11.03.2017
Піклування про потомство
Як тварини користуються знаряддями праці
Використання тваринами знарядь праці
Знаряддя праці для тварин
Як вчаться пташенята
Мова і спілкування тварин
Як тварини спілкуються. 5 неймовірних способів порозуміння
Міграція тварин
07.03.2017
Мова бджіл
Мова бджіл
04.03.2017
Лабораторні дослідження: визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
02.02.2017
Захист міні-проекту: "Майстерність маскування"
10.01.2017
Опрацювати тему : ДИХАННЯ ТВАРИН, §36. Дати відповіді на запитання.
Оцінка
|
Запитання для
самоконтролю
|
1-6
|
1. Що таке дихання? 2. Які основні етапи дихання? 3. Назвіть основні типи
дихання тварин. 4. Наведіть приклади тварин, які дихають за допомогою шкіри,
зябер, трахей й легень. 5. Що таке дихальна система? 6. Назвіть основні
функції дихальної системи.
|
7-9
|
7. Яке значення дихання для вивільнення енергії в клітинах тварин? 8. Чим
визначається тип дихання тварин? 9. Якими є функції й органи дихальної
системи тварин?
|
10-12
|
10. Опишіть способи дихання хребетних тварин.
|
03.01.2017
Чому риби не замерзають у крижаній воді?
Риби
– істоти холоднокровні, тобто температура їх тіла дорівнює температурі
навколишнього середовища. Між тим в найближчій до Південного полюса частині
Світового океану – протоці Макмердо – температура води опускається деколи нижче
–2°С.
При цьому полярні види риб не
перетворюються на шматок льоду: вони виробляють глікопротеїни – особливі білки,
які були виявлені в крові риб в середині минулого століття. Це дуже ефективні
кріопротектори: вони гальмують процес замерзання рідини в 200-300 разів краще,
ніж, наприклад, звичайна сіль, яку кладуть у воду, щоб вона не замерзала.
До останнього часу вважалось, що
глікопротеїни зв'язуються з однією з граней кристалу льоду, який зароджується в
клітині, і гальмують його ріст. Проте недавні дослідження показали, що вони
впливають на молекули води, так би мовити, на відстані. За присутності
глікопротеїнів рух молекул у водному розчині стає менш хаотичним і вони гірше
зв'язуються одна з одною в кристалічну решітку.
04.12.2016
Тварини-рекордсмени.
22.11.2016
Будова яйця птахів (навчаємося пізнавати)
07.11.2016
Амфібії
09.10.2016
Таблиця до практичної роботи №1
«Виявлення прикладів пристосування до
способу життя комах»
Назва комахи
|
Особливості способу життя
|
Будова ротового апарату
|
Будова крил
|
Будова ходильних ніг
|
Інші особливості пристосування
|
Планувець
|
Живе у прісних стоячих водоймах, більшість часу проводить у товщі води,
спливаючи на поверхню для дихання. Живиться водяними комахами, може
перелітати на значні відстані
|
Має гризучий ротовий апарат, що дозволяє захоплювати, розгризати та
подрібнювати їжу.
|
Перша пара крил перетворена на жорсткі надкрила. Друга пара має сітчасту
будову.
|
Задні ноги великі, розширені на зразок весел, використовуються для
плавання і забезпечують швидкий рух комахи у воді. Передні та середні ноги
коротші за задні.
|
Тіло має обтічну форму. Темне забарвлення робить комаху непомітною для
хижаків на тлі дна водойми
|
Муха кімнатна
|
Живе в наземному середовище, бігає, літає. Живиться рідкою їжею
|
Ротовий апарат смоктального типу, хоботок для всмоктування тільки рідкої
їжі
|
Друга пара перетворилася на органи рівноваги – дзижчальця
|
Три пари бігальних ніг
|
Мають темне забарвлення. Дуже плодючі
|
Білан капустяний
|
Повітряно-наземне середовище, в пошуках їжі мігрують на великі території,
активні вдень.
|
Тип ротового апарату дорослих особин сисний, а личинок – гризучий. Гусінь
поїдає листя, дорослі – нектар.
|
Дві пари великих крил, передні з чорним забарвленням
|
Ноги маленькі хватальні
|
Нижній бік крил жовтий, ніби обсипаний пилком. Зі складеним крилами стає
незамітний
|
Комар звичайний
|
Повітряно-наземне середовище, перелітають на великі відстані. Самці
живляться соком рослин, самки – ще й кров’ю
|
Ротовий апарат колючо-сисний
|
Одна пара перетинчастих крил
|
Довгі ноги хватального типу
|
Коли літає, дзищить
|
Медоносна бджола
|
Опанували повітряно-наземне середовище. Літають на великі відстані в
пошуках нектару.
|
Ротовий апарат гризучо-сисний, мають хоботок для збору нектару
|
Дві пари прозорих з повздовжні по і поперечними жилками крил, задні крила
менші
|
Ноги збирального типу
|
Матка та робочі бджоли мають жало для захисту. Живуть великими родинами
|
01.09.2016
Пiдручник
29.08.2016 Календарно-тематичне планування, 7 клас, за новою програмою,
2016-2017 н.р.
N
з/п
|
Дата
проведення
|
Зміст
навчального матеріалу
|
Робота зі здібними учнями
|
Робота з корекції знань
|
Приміт-ка
|
Вступ (4 год.)
|
|||||
1
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.
|
||||
2
|
Особливості живлення тварин.
|
||||
3
|
Будова тварин: клітини,
тканини.
|
||||
4
|
Будова тварин: органи та системи органів.
|
||||
Тема 1. Різноманітність тварин (26 год.)
[розглядаються
особливості будови, способу життя
різноманітність, роль у природі та значення в житті людини тварин зазначених груп]
|
|||||
5
|
Поняття про класифікацію тварин.
|
Міні-проект (за вибором), презентація.
Тварини рекордсмени.
Як утворю-ються коралові острови?
Як утворю-ються перлини?
Тварини – будівель-ники.
Зуби ссавців.
|
Міні-проект (за вибором), інформацій-ний.
Тварини рекорд-смени.
Як утворюються коралові острови?
Як утворюються перлини?
Тварини - будівельники.
Зуби ссавців.
|
||
6
|
Кишковопорожнинні.
|
||||
7
|
Кільчасті черви.
|
||||
8
|
Лабораторні дослідження: зовнішньої будови та
руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або
трубочника)
|
||||
9
|
Членистоногі: Ракоподібні.
|
||||
10
|
Членистоногі: Павукоподібні.
|
||||
11
|
Членистоногі: Комахи.
|
||||
12
|
Практична
робота: 1. Виявлення
прикладів пристосувань до способу життя у комах. (Тематичне
оцінювання)
|
||||
13
|
Молюски. Лабораторне дослідження:
будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових
молюсків.
|
||||
14
|
Паразитичні безхребетні тварини.
|
||||
15
|
Риби.
|
||||
16
|
Продовження. Риби.
|
||||
17
|
Амфібії.
|
||||
18
|
Продовження. Амфібії.
|
||||
19
|
Рептилії.
|
||||
20
|
Продовження. Рептилії.
|
||||
21
|
Птахи.
|
||||
22
|
Птахи.
|
||||
23
|
Птахи.
|
||||
24
|
Практична робота:2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників
різних екологічних груп птахів.
|
||||
25
|
Ссавці.
|
||||
26
|
Ссавці.
|
||||
27
|
Ссавці.
|
||||
28
|
Ссавці.
|
||||
29
|
Практична
робота: 3. Визначення
особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до
різних умов існування.
|
||||
30
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Різноманітність тварин»
|
||||
31
|
Контрольна робота. (Тематичне
оцінювання)
|
||||
Тема
2. Процеси життєдіяльності тварин (16 годин)
|
|||||
32
|
Особливості обміну речовин
гетеротрофного організму. Живлення і
травлення.
|
Міні-проект (за вибором)
Майстер-ність маскуван-ня.
Як бачать тварини.
|
Міні-проект (за вибором)
Майстер-ність маскуван-ня.
Як бачать тварини.
|
||
33
|
Особливості обміну речовин
гетеротрофного організму. Різноманітність травних систем.
|
||||
34
|
Дихання та газообмін у тварин.
Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання для
вивільнення енергії в клітині.
|
||||
35
|
Дихання та газообмін у
тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів
дихання для вивільнення енергії в клітині.
|
||||
36
|
Транспорт речовин у тварин.
Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції.
|
||||
37
|
Практична робота:
4.Порівняння будови кровоносної системи хребетних
тварин.
|
||||
38
|
Виділення, його значення для
організму. Органи виділення тварин.
|
||||
39
|
Опора і рух. Види скелета.
Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу
життя. Способи пересування тварин.
|
||||
40
|
Лабораторні дослідження: «Опора
і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як
відображення способу життя. Способи пересування тварин.» (Тематичне
оцінювання)
|
||||
41
|
Покриви тіла тварин, їх
різноманітність та функції.
|
||||
42
|
Лабораторні
дослідження:
особливостей покривів тіла
тварин.
|
||||
43
|
Органи чуття їх значення.
|
||||
44-45
|
Нервова система, її значення
і розвиток у різних тварин.
|
||||
46
|
Порівняння будови головного
мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях).
|
||||
47
|
Розмноження та його значення.
Форми розмноження тварин. Статеві
клітини та запліднення.
|
||||
48
|
Розвиток тварин (з
перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин.
|
||||
49
|
Лабораторні дослідження:
визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
|
||||
50
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Процеси
життєдіяльності тварин» (Тематичне оцінювання)
|
||||
Тема 3. Поведінка тварин (10 годин)
|
|||||
51
|
Поведінка тварин, методи її
вивчення. Вроджена і набута поведінка.
|
Міні-проект (за вибором):
Угруповання тварин.
Чому міг-рують тварини.
Як спіл-куються тварини.
Як вчаться пташенята
Як твари-ни корис-туються знаряддя-ми праці.
Турбота про пото-мство.
Як твари-ни визна-чають напрям руху.
|
Міні-проект (за вибором):
Угрупован-ня тварин.
Чому мігрують тварини.
Як спілкують-ся тварини.
Як вчаться пташенята.
Як тварини користуються знаряд-дями праці.
Турбота про потом-ство.
Як тварини визначають напрям руху.
|
||
52
|
Способи орієнтування тварин.
Хомінг. Міграції тварин.
|
||||
53
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна,
гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота
про потомство), територіальна, соціальна.
|
||||
54
|
Форми поведінки тварин:
дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів,
батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна, соціальна.
Лабораторні дослідження:спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем).
|
||||
55
|
|||||
56
|
Практична робота: 8. Визначення
форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або
описом).
|
||||
57
|
Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у
групі. Комунікація тварин.
|
||||
58
|
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна
розумова діяльність.
|
||||
59
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
|
||||
60
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Поведінка тварин»
|
||||
61
|
Контрольна
робота (Тематичне оцінювання)
|
||||
Тема 4. Організми і
середовище існування (6 годин)
|
|||||
62
|
Поняття про популяцію, екосистему та чинники
середовища.
|
Міні-проект
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.
|
Міні-проект :
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.
|
||
63
|
Ланцюги живлення і потік енергії.
|
||||
64
|
Взаємозв’язок
компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях. Екскурсія.
Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні.
|
||||
65
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна
етика.
|
||||
66
|
Природоохоронні території. Червона книга України.
|
||||
67
|
Екскурсія: Різноманітність тварин свого
краю.
|
||||
68
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Організми
і середовище існування» (Тематичне оцінювання)
|
||||
Узагальнення
(2години)
|
|||||
69
|
Подібність у будові та
проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності
живої природи
|
||||
70
|
Подібність у будові та
проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності
живої природи
|
09.08.2015
Підручник http://portfel.at.ua/_ld/27/2777_7_b_sh_2015_u.pdf
02.07.2015
Календарно-тематичне планування, 7 клас, за новою програмою,
2015-2016 н.р.
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервних)
К-ть годин
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Корекція знань
Робота зі здібними учнями
4
Вступ
Тварина - живий організм.
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.
Особливості живлення тварин.
Будова тварин: клітини, тканини, органи та системи органів.
Демонстрування: опудал, вологих препаратів, колекцій зображень (у тому числі
електронних) тварин.
Учень/учениця:
називає:
- середовища існування тварин;
- прояви життєдіяльності тварин;
- ознаки тваринної клітини;
- тканини тварин;
- органи тварин;
- системи органів тварин та їх функції;
описує:
- будову тіла тварин;
- відмінності тварин від рослин та грибів;
характеризує:
- живлення тварин;
порівнює:
- будову клітин тварин і рослин;
- типи живлення: автотрофний і гетеротрофний;
розпізнає:
- клітини тварин;
- тканини тварин;
висловлює судження
щодо значення зоологічних знань.
26
Тема 1.
Різноманітність тварин
Поняття про класифікацію тварин.
Різноманітність тварин.*
Кишковопорожнинні.
Кільчасті черви.
Лабораторні дослідження : Зовнішня
будова та рух кільчастих червів
(на прикладі дощового черв’яка або трубочника).
Членистоногі: Ракоподібні.
Павукоподібні.
Комахи.
Лабораторні дослідження :Виявлення ознак пристосованості комах до життя на
суходолі.
Вивчення представників різних рядів комах.
Практична робота: 1. Різноманітність членистоногих.
Молюски.
Лабораторні дослідження : Будова мушлі молюсків.
Практична
робота: 2. Порівняння і визначення молюсків за будовою мушлі.
Паразитичні безхребетні тварини.
Хордові (загальна характеристика).
Риби.
Амфібії.
Рептилії.
Птахи.
Лабораторні дослідження : Будова яйця птахів.
Практична
робота: 3. Екологічні групи
птахів.
Ссавці.
Лабораторні дослідження : Зуби ссавців.
Практична робота: 4.
Особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до
різних умов існування.
*[Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування,
різноманітність, роль у природі та значення в житті людини тварин зазначених груп]
Контрольна робота
Демонстрування
мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень
(у тому числі електронних) тварин
Учень/учениця:
[на прикладі зазначених у змісті груп тварин]
називає:
- середовища існування тварин;
- визначальні ознаки будови, які відрізняють
тварин зазначених груп серед інших;
- ознаки хордових тварин;
- рідкісні види України та свого краю;
наводить приклади:
-тварин, які належать до зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
- видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб;
- видів тварин, що завдають шкоди сільському господарству;
- комах-запилювачів, одомашнених комах;
розпізнає:
- тварин на зображеннях, у колекціях;
характеризує:
- визначальні особливості способу
життя, розмноження і розвитку тварин зазначених груп;
- різноманітність тварин;
- пристосування тварин до життя у воді;
- особливості будови тварин, зумовлені пристосуванням до життя на
суходолі;
- пристосування тварин до польоту;
- пристосування тварин до паразитичного способу життя;
- роль тварин у екосистемах та
значення в житті людини;
визначає:
- риси пристосованості тварин до середовища існування;
застосовує знання:
- про біологічні особливості паразитичних безхребетних для попередження
зараження ними;
робить висновок:
- особливості будови організму тварин - результат пристосування до умов
середовища існування.
Підготовка презентацій
(за вибором):
Тварини рекордсмени.
Як утворюються коралові острови?
Як утворюються перлини?
Тварини будівельники
Міні-проект (за вибором)
Тварини рекордсмени.
Як утворюються коралові острови?
Як утворюються перлини?
Тварини будівельники.
16
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму.
Живлення і травлення.
Різноманітність травних систем.
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та
функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині. Лабораторні дослідження: Вивчення
способів дихання тварин (на прикладі хребетних).
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи.
Кров, її основні функції.
Практична робота:
5. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин.
Виділення, його значення для організму. Форми виділення у тварин. Органи виділення
тварин.
Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи.
Практична робота: 6. Порівняння будови скелетів хребетних тварин.
Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи
пересування тварин.
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.
Лабораторні дослідження: Вивчення особливостей
покривів тіла тварин.
Захист. Пристосування для активного захисту і нападу.
Подразливість як загальна властивість тварин. Лабораторні
дослідження:Вивчення реакцій тварин різних груп у відповідь на
подразнення.
Органи чуття їх значення. Лабораторні
дослідження: Вивчення органів чуття тварин.
Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин.
Практична робота:7.Порівняння будови головного мозку
хребетних тварин.
Поняття про регуляцію діяльності організму тварин.
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення.
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення).
Загальне поняття про регенерацію у тварин.
Періоди та тривалість життя тварин.
Лабораторні дослідження:
Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових
риб).
Учень/учениця:
називає:
- процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання, транспорт речовин,
виділення, рух, подразливість, розмноження,
ріст і розвиток;
- органи травлення, дихання, кровообігу,
виділення;
- типи кровоносної системи;
- види скелета;
- типи
симетрії тіла;
- пристосування тварин для
захисту та нападу;
- органи чуття;
- форми розмноження;
- статеві клітини:
- типи розвитку;
описує:
- способи
живлення, травлення, дихання, виділення, прояву подразливості
у тварин;
характеризує:
- різноманітність травної системи
тварин;
- транспорт речовин у тварин різних груп;
- радіальну та двобічну симетрії тіла;
- способи пересування тварин;
- різноманітність покривів тіла тварин;
- особливості нервової системи та органів чуття у різних груп тварин;
- форми розмноження, запліднення тварин;
- прямий та непрямий розвиток;
пояснює:
- значення живлення, дихання, транспорту речовин, виділення, розмноження,
покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму;
уміє визначати (за
зображеннями, описом):
- тип симетрії тіла тварин;
- тип кровоносної системи;
- тип і стадію розвитку тварин;
- системи органів;
- спільні ознаки та відмінності в будові систем органів та окремих
органів;
порівнює і зіставляє:
- органи і системи органів у різних груп тварин;
- прояви життєдіяльності у різних груп тварин;
пояснює відповідними
прикладами:
- взаємозв’язок життєдіяльності і
будови організму тварин;
робить висновок:
- ускладнення будови організму тварин пов’язане з ускладненням функцій.
Підготовка повідомлень(за вибором):
Майстерність маскування.
Як бачать тварини.
Турбота про потомство.
Як тварини визначають напрям руху.
Міні-проект (за вибором)
Майстерність маскування.
Як бачать тварини.
Турбота про потомство.
Як тварини визначають напрям руху.
10
Тема 3.
Поведінка тварин
Поведінка тварин у природі та методи її вивчення.
Стратегії поведінки. Інстинкт. Біологічне значення інстинкту і
научіння. Структура поведінкового акту.
Практична робота: 8. Визначення направленості поведінкових актів тварин (за
відеоматеріалами)
Типи поведінкових реакцій.
Видова схильність до деяких форм поведінки.
Суспільна поведінка тварин.
Територіальна поведінка.
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
Лабораторні дослідження:
Спостереження за поведінкою тварин (вид
визначається учителем).
Учень/учениця:
називає:
- методи вивчення поведінки тварин;
- форми поведінки тварин;
- типи поведінкових реакцій тварин;
- стратегії поведінки тварин;
наводить приклади:
- проявів поведінки у тварин;
- способів орієнтування тварин, використання ехолокації;
характеризує:
- біологічне значення інстинкту та научіння;
- роль стимулу в поведінкових реакціях;
- вроджене і набуте в індивідуальному розвитку поведінки;
пояснює:
- зміни поведінки тварин з часом;
- циклічні зміни поведінки;
- роль минулого досвіду і научання у поведінці;
- ритуалізацію поведінки;
- принципи соціальної поведінки;
- групову поведінку;
- принципи територіальної поведінки;
спостерігає та описує:
- прояви подразливості у різних груп тварин;
- поведінку тварин;
розпізнає:
направленість поведінкових актів;
робить висновок про
пристосувальне значення поведінки тварин.
Підготовка повідомлень(за вибором):
Спільноти тварин.
Чому мігрують тварини.
Як спілкуються тварини.
Як вчаться пташенята.
Як тварини користуються знаряддями праці.
Міні-проект (за вибором):
Спільноти тварин.
Чому мігрують тварини.
Як спілкуються тварини.
Як вчаться пташенята.
Як тварини користуються знаряддями праці.
6
Тема 4. Організми і середовище існування
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища.
Ланцюги живлення і потік енергії.
Взаємозв’язок компонентів екосистеми.
Співіснування організмів в угрупованнях.
Вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика.
Основи охорони природи.
Природоохоронні території.
Червона книга України.
Контрольна робота.
Учень/учениця:
називає:
- чинники середовища існування;
- причини зменшення чисельності популяції;
- заповідники й заповідні території України;
наводить приклади:
- пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури,
освітленості, вологи);
- форм співіснування організмів в угрупованнях;
- впливу людини на організми;
описує:
- передачу енергії в екосистемі;
- роль організмів у кругообігу речовин (на прикладі кисню, вуглекислого
газу, води) у природі і повернення хімічних елементів у середовище;
характеризує:
- взаємодію організмів між собою і середовищем життя;
визначає:
організми як продуценти, консументи, редуценти;
висловлює судження
щодо етичного ставлення до природи та охорони
природи.
Міні-проект :
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.
2
Узагальнення
Подібність у будові та проявах життєдіяльності
рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи
Учень/учениця:
називає:
- ознаки основних груп організмів (рослин,
тварин, грибів, бактерій);
порівнює:
- будову і процеси життєдіяльності основних
груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій);
розпізнає:
- представників основних груп
організмів на малюнках, фотографіях та за описом;
робить висновок:
- про єдність живої природи.
К-ть годин
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Корекція знань
|
Робота зі здібними учнями
|
4
|
Вступ
Тварина - живий організм.
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.
Особливості живлення тварин.
Будова тварин: клітини, тканини, органи та системи органів.
Демонстрування: опудал, вологих препаратів, колекцій зображень (у тому числі
електронних) тварин.
|
Учень/учениця:
називає:
- середовища існування тварин;
- прояви життєдіяльності тварин;
- ознаки тваринної клітини;
- тканини тварин;
- органи тварин;
- системи органів тварин та їх функції;
описує:
- будову тіла тварин;
- відмінності тварин від рослин та грибів;
характеризує:
- живлення тварин;
порівнює:
- будову клітин тварин і рослин; - типи живлення: автотрофний і гетеротрофний;
розпізнає:
- клітини тварин;
- тканини тварин;
висловлює судження
щодо значення зоологічних знань. |
||
26
|
Тема 1.
Різноманітність тварин
Поняття про класифікацію тварин.
Різноманітність тварин.*
Кишковопорожнинні.
Кільчасті черви.
Лабораторні дослідження : Зовнішня
будова та рух кільчастих червів
(на прикладі дощового черв’яка або трубочника).
Членистоногі: Ракоподібні.
Павукоподібні.
Комахи.
Лабораторні дослідження :Виявлення ознак пристосованості комах до життя на
суходолі.
Вивчення представників різних рядів комах.
Практична робота: 1. Різноманітність членистоногих.
Молюски.
Лабораторні дослідження : Будова мушлі молюсків.
Практична
робота: 2. Порівняння і визначення молюсків за будовою мушлі.
Паразитичні безхребетні тварини.
Хордові (загальна характеристика).
Риби.
Амфібії.
Рептилії.
Птахи.
Лабораторні дослідження : Будова яйця птахів.
Практична
робота: 3. Екологічні групи
птахів.
Ссавці.
Лабораторні дослідження : Зуби ссавців.
Практична робота: 4.
Особливості зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до
різних умов існування.
*[Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування,
різноманітність, роль у природі та значення в житті людини тварин зазначених груп]
Контрольна робота
Демонстрування
мікропрепаратів, вологих препаратів, колекцій, опудал, колекцій зображень
(у тому числі електронних) тварин
|
Учень/учениця:
[на прикладі зазначених у змісті груп тварин]
називає:
- середовища існування тварин;
- визначальні ознаки будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших;
- ознаки хордових тварин;
- рідкісні види України та свого краю;
наводить приклади:
-тварин, які належать до зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
- видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб;
- видів тварин, що завдають шкоди сільському господарству; - комах-запилювачів, одомашнених комах;
розпізнає:
- тварин на зображеннях, у колекціях;
характеризує:
- визначальні особливості способу
життя, розмноження і розвитку тварин зазначених груп;
- різноманітність тварин;
- пристосування тварин до життя у воді;
- особливості будови тварин, зумовлені пристосуванням до життя на
суходолі;
- пристосування тварин до польоту;
- пристосування тварин до паразитичного способу життя;
- роль тварин у екосистемах та
значення в житті людини;
визначає:
- риси пристосованості тварин до середовища існування;
застосовує знання:
- про біологічні особливості паразитичних безхребетних для попередження зараження ними;
робить висновок:
- особливості будови організму тварин - результат пристосування до умов середовища існування. |
Підготовка презентацій
(за вибором):
Тварини рекордсмени.
Як утворюються коралові острови?
Як утворюються перлини?
Тварини будівельники
|
Міні-проект (за вибором)
Тварини рекордсмени.
Як утворюються коралові острови?
Як утворюються перлини?
Тварини будівельники.
|
16
|
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму.
Живлення і травлення. Різноманітність травних систем. Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині. Лабораторні дослідження: Вивчення способів дихання тварин (на прикладі хребетних). Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. Практична робота: 5. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин. Виділення, його значення для організму. Форми виділення у тварин. Органи виділення тварин. Опора і рух. Види скелету. Значення опорно-рухової системи.
Практична робота: 6. Порівняння будови скелетів хребетних тварин.
Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи
пересування тварин.
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторні дослідження: Вивчення особливостей покривів тіла тварин. Захист. Пристосування для активного захисту і нападу. Подразливість як загальна властивість тварин. Лабораторні дослідження:Вивчення реакцій тварин різних груп у відповідь на подразнення. Органи чуття їх значення. Лабораторні дослідження: Вивчення органів чуття тварин. Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин.
Практична робота:7.Порівняння будови головного мозку
хребетних тварин.
Поняття про регуляцію діяльності організму тварин. Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення. Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Загальне поняття про регенерацію у тварин. Періоди та тривалість життя тварин.
Лабораторні дослідження:
Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових
риб).
|
Учень/учениця:
називає:
- процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст і розвиток;
- органи травлення, дихання, кровообігу,
виділення;
- типи кровоносної системи;
- види скелета;
- типи
симетрії тіла;
- пристосування тварин для
захисту та нападу;
- органи чуття;
- форми розмноження;
- статеві клітини:
- типи розвитку;
описує:
- способи
живлення, травлення, дихання, виділення, прояву подразливості
у тварин;
характеризує:
- різноманітність травної системи
тварин;
- транспорт речовин у тварин різних груп;
- радіальну та двобічну симетрії тіла;
- способи пересування тварин;
- різноманітність покривів тіла тварин;
- особливості нервової системи та органів чуття у різних груп тварин;
- форми розмноження, запліднення тварин;
- прямий та непрямий розвиток;
пояснює:
- значення живлення, дихання, транспорту речовин, виділення, розмноження,
покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму;
уміє визначати (за
зображеннями, описом):
- тип симетрії тіла тварин;
- тип кровоносної системи;
- тип і стадію розвитку тварин;
- системи органів;
- спільні ознаки та відмінності в будові систем органів та окремих
органів;
порівнює і зіставляє:
- органи і системи органів у різних груп тварин;
- прояви життєдіяльності у різних груп тварин;
пояснює відповідними
прикладами:
- взаємозв’язок життєдіяльності і
будови організму тварин;
робить висновок:
- ускладнення будови організму тварин пов’язане з ускладненням функцій.
|
Підготовка повідомлень(за вибором):
Майстерність маскування.
Як бачать тварини. Турбота про потомство. Як тварини визначають напрям руху. |
Міні-проект (за вибором)
Майстерність маскування.
Як бачать тварини. Турбота про потомство. Як тварини визначають напрям руху. |
10
|
Тема 3.
Поведінка тварин
Поведінка тварин у природі та методи її вивчення.
Стратегії поведінки. Інстинкт. Біологічне значення інстинкту і
научіння. Структура поведінкового акту.
Практична робота: 8. Визначення направленості поведінкових актів тварин (за відеоматеріалами)
Типи поведінкових реакцій.
Видова схильність до деяких форм поведінки.
Суспільна поведінка тварин.
Територіальна поведінка.
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
Лабораторні дослідження:
Спостереження за поведінкою тварин (вид
визначається учителем).
|
Учень/учениця:
називає:
- методи вивчення поведінки тварин;
- форми поведінки тварин;
- типи поведінкових реакцій тварин;
- стратегії поведінки тварин;
наводить приклади:
- проявів поведінки у тварин;
- способів орієнтування тварин, використання ехолокації;
характеризує:
- біологічне значення інстинкту та научіння;
- роль стимулу в поведінкових реакціях;
- вроджене і набуте в індивідуальному розвитку поведінки;
пояснює:
- зміни поведінки тварин з часом;
- циклічні зміни поведінки;
- роль минулого досвіду і научання у поведінці;
- ритуалізацію поведінки;
- принципи соціальної поведінки;
- групову поведінку;
- принципи територіальної поведінки;
спостерігає та описує:
- прояви подразливості у різних груп тварин;
- поведінку тварин;
розпізнає:
направленість поведінкових актів;
робить висновок про
пристосувальне значення поведінки тварин.
|
Підготовка повідомлень(за вибором):
Спільноти тварин.
Чому мігрують тварини.
Як спілкуються тварини.
Як вчаться пташенята.
Як тварини користуються знаряддями праці.
|
Міні-проект (за вибором):
Спільноти тварин.
Чому мігрують тварини.
Як спілкуються тварини.
Як вчаться пташенята.
Як тварини користуються знаряддями праці.
|
6
|
Тема 4. Організми і середовище існування
Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища.
Ланцюги живлення і потік енергії.
Взаємозв’язок компонентів екосистеми.
Співіснування організмів в угрупованнях. Вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика.
Основи охорони природи.
Природоохоронні території.
Червона книга України.
Контрольна робота. |
Учень/учениця:
називає:
- чинники середовища існування;
- причини зменшення чисельності популяції;
- заповідники й заповідні території України; наводить приклади: - пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури, освітленості, вологи); - форм співіснування організмів в угрупованнях; - впливу людини на організми;
описує:
- передачу енергії в екосистемі;
- роль організмів у кругообігу речовин (на прикладі кисню, вуглекислого
газу, води) у природі і повернення хімічних елементів у середовище;
характеризує: - взаємодію організмів між собою і середовищем життя;
визначає:
організми як продуценти, консументи, редуценти;
висловлює судження
щодо етичного ставлення до природи та охорони
природи.
|
Міні-проект :
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.
|
|
2
|
Узагальнення
Подібність у будові та проявах життєдіяльності
рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи
|
Учень/учениця:
називає:
- ознаки основних груп організмів (рослин,
тварин, грибів, бактерій);
порівнює:
- будову і процеси життєдіяльності основних
груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій);
розпізнає:
- представників основних груп
організмів на малюнках, фотографіях та за описом;
робить висновок:
- про єдність живої природи.
|
15.04.2015
Готуємося до контрольної роботи за ІІ семестр
1. Вказати генеративні органи рослини
А. квітка. Б. листок. В. корінь.
Г. плід.
2. Назвати вид тканини, яка слугує для транспортування по рослині розчинених у воді поживних речовин
А. судини Б. провідні тканини В. провідні пучки Г. основна тканина.
3. Для
рослин якої родини характерна квітка з простою оцвітиною?
А.
Пасльонові Б. Капустяні В. Лілійні Г.
Розові.
4.
Установіть відповідність між зображеннями плодів і способами розповсюдження
насіння.
1.
2.
3.
4.
|
А.
саморозповсюдження
Б.
водою
В.
на хутрі тварин
Г.
птахами
Д.
вітром
|
5. Голонасінні - рослини, у яких
А. насінні зачатки не захищені. Б. мичкувата коренева система. В. насіннина має багато сім'ядолей. Г. запліднення відбувається без участі води.
6. Яке
явище є проявом фотоперіодизму?
А.
нахил пагонів рослини в напрямку джерела світла Б. відліт
перелітних птахів на південь В. циклічність масового
розмноження перелітної сарани Г. відкривання квіток
тюльпанів уранці
7.
До хвойних рослин належать:
А. дуб Б. сосна В. овес Г. кипарис
8.У Покритонасінних
А.
подвійне запліднення. Б. є квітка. В.
немає тканин. Г. є гіфи.
9. У
процесі дихання рослини
А.
забезпечують себе органічними речовинами. Б. поглинають
вуглекислий газ і виділяють кисень. В. окиснюють органічні
сполуки. Г. засвоюють азот повітря.
10.
Однодольні рослини відрізняються від дводольних тим, що, як правило, мають
А.
твірну тканину - камбій. Б. паралельне жилкування листків. В.
складні листки. Г. зародок із двома зародковими листками.
11.Розмноження бульбами та цибулинами є
А.
статевим. Б. вегетативним. В. споровим.
Г. комбінованим.
12.
Укажіть плід Гороха посівного.
А.
біб Б. стручок В. зернівка
13.
Висхідний рух речовин у рослині відбувається по:
А.
судинах. Б. ситоподібних трубках. В.
центральному циліндрі. Г. корі кореня.
14. У чому переваги покритонасінних перед голонасінними?
А.
насінні зачатки заховані в зав'язь Б. мають плід В. мають квітку - найдосконаліший орган розмноження Г. листки перетворилися на голки
15. У
більшості хвойних рослин листки набули форми голок. У зв’язку з чим виникло це
пристосування?
А.
через необхіднсть захисту від рослиноїдних тварин Б. для
забезпечення майже повного припинення випаровування води В.
для виділення більшої кількості кисню Г. для запобігання
обламуванню гілок під час снігопадів
16. Для родини Капустяні характерне суцвіття:
А. зонтик Б. китиця В. колос Г. головка
17. Найхарактерніші особливості родини Капустяні:
А.
пристосування до посушливих умов зростання Б. пристосування до вологих умов зростанняВ. пристосування до різноманітних умов зростання Г. пристосування до водних умов зростання
18. Які
ознаки характеризують рослину кукурудза? Квітки...
1.
дрібні, зібрані в суцвіття кошик 2. дрібні, зібрані в
суцвіття волоть, початок 3. великі й середнього
розміру, яскраві, поодинокі або зібрані в суцвіття зонтик, щиток чи китицю
19. Які ознаки
характеризують рослини родини Тонконогові ? Плоди
1.
горішок 2. сім’янка 3. зернівка
20. Які ознаки
характеризують дводольні рослини ? Жилкування листків, зазвичай
1. пірчасте 2. дугове 3. паралельне
21. Назвіть рослину-паразита.
А. росичка. Б. повитиця В.
ромашка. Г. блекота.
А.
Папоротеподібні Б. Голонасінні В.
Покритонасінні
А.
Хвойні Б. Однодольні В.
Дводольні
24. Встановити типи суцвіття у таких рослин: конюшина, черемха, бузок, кріп, цибуля, яблуня, овес.
25. Встановити життєву форму таких рослин: сосна, калина, береза, тимофіївка, шипшина, чорниці, суниця.
Досліджуємо Плавуноподібні (Зозулин льон) (15.01.2015)
Вісті з уроку (13.01.2014)
Досліджуємо Мохоподібні
Що сховано в чашці кави ??? http://metodportal.com/node/16353
06.01.2015
Рослини-індикатори http://biofile.ru/bio/4933.html
Кращі індикатори чистоти повітря серед рослин
Організм людини за останні десятиліття
адаптувався до навколишньої атмосфери. Люди не помічають, чим вони дихають. А ось рослини
завжди напоготові і можуть вчасно підказати, що в повітрі з'явилися отруйні для
організму речовини.
Сосна. Це рослина дуже чутливо реагує на
забруднення повітря. Хвоя починає змінювати зелене забарвлення на темно-червоне і через рік опадає зовсім.
Мох і лишайник. Гине навіть при незначному викиді в атмосферу сірчистого газу.
Гарденія. Це кімнатна рослина з ароматними
білими квітами чутлива до чадного газу. Яскраві
темно-зелені листки стають жовтими
буквально через пару годин після витоку. Таким чином, квітка може врятувати
життя своєму господареві.
Гладіолус. Не переносить фтору в атмосфері.
Бальзамін і квасоля. Ці рослини не люблять важкі метали й
ароматичні вуглеводні.
Соняшник. Не виносить викиду аміаку в атмосферу.
Шпинат і горох. Не будуть зростати при викиді
сірководню.
Крім того, навіть такі популярні городні
культури, як картопля, кукурудза і
огірки, теж володіють підвищеною чутливістю до забруднення повітря.
Звідси висновок: якщо
людина буде уважно ставитися до сигналів, які подають йому зелені друзі, він
зможе уникнути багатьох неприємностей зі здоров'ям.
Організм людини за останні десятиліття адаптувався до навколишньої атмосфери. Люди не помічають, чим вони дихають. А ось рослини завжди напоготові і можуть вчасно підказати, що в повітрі з'явилися отруйні для організму речовини.
Мох і лишайник. Гине навіть при незначному викиді в атмосферу сірчистого газу.
Гладіолус. Не переносить фтору в атмосфері.
Соняшник. Не виносить викиду аміаку в атмосферу.
Звідси висновок: якщо людина буде уважно ставитися до сигналів, які подають йому зелені друзі, він зможе уникнути багатьох неприємностей зі здоров'ям.
Навчальна практика "Сезонні зміни в житті рослин-індикаторів" (фотозвіт Шевченка Віктора)
Цікаві факти про рослин http://korysne.co.ua/tsikavi-fakty-pro-roslyny/
Розповідають, що коли до Європи з Бразилії повернулися перші мореплавці, вони вразили всіх привезеними з собою дивними рослинами і розповідями про землю, де хліб росте на деревах. Сьогодні Енциклопедія Корисного розкаже вам цікаві факти про рослини.
У Бразилії є дерево під назвою “молочна соска”. Досить зачепити кінчиком ножа стовбур цього дерева — і з кори потече рослинне “молоко”. За один раз дерево дає до 4 л молока, яке перед вживанням потрібно тільки розбавити водою і закип’ятити.Наступні цікаві факти про рослини розкажуть про дуже дивні способи їх використання в побуті. В Середній Азії росте гарбуз-люффа, з якого роблять знайомі всім мочалки. Довжина плодів цієї рослини, а відповідно і мочалок, може сягати 180 см.
У багатьох частинах світу спеціально вирощують рослину під назвою «посудна горлянка». Форма плодів цієї рослини настільки різноманітна, що з них можна складати сервізи.
А ось ще деякі цікаві факти про рослини. У стовбурах баобабів інколи живуть люди. На півночі Австралії дуплистий стовбур древнього баобаба у свій час використовували для міської в’язниці. Відомий випадок, коли баобаб служив автобусною зупинкою, він вміщав до 30 чоловік.
У Центральній Америці росте ароматичне дерево флоріфундія. Запах цього дерева навіює сон, тож іншими снодійними засобами місцеві жителі майже не користуються.
Біологія 7 клас http://school.xvatit.com/index.php?title=%D0%91%D1%96%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F_7_%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81
Готуємося до контрольної роботи за І семестр 2014 - 2015
1. Будову і
функції клітин організмів вивчає наука –
А.
анатомія. Б. фізіологія. В. гістологія.
Г. цитологія.
2. У якій
структурі рослинної клітини міститься клітинний сік?
А.
хлоропласті Б. вакуолі В. рибосомі Г.
ядрі.
3. Для
рослин якої родини характерна квітка з простою оцвітиною?
А.
Пасльонові Б. Капустяні В. Лілійні Г.
Розові.
4.
Установіть відповідність між зображеннями плодів і способами розповсюдження
насіння.
1.
2.
3.
4.
|
А.
саморозповсюдження
Б.
водою
В.
на хутрі тварин
Г.
птахами
Д.
вітром
|
5. Видозміненим
стеблом є
А.
коренеплід моркви. Б. бульба картоплі. В.
колючка кактуса. Г. вусик гороху.
6. Яке
явище є проявом фотоперіодизму?
А.
нахил пагонів рослини в напрямку джерела світла Б. відліт
перелітних птахів на південь В. циклічність масового
розмноження перелітної сарани Г. відкривання квіток
тюльпанів уранці
7.
Розгляньте морфологічні особливості рослини, зображеної на рисунку. Визначте спосіб
запилення рослини →
А.
водою Б. птахами В. вітром Г.
комахами
8. Рослинна
клітина відрізняється від тваринної наявністю
А.
комплексу Гольджі. Б. хромосом. В.
клітинної стінки. Г. ядра.
9. У
процесі дихання рослини
А.
забезпечують себе органічними речовинами. Б. поглинають
вуглекислий газ і виділяють кисень. В. окиснюють органічні
сполуки. Г. засвоюють азот повітря.
10.
Однодольні рослини відрізняються від дводольних тим, що, як правило, мають
А.
твірну тканину - камбій. Б. паралельне жилкування листків. В.
складні листки. Г. зародок із двома зародковими листками.
11.Розмноження бульбами та цибулинами є
А.
статевим. Б. вегетативним. В. споровим.
Г. комбінованим.
12.
Укажіть плід Гороха посівного.
А.
біб Б. стручок В. зернівка
13.
Рослинна клітина, на відміну від тваринної, має
А.
комплекс Гольджі. Б. вакуолю з клітинним соком. В.
ендоплазматичну сітку. Г. мітохондрії.
14. Яку
частину квітки позначено на рисунку буквою X?
А.
чашолисток Б. тичинку В. маточку Г.
пелюстку
15. У
більшості хвойних рослин листки набули форми голок. У зв’язку з чим виникло це
пристосування?
А.
через необхіднсть захисту від рослиноїдних тварин Б. для
забезпечення майже повного припинення випаровування води В.
для виділення більшої кількості кисню Г. для запобігання
обламуванню гілок під час снігопадів
16. Яка тканина розташована в зоні
поділу кореня?
А.
механічна Б. покривна В. провідна Г.
твірна
17. У
зародку насінини поряд із брунькою є зародковий корінець. На який вид кореня
він перетвориться під час проростання?
А.
додатковий Б. бічний В. головний Г.
дихальний
18. Які
ознаки характеризують рослини родини Злакові? Квітки...
1.
дрібні, зібрані в суцвіття кошик 2. дрібні, зібрані в
суцвіття складний колос, волоть, початок 3. великі й середнього
розміру, яскраві, поодинокі або зібрані в суцвіття зонтик, щиток чи китицю
19. Які ознаки
характеризують рослини родини Злакові? Плоди
1.
горішок 2. сім’янка 3. зернівка
20. Які ознаки
характеризують рослини родини Злакові? Жилкування листків, зазвичай
1.
сітчасте 2. дугове 3. паралельне
21. Метод
біологічних досліджень, що ґрунтується на спостереженні, широко застосовували
вчені давнини під час збирання фактичного матеріалу. Практично до XVIII
століття біологи використовували його, намагаючись узагальнити результати спроб
систематизації рослин і тварин. У сучасних умовах за його допомогою відкривають
нові види організмів, досліджують макро- й мікроструктури. Укажіть цей метод.
А.
моніторинг Б. моделювання В.
порівняльно-описовий Г. експериментальний
А.
Папоротеподібні Б. Голонасінні В.
Покритонасінні
А.
Хвойні Б. Однодольні В.
Дводольні
24. Встановити типи суцвіття у таких рослин: конюшина, черемха, бузок, кріп, цибуля, яблуня.
Немає коментарів:
Дописати коментар