культурних рослин;
робить висновок:
- про значення покритонасінних у природі та в житті людини, про необхідність їх охорони.
Підготовка повідомлен-ня з тем: «Значення покритона-сінних рослин у природі й у житті людини.» ,
«Рослини, що зрос-тають на території України і в найближчому оточенні»
Підготов-ка міні-проекту «Сільськогосподар-ські, лікарські, декоративні рослини.»



Тема 7. Гриби
Загальна характеристика грибів.
Різноманітність грибів. Цвілеві гриби. Поширення, середовища існування. Значення грибів у природі і в житті людини.
Лабораторна робота № 16. Будова нижчих грибів.
Різноманітність грибів. Шапкові гриби. Поширення, середовища існування. Значення грибів у природі і в житті людини.
Лабораторна робота № 17. Будова вищих грибів.
Різноманітність грибів. Гриби-паразити. Поширення, середо-вища існування. Значення грибів у природі і в житті людини.
Демонстрування їстівних, отруйних, цвілевих, паразитарних грибів.
Учень:
називає:
- загальні ознаки царства Гриби;
- паразитарних, цвілевих, шапкових грибів;
- найпоширеніших видів грибів свого регіону;
- використання грибів людиною;
характеризує:
- будову гриба;
- основні групи грибів за їх способом живлення;
- живлення, розмноження, ріст і розвиток грибів;
- пристосування грибів до умов середовища;
пояснює:
- взаємозв’язок грибів і вищих рослин;
-
значення штучного вирощування грибів;
порівнює:
- плодові тіла їстівних та отруйних грибів;
застосовує знання:
- для обґрунтування прийомів зберігання продуктів харчування;
- у профілактиці захворювань ро
слин, тварин і людини, що спричиняються грибами;
дотримується правил:
- збирання та зберігання грибів;
- профілактики отруєння грибами;
робить висновок:
- про значення грибів у природі та в житті людини.
Підготовка повідомлення з теми «Значення грибів у природі і в житті людини».
Презентація їстівних, отруйних, цвілевих, паразитарних грибів.

1

Тема 8. Лишайники
Загальна характеристика лишайників як симбіотичних організмів.
Значення лишайників у природі й у житті людини.
Демонстрування накипних, листуватих і кущистих лишайників
Учень:
наводить приклади:
- найпоширеніших видів лишайників свого регіону;
характеризує:
- будову лишайника як симбіотичного організму;
- живлення, розмноження, ріст і розвиток лишайників;
- пристосування лишайників до умов середовища;
порівнює:
- гриби і рослини, лишайники;
робить висновок:
-
про значення лишайників у природі та в житті людини.
Підбір фото лишайників
Значення лишайни-ків у природі та в житті людини.

3

Тема 9. Бактерії
Загальна характеристика бактерій.

Різноманітність бактерій. Хвороботворні бактерії. Значення у природі й у житті людини.

Різноманітність бактерій. Ціанобактерії.
Значення у природі й у житті людини.
Контрольна робота.
(тематичне оцінювання)
Демонстрування дослідів, що дозволяють виявити роль бактерій (скисання молока тощо).
Учень:
називає:
- загальні ознаки бактерій;
- середовища життя бактерій;
наводить приклади:
- взаємозв’язків бактерій та інших організмів;
- бактерій, які спричинюють захворювання рослин, тварин, людини;
- бактерій, які використовуються людиною в господарстві;
характеризує:
- роль бактерій у природі й у житті людини;
порівнює:
- життєдіяльність бактерій;
застосовує знання для:
- обґрунтування способів зберігання продуктів харчування;
- профілактики захворювань, що спричиняються хвороботворними бактеріями;
дотримується правил:
- особистої гігієни і гігієни в колективі;
робить висновок:
- про роль бактерій у природі та в житті людини.
Розповідь про бактерії, які використо-вуються людиною в господарст-ві
Роль бактерій у природі та в житті людини.
(презентація)

6

Тема 10. Організми і середовище існування
Середовище існування та його чинники.
Розселення рослин у природі.

Екологічні групи рослин.
Життєві форми рослин.
Взаємодія рослин, грибів, бактерій та їх роль в екосистемах.

Охорона природи.
(тематичне оцінювання)
Демонстрування дослідів, що дозволяють виявити вплив середовища існування на організми.
Учень:
називає:
- середовища існування рослин;
- основні життєві форми рослин (дерева, кущі, трави);
- основні екологічні групи рослин;
- основні типи рослинних угруповань;
- рідкісні рослини свого регіону;
наводить приклади:
- пристосування рослин до середовища існування;
- взаємозв’язків рослин між собою, з іншими організмами та неживою природою;
розпізнає:
- дерев’янисті та трав’янисті рослини;
характеризує:
- адаптивне значення різних життєвих форм та екологічних груп рослин;
спостерігає та описує:
- життя природних екосистем;
- життя організмів у акваріумі;
пояснює:
- природоохоронну діяльність людини, що має на меті збереження природного біорізноманіття;
застосовує знання:
- про життєдіяльність рослин, вплив чинників середовища на організм для обґрунтування заходів з охорони видів рослин і рослинних угруповань;
дотримується правил:
- поведінки у природі;
робить висновок:
- про будову організмів як результат їх пристосування до умов середовища;
- про необхідність охорони рослин та рослинних угруповань.
Повідомлен-ня про необхідність охорони рослин та рослинних угруповань
Природоохоронна діяль-ність людини, що має на меті збереження природного біорізно-маніття у рідному краї (виступ на останньому уроці)
Екскурсії: (будуть проведені під час навчальної практики)
1. Природа рідного краю.
2. Ознайомлення з сезонними явищами в житті рослин.
3. Розпізнавання рослин за особливостями будови вегетативних органів.
4. Пристосування рослин до життя в екосистемі (на прикладі будь-якої екосистеми своєї місцевості).
Практичні завдання: (будуть виконані під час навчальної практики)
Фенологічні спостереження за ростом і розвитком рослин у природі, на дослідній ділянці, у полі, догляд за рослинами, виявлення ушкоджень рослин тваринами, грибами, впливу людини на рослини, участь у заходах з охорони природи.
Складання гербарію бур’янових і кормових рослин. Розпізнавання найпоширеніших бур’янів, кормових і лікарських рослин.
Проведення дослідів і спостережень: розмноження картоплі різними способами (вічками, живцями, верхівками бульб, паростками), вплив підгортання на розвиток бульб і урожай картоплі; з’ясування впливу прищеплення пагонів на плодоносність огірків та інших рослин; з’ясування впливу пасинкування на врожай і строки дозрівання плодів помідорів.
Висаджування і вирощування рослин на схилах, пустищах, закладання розсадників декоративних рослин. Вирощування рідкісних рослин.

Немає коментарів:

Дописати коментар