вівторок, 12 листопада 2013 р.

Хiмiя, 10 клас

  

 30.01.2017

 03.12.2016

Вісті з уроків




Готуємося до ЗНО 2015  https://zno.yandex.ua/chemistry/
Програма (рівень стандарт)
10-й клас
(1 год на тиждень, усього 35 годин із них 5 год — резервних)

К-ть
годин
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги до  загальноосвітньої підготовки учнів
2
Повторення питань курсу хімії основної школи
Найважливіші класи неорганічних сполук. Пер
iодичний закон і періодична система хімічних елементів
Д. І. Менделєєва.
Будова атома і види хімічного зв’язку.
Учень (учениця)
називає:
-          класи неорганічних сполук;
-          види хімічного зв’язку;
характеризує:
-          властивості представників основних класів неорганічних сполук;
-          будову атома;
-          види хімічного зв’язку;
складає:
-          рівняння реакцій, у тому числі в йонній формі.  
14
Тема 1. Неметалічні елементи та їхні сполуки
Загальна характеристика неметалічних елементів. Неметали як прості речовини. Явище алотропії, алотропні видозміни Оксигену і Карбону. Значення озонового шару для життя організмів на Землі. Поширеність неметалічних елементів у природі, застосування неметалів. Поняття про адсорбцію.
Основні фізичні та хімічні властивості неметалів.
Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном. Склад, фізичні властивості, добування в лабораторії аміаку і гідроген хлориду. Взаємодія амоніаку та гідроген хлориду з водою. Солі амонію. Якісна реакція на йони амонію та хлорид-іони.
Оксиди неметалічних елементів. Кислотний характер оксидів та гідратів оксидів неметалічних елементів.
Сульфатна кислота і сульфати. Найважливіші природні сульфати, якісна реакція на сульфат-іони. Застосування сульфатної кислоти і сульфатів.
Нітратна кислота і нітрати, їх поширеність у природі. Проблема вмісту нітратів у харчових продуктах.
Загальні відомості про мiнеральні добрива. Раціональне використання добрив та проблеми охорони природи від забруднення продуктами та відходами хімічних виробництв. Роль хімії у розв’язуванні продовольчої проблеми.
Карбонатна кислота. Солі карбонатної кислоти, їх поширеність у природі та застосування. Принцип дії вогнегасника. Якісна реакція на карбонат-іони.
Будівельні матеріали: скло, цемент, бетон, їх використання.
Колообіг Оксигену, Нітрогену, Карбону в природі.
Учень (учениця)
називає :
-          прості речовини неметалічних елементів, їхні сполуки за сучасною українською номенклатурою;
-          прості речовини  Оксигену і Карбону;
-          основні природні сполуки неметалічних елементів та їх родовища в Україні;
наводить приклади:
-          мінеральних добрив;
-                    будiвельних матеріалів;
описує :
-          роботу вогнегасника;
складає :
-          формули сполук неметалічних елементів з Гідрогеном, Оксигеном;
-          хлоридів, сульфатів, нітратів, карбонатів, солей амонію;
-                    рівняння реакцій, що характеризують основні хiмічні властивості неметалічних елементів та їх сполук;
характеризує:
-          неметалічні елементи за їх місцем у періодичній системі та будовою атомів;
-          фізичні та хiмічні властивості неметалів, карбон(ІІ) оксиду, карбон(ІV) оксиду, сульфур(ІV) оксиду, сульфур(VІ) оксиду, нітроген(ІV) оксиду, сульфатної, нітратної, карбонатної кислот;
-          практичне значення неметалів та сполук неметалічних елементів, адсорбції;
пояснює:
-                    колообіг Оксигену, Карбону, Нітрогену, біологічне значення цих елементів;
-          суть парникового ефекту, адсорбції, алотропії;
-           причини кислотних дощів;
порівнює:
-          взаємодію амоніаку і гідроген хлориду з водою;
експериментально визначає:
-          кислоти, вуглекислий газ, хлорид-, сульфат-, карбонат-, нітрат-, амоній-іони;
обґрунтовує:
-          застосування сполук неметалічних елементів їхніми властивостями;
-          роль азотних і фосфорних добрив як джерела мінерального живлення рослин;
оцінює:
-          значення виробництва та раціонального використання добрив для  розв’язування продовольчої проблеми;
-          вплив нітратів та чадного газу на здоров’я людини;
висловлює судження:
-          про вплив сполук Карбону, Сульфуру та Нітрогену на навколишнє середовище;
-          про роль озонового шару в атмосфері;
робить висновок:
-          про зумовленість властивостей неметалічних елементів та їхніх сполук будовою атомів;
-          про важливість охорони довкілля від забруднення продуктами та відходами хімічних виробництв;
дотримується правил безпечного поводження з неметалами та сполуками неметалічних елементів під час виконання хімічних дослідів.

Демонстрації:
1. Якісна реакція на хлорид-іони.
2. Добування амоніаку і розчинення його у воді (“фонтан”), випробування розчину фенолфталеїном.
3. Утворення амоній хлориду з амоніаку і
гідроген хлориду.
4. Якісна реакція на йони амонію.
5. Спалювання сірки і доведення кислотного характеру утвореного оксиду.
6. Виділення теплоти під час розчинення у воді концентрованої сульфатної кислоти.
7. Водовідбірні властивості концентрованої сульфатної кислоти (дія на цукор і папір).
8. Якісна реакція на сульфат-іони.
9. Добування вуглекислого газу та його перетворення на кальцій карбонат і кальцій гідрогенкарбонат.
Лабораторні досліди:
1. Ознайомлення зі зразками простих речовин неметалів.
2. Виявлення хлорид-іонів у розчині.
3. Виявлення йонів амонію у розчині.
4. Ознайомлення зі зразками природних сполук Сульфуру.
5. Виявлення сульфат-іонів у розчині.
6. Ознайомлення зі зразками нітратів та солей амонію.
7. Ознайомлення зі зразками мінеральних добрив.
8. Дослідження властивостей карбонатів.
Практичні роботи:
№ 1. Добування вуглекислого газу. Взаємоперетворення карбонатів і гідрогенкарбонатів.
14
Тема 2. Металічні елементи та їхні сполуки
Загальна характеристика металічних елементів за їх положенням у періодичній системі та будовою атомів. Метали – прості речовини. Металічний зв’язок, металічні кристалічні ґратки. Загальні фізичні властивості металів.
Поширеність металічних елементів у природі.
Загальні хімічні властивості металів.
Корозія металів, захист від корозії.
Лужні, лужноземельні елементи та Магній. Фізичні та хімічні властивості простих речовин, основний характер їх оксидів та гідроксидів, біологічна роль елементів.
Поняття про твердість води (постійну, тимчасову) і методи її усунення (зменшення).
Алюміній як хімічний елемент і проста речовина. Фізичні та хімічні властивості алюмінію. Амфотерні властивості алюміній оксиду і алюміній гідроксиду.
Ферум як представник металічних елементів побічних підгруп. Фізичні та хімічні властивості заліза, сполуки Феруму(ІІ) і Феруму(ІІІ).
Металічні руди. Загальні методи добування металів. Метали і сплави в сучасній техніці. Застосування алюмінію, заліза та їхніх сплавів. Розвиток металургійних виробництв в Україні.
Охорона навколишнього середовища під час виробництва і використання металів.
Учень (учениця)
називає
-          сполуки металічних елементів за сучасною українською номенклатурою;
-          основні металічні руди, їх родовища та металургійні виробництва в Україні;
наводить приклади:
-          сплавів алюмінію та заліза;
описує:
-          поширеність та загальні методи добування металів;
-          явище корозії;
складає:
-          формули оксидів, гідроксидів, солей Натрію, Калію, Кальцію, Магнію, Алюмінію, Феруму;
-          рівняння реакцій, що характеризують основні хімічні властивості лужних, лужноземельних металів, магнію, алюмінію, заліза;
характеризує:
-          металічні елементи за їх місцем у періодичній системі та будовою атома;
-          фізичні та хімічні властивості лужних, лужноземельних металів, магнію, алюмінію, заліза;
пояснює
-          утворення металічного зв’язку;
обґрунтовує:
-          причини твердості води та способи її усунення;
-           застосування металів і сплавів;
-          роль калійних добрив;
-          необхідність запобігання корозії металів, охорони середовища у металургійному виробництві;
оцінює
-        значення металургії в суспільному господарстві України;
висловлює судження:
-        про біологічну роль металічних елементів, у тому числі радіоактивних — Стронцію та Цезію;
-        про значення твердості води у промисловості та побуті, наслідки корозії металів;
робить висновок
-          про зумовленість властивостей металів будовою їх атомів;
дотримується правил  безпеки під час виконання хімічних дослідів.

Демонстрації:
10. Моделі кристалічних ґраток металів.
11. Взаємодія натрію і кальцію з водою.
12. Взаємодія кальцій оксиду з водою.
13. Усунення твердості води.
14. Зразки сполук Феруму(ІІ) і Феруму(ІІІ).
15. Взаємодія заліза з розчинами хлоридної, сульфатної та нітратної кислот.  
16. Наслідки корозії металів та засоби захисту металів від корозії.
Лабораторні досліди:
 9. Ознайомлення зі зразками металів.
10. Ознайомлення зі зразками сполук Натрію і Калію.
11. Ознайомлення зі зразками сполук Кальцію, Магнію.
12. Усунення накипу з поверхні побутових приладів.
13. Добування алюміній гідроксиду і доведення його амфотерності.
14. Добування ферум(II) гідроксиду та ферум(III) гідроксиду реакцією обміну.
15. Ознайомлення зі зразками сплавів металів.
Практичні роботи:
 № 2. Розв’язування експериментальних задач.

Орієнтовні об’єкти екскурсій.
Лабораторія аналітичної хімії. Завод із виробництва мінеральних добрив. Магазин (склад) мінеральних добрив. Заводи з виробництва будівельних матеріалів, скла. Виробництво чавуну і сталі. Гірничо-збагачувальний комбінат.

Корозія металів


 

  Готуючись до узагальнення з теми "Метали" http://webguest-anna2.jimdo.com/%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B0%D0%BA%D1%82/

 

Готуючись до  уроку "Загальні властивості металів. Металічний зв'язок" рекомендую переглянути вiдео: http://rutube.ru/video/582628c5f56f2be1cf78844b50ae3f4d/

 

Готуємось до контрольної    роботи за I семестр



1.  Позначте тип хімічного звязку в молекулі S8 
А.   ковалентний полярний;
Б.    йонний;
В.    ковалентний неполярний;
Г.    металічний.

2. Укажіть кислотний оксид:
А.  СО;
Б.   СО2;
В.   СаО;
Г.    ZnO.

3. Укажіть речовини, які взаємодіють з розведеним розчином сульфатної кислоти:
А.  CaO;
Б.   Cu;
В.   MgCl2;
Г.   Cu(OH)2;
Д.   Cl2.

4. Укажіть речовини з однаковим ступенем окиснення Фосфору:
А    P2O3;
Б     K3PO4
В     P4;
Г     Na3P;
Д    P2O5.

5.  Укажіть речовини з однаковим ступенем окиснення Нітрогену:
А    NH3 ;          
Б     NO2 ;              
В    HNO3 ;        
Г     K3N ;        
Д     N2.

6.   Укажіть речовину,  яка не є мінеральним добривом:
А    натрій нітрат;
Б     амоній нітрат;
В.    кальцій сульфат;
Г.    подвійний суперфосфат.

7.  Встановіть послідовність сполук за збільшенням ступеня окиснення  Фосфору в них:
А      HPO3;
 Б       Li3P;
 В       P4 ;
 Г       Ca3(PO4)2.

8. Встановіть послідовність  сполук за збільшенням ступеня окиснення  Сульфуру  в них:
А     H2SO4;
Б      H2S;
В      H2SO3;
Г      S8.

9. Розмістіть сполуки в ряд за збільшенням їхніх відносних молекулярних мас:
А     сульфатна кислота;
Б      нітратна кислота;
В      вуглекислий газ;
Г      кальцій карбонат.

10. Розмістіть сполуки в ряд за збільшенням їхніх відносних молекулярних мас:
А     хлоридна кислота;
Б      кисень;
В      амоніак;
Г      сульфатна кислота.

11. Встановіть відповідність між хімічним елементом і ступенями окиснення, які він може виявляти в сполуках:
А.   Сульфур;          1     -2;
Б.    Карбон;            2     -2, +4,   +6;
В.   Оксиген;           3     -2,  +2;
Г.    Фосфор.            4     -4,  +2;   +4;
                                  5     -3,   +3,     +5.   
12. Встановіть відповідність між реагентами та продуктами реакцій:
Реагенти:
А. SO3   +  H2O  =
Б.  HCl  +  Na2 S =           
В.  H2SO4 k  +  Cu  =                       
Г.   Ag + HNO3       =         
 Продукти реакцій:
1     AgNO3   +   NO  +  H2O;
2     NaCl  +  H2 S↑;
3     H2SO4  ;
4     CuSO4    +  H2 ;       
5     CuSO4    +  SO2   +  H2O;

13. Встановіть відповідність між  хімічними елементами та електронними формулами їхніх атомів:
Елементи:  
А   Сульфур;
Б   Силіцій;
В   Оксиген;
Г   Карбон.
  Електронні формули:
1.   1s22s22p63s23p64s24p2 
2.   1s22s22p4 
3.   1s22s22p63s23p2 
4.   1s22s22p63s23p4 
5.   1s22s22p2 

14. Встановіть відповідність між  хімічними елементами та електронними формулами їхніх атомів:
Елементи:  
А   Сульфур;
Б   Фосфор;
В   Флуор;
Г   Нітроген.
  Електронні формули:
1       1s22s22p63s23p64s24p2 
2       1s22s22p5 
3       1s22s22p63s23p
4       1s22s22p63s23p4  
5       1s22s22p3
15. Складіть рівняння реакції в молекулярній та йонній формах:
барій нітрат + натрій сульфат =

16. Складіть рівняння реакції в молекулярній та йонній формах:
калій карбонат  +  нітратна кислота  =


Номери варіантів які будуть на моніторингу з хімії: № 3,   № 6, № 8, № 9.

Готуємось до  уроку  

 рекомендую переглянути вiдео: 

http://www.youtube.com/watch?v=Td6itaNfJrU

http://www.youtube.com/watch?v=BAWB-J9g9_I

http://www.youtube.com/watch?v=qlnoKIMMWm4

http://www.youtube.com/watch?v=fUEystRL66Q



Готуємось до моніторингу якості загальної середньої освіти з хімії  

Збірник призначений для проведення моніторингу якості загальної середньої освіти з хімії учнів 10-х класів загальноосвітніх навчальних закладів за результатами їх навчання в основній школі.
Завдання складено відповідно до чинної програми з хімії для 7-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-11 класи. - К.; Ірпінь: Перун, 2005),
Посібник містить 10 варіантів тестів, кожен з яких складається з 20 завдань, розподілених на чотири частини, що відрізняються складністю та формою. Кожен учень отримує один варіант тестів і бланк відповідей із цього посібника. Окремого зошита (аркушів) для виконання роботи не потрібно.
Час виконання роботи - 45 хвилин.
Кожен варіант містить завдання з курсу хімії таких класів:
7-го - 20 % завдань. З них:
- початкові хімічні поняття - 10 % завдань;
- прості речовини метали і неметали - 10 % завдань; 8-го - 50 % завдань. З них:
- кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами - 5 % завдані.;
- основні класи неорганічних сполук - 20 % завдань;
- періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д. Менделєєва- Будова атома -10 % завдань;
- хімічний зв'язок і будова речовини - 15 % завдань; 9-го - ЗО % завдань. З них:
- розчини - 10 % завдань;
- хімічні реакції - 5 % завдань;
- найважливіші органічні сполуки - 15 % завдань.
Перша частина роботи містить 10 завдань на вибір однієї правильної відповіді з чотирьох запропонованих. Правильне виконання кожного завдання 1-Ю оцінюють одним балом.
Друга частина роботи містить три завдання (11-13) на встановлення чотирьох відповідностей. Правильне встановлення всіх відповідей оцінюється у 2 бали. За меншу кількість правильних елементів бали не нараховуються.
Третя частина роботи містить чотири завдання (14-17) на визначення правильної послідовності із чотирьох елементів. Правильне визначення всієї послідовності оцінюють у 2 бали, визначення послідовності з двох або трьох елементів - у 1 бал. За меншу кількість правильних елементів послідовності бали не нараховують.
Гарно коли маєш гдз з хімії Попеля завжди під рукою, наразі в 10 класі гдз потрібно з усіх предметів.
Бали нараховують за завдання першої, другої та третьої частин, на які в бланку відповідей записана правильна або частково правильна відповідь.
Четверта частина роботи містить три завдання (18-20) з розгорнутою відповіддю. Формулювання завдань учні не переписують, указують тільки номер завдання.
Якщо учень правильно навів формули для обчислень, але припустився математичної помилки, то таке завдання вважають виконаним частково правильно і не оцінюють максимальною кількістю балів.
Учитель перевіряє тести, обчислює суму балів, набрану учнем за виконання всіх завдань, і вписує ЇЇ значення в бланк відповідей.
Суму балів, нараховану за всі правильно виконані учнем завдання, переводять у рівень навчальних досягнень за спеціальною шкалою.
Завдання цього збірника допоможуть виявити рівень сформоваяості ваших знань з хімії та з'ясувати питання, над якими вам потрібно ще попрацювати.
Посібник містить 10 варіантів тестів, кожний з яких складається з 20 завдань, розподілених на чотири частини, що відрізняються складністю та формою.
Перша частина роботи містить 10 завдань на вибір однієї правильної відповіді з чотирьох запропонованих. У процесі виконання завдання необхідно вибрати правильну відповідь і позначити її у бланку відповідей. Якщо для виконання завдання треба написати рівняння реакції або розв'язати задачу, виконуйте необхідні записи навпроти завдання. Завдання вважають виконаним правильно, якщо в бланку відповідей указана лише одна літера, якою позначена правильна відповідь.
Друга частина роботи містить три завдання (11-13) на встановлення чотирьох відповідностей. До кожного завдання у двох колонках подано інформацію, яку позначено буквами (ліворуч) і цифрами (праворуч). Виконуючи завдання, необхідно встановити відповідність інформації, позначеної цифрами і буквами (утворити логічні пари). Поставте позначки в таблицях біля завдань та у бланку відповідей на перетині відповідних рядків (букви) і колонок (цифри).

Варiанти завдань можна знайти на:








Немає коментарів:

Дописати коментар