26.05.2016
01.03.2016
19.01.2016
26.11.2015 Лабораторна робота
24.11.2015
Загальна характеристика класу Комахи http://svitppt.com.ua/biologiya/zagalna-harakteristika-klasu-komahi.html
19.11.2015
Клас Павукоподібні (урок-суд)
03.09.2015
Вовняний рекорд: із загубленої вівці за раз зістригли 40 кілограм вовни http://24tv.ua/news/showNews.do?vovnyaniy_rekord_iz_zagublenoyi_vivtsi_za_raz_zistrigli_40_kilogram_vovni&objectId=608247
http://sockraina.com/news/19719
02.07.2015
Лабораторні роботи http://gdzometr.ru/book753
18.04.2015
01.03.2016
19.01.2016
24.11.2015
Загальна характеристика класу Комахи http://svitppt.com.ua/biologiya/zagalna-harakteristika-klasu-komahi.html
19.11.2015
Клас Павукоподібні (урок-суд)
Завдання ІІ етапу
Всеукраїнської олімпіади з біології 2012 рік, 8 клас
Тестові
завдання групи А. Уважно прочитайте наступні запитання. Оберіть тільки один
варіант відповіді з кількох запропонованих. (Правильне
розв’язування завдання оцінюється в 0,5 б.).
1.
Виберіть рослини, які мають коренеплоди: а) морква, картопля; б) картопля, топінамбур; *в)
буряк, селера; г) селера, топінамбур.
2.
Назвіть рослини, у яких плодоношення можливе лише після
перебування в умовах низьких температур: а) проростки; б) живці; *в) озимі; г) ярі.
3.
Вкажіть,чим представлена більша частина кореня дорослої
рослини: а) кореневим
чохликом; б) зоною всмоктування; в)зоною розтягнення; *г) зоною бічних коренів.
4.
Назвіть рослину, в коренях якої можуть оселятися
бульбочкові бактерії:
а) шовковиця; б) яблуня *в) квасоля; г) бузок.
5.
Віднайдіть плід, який характерний для Складноцвітих (Айстрових):
а) коробочка; б) зернівка; в) кістянка; *г) сім’янка.
6.
Вкажіть, яка частина квітки обов’язково бере участь в утворенні плоду: *а) завۥязь; б) квітколоже; в) пелюстки;
г) тичинки.
7.
Визначте, який гриб викликає потемніння та загнивання
бульб картоплі: а) трутовик; б) сажка; в)
ріжки; *г) фітофтора.
8.
Вкажіть збудника сонної хвороби: а) вольвокс; б) лямблія;
в) лейшманія; *г) трипаносома.
9.
Виберіть представника стьожкових червів: а)аскарида; б)печінковий сисун; *в) ехінокок; г)
планарія біла.
10.
Зазначте ряд до якого належать мокриці: а) Коропоїди,
б) Веслоногі; *в) Рівноногі; г ) Гіллястовусі.
11.
Назвіть тип, представники якого мають радіальну
симетрію тіла: а) Плоскі черви; б) Круглі черви; в) Молюски;
*г) Кишковопорожнинні.
12.
Назвіть тварин, у яких відсутня порожнина тіла: а) медична п’явка; б) дощовий черв’як; *в) печінковий
сисун; г) аскарида людська.
13.
Виберіть групу рослин, у яких листки недорозвинені і функцію фотосинтезу
виконує стебло: а) Водорості; б) Мохоподібні;
*в)
Хвощеподібні; г) Папоротеподібні.
14.
Порожнина тіла, вистелена шаром епітеліальних клітин, вперше з’явилась у:
а) найпростіших; б) плоских червів;
в) круглих червів;
*г) кільчастих червів.
15.
Зазначте водорість, яка веде вільнорухливий спосіб життя:
а)
улотрикс б) саргасум; в) ульва; *г) хламідомонада.
16.
До роздільностатевих організмів належить: а) планарія біла; б) дощовий черв’як; в) п’явка
медична; *г) піскожил.
17.
Зазначте тип нервової системи у членистоногих: а) дифузна; б) стовбурового типу; в) розкидано-вузлова;
*г) ланцюжкового типу.
18.
Вкажіть, видозміною якого органу рослини є кореневище:
*а)
пагона; б) кореня; в) листка; г) плоду.
19. .Мезоглея – це: а) зовнішній шар клітин; б)
середній шар клітин;
в) внутрішній шар клітин;*г) безструктурна речовина.
20.
Вкажіть, для якої групи водоростей ламінарин є
запасною речовиною: а) червоні; б) зелені; *в) бурі; г) діатомові.
Тестові
завдання групи Б. У завданнях цієї групи з п’яти варіантів відповідей
правильними можуть бути від одного до п’яти (Правильне розв’язування завдання оцінюється в 1 б.).
1.
Висхідний рух води зумовлений: а) речовинами, які виділяє корінь; б) мікроорганізмами
в ризосфері; *в) кореневим тиском;
*г) транспірацією листків; д) диханням рослини.
2.
Однодольними рослинами є: а) кульбаба; б) квасоля; *в) конвалія; г) капуста; *д)
ковила.
3.
Квітки бувають: *а) одностатевими; *б) двостатевими;
*в)
нестатевими; г) однодомними; д) дводомними.
4.
При вегетативному розмноженні живцями на них утворюються корені: а)
бічні; *б) мичкуваті; *в) додаткові;
г)
первинні; д) стрижневі.
5.
Викидання жалкої нитки у гідри внаслідок подразнення –
це:
а)
умовний рефлекс; *б) таксис; в) тропізм; г) настії; д) інстинкт.
6.
Війчасті плоскі черви відрізняються від стьожкових:
*а)
наявністю кишечнику; б) відсутністю кишечнику; в) будовою кишечнику; *г)
способом дихання; д) будовою ротового апарату.
7.
Вкажіть остаточного та проміжного хазяїнів
стьожка широкого: а) ставковик малий; *б) риба;
в) бітинія; *г) циклоп;
*д) людина.
8.
Вкажіть місце де відбувається статевий процес у
малярійного плазмодія:
а) клітини печінки людини; б) еритроцити людини;
*в)
шлунок самки малярійного комара; г) шлунок самця малярійного комара; д) слинні
залози самки комара.
9.
Вкажіть, до складу яких тканин рослинного організму
можуть входити мертві клітини:
*а) покривних; б) твірних; *в) механічних; *г) провідних; д) фотосинтезуючих.
10. У
тілі гідри розрізняють клітини:
*а) залозисті; *б) травні;
в)
твірні; *г) проміжні; *д) нервові.
11. Зазначте
найпростіших в клітині яких відсутні скоротливі вакуолі: *а)
форамініфери; б) хламідомонада; *в) радіолярії;
г)
евглена; д) амеба.
12. Вкажіть
тварин з незамкненою кровоносною системою:
а)
плоскі черви; б) круглі черви; в) кільчасті черви; *г) членистоногі; *д)
молюски.
13. Назвіть
приклад вегетативного розмноження тварин:
а)
розмноження бактерій поділом; б) поділ амеби; *в) брунькування гідри; (*)г) розмноження палоло тихоокеанського; д)
розмноження рака річкового.
14. Виберіть
тварин, які належать до підцарства Найпростіші:
*
а) форамініфери; б) печінковий сисун; *в) малярійний плазмодій;
г) північна
корона; *д) арцела.
15.
Вкажіть тварин, які належать до типу
Кишковопорожнинні: а) саркодові; б) інфузорії; *в) актинії; г) джгутикові;
*д) медузи.
16.
Виберіть організми, що позбавленні скелета: а) мадрепорові корали; *б) актинії; *в) гідри; г)
червоні корали; д) радіолярії.
17.
Вкажіть ознаки, які відрізняють медузу аурелію від гідри прісноводної:а)
тіло складається з двох шарів клітин; б) між ектодермою та ентодермою
знаходиться мезоглея; *в) статеві залози формуються в ентодермі шлункових
кишень; г) живляться тваринною їжею; *д) у життєвому циклі чергуються два
покоління.
18.
Вкажіть ознаки подібності грибів і тварин:
а) відсутність рухової активності; *б) гетеротрофний тип
живлення; в) поглинання поживних речовин шляхом всмоктування; *г) наявність
хітину; *д) продуктом обміну білків є сечовина.
19.
Виберіть олійні рослини родини Капустяні (Хрестоцвіті):
а) соняшник; б) соя; *в) ріпак; *г) гірчиця; *д) рижій.
20.
Виберіть
паразитичну рослину: а)
кропива; *б) повитиця; в) трутовик; г) пирій; (*)д) омела.
Тестові завдання групи В. Уважно прочитайте наступні
запитання. Спосіб відповіді на ці запитання указано у кожному з них (Правильне розв’язування завдання
оцінюється в 10 б.).
1. Заповніть
таблицю:
Назва
рослини
|
Систематичне положення
|
Морфологічні ознаки
|
||
Клас
|
Родина
|
Тип суцвіття
|
Тип плоду
|
|
Капуста
|
дводольні
|
Капустяні
|
китиця
|
стручок
|
Соняшник
|
дводольні
|
Айстрові
|
кошик
|
сім’янка
|
Пшениця
|
однодольні
|
Злаки
|
складний колос
|
зернівка
|
Конвалія
|
однодольні
|
Лілейні
|
китиця
|
ягода
|
Горох
|
дводольні
|
Бобові
|
китиця
|
боб
|
2. Розгляньте представників безхребетних тварин. Зазначте
основні риси ускладнення будови цих тварин.
Представник типу
|
Загальні ознаки будови
|
Планарія біла
|
1.а) Скільки зародкових листків характерно? б)Яка
порожнина тіла? в)Який тип травної системи характерний? г)Які системи органів
відсутні?
|
Гострик
|
2.а)Яка порожнина тіла характерна? б)Який тип травної
системи? в)Які системи органів відсутні?
|
Черв’як дощовий
|
3.а)Яка порожнина тіла характерна?
б) Які органи з’являються вперше?
в)Яка система
органів з’являється вперше?
|
1.а) 3; б)
відсутня; в) сліпо замкнена; г) кровоносна, дихальна.
2.а) первинна; б) наскрізна; в) кровоносна, дихальна.
3.а) вторинна; б) воло, стравохід, шлунок, судини,
«серце», метанефрідії, нюхові ямки. в)
замкнена кровоносна, видільна, нервова система ланцюгового типу.
03.09.2015
Вовняний рекорд: із загубленої вівці за раз зістригли 40 кілограм вовни http://24tv.ua/news/showNews.do?vovnyaniy_rekord_iz_zagublenoyi_vivtsi_za_raz_zistrigli_40_kilogram_vovni&objectId=608247
http://sockraina.com/news/19719
02.07.2015
Лабораторні роботи http://gdzometr.ru/book753
18.04.2015
Готуємося до контрольної роботи
за ІІ семестр
Орієнтовний текст
завдань контрольної роботи
з біології (8клас) за ІІ семестр
І
варіант
У
завданнях 1-8 виберіть одну правильну відповідь із запропонованих.
1. Період
насиджування птахами яєць називають:
а) нерестом; б)
шлюбною поведінкою; в) лактацією; г)інкубацією.
2. Яка шкіра характерна для земноводних:
а) гола, містить
залози;
б) гола, суха;
в) суха, вкрита
роговими лусками;
г) м'яка, гола, має
безліч залоз, що виділяють слиз.
3. Укажіть специфічний орган чуття риб:
а) орган зору; б) бічна лінія; в) орган нюху; г) внутрішнє вухо.
4. Плацента – це:
а) сумка, що утворюється на череві самки;
б) орган, в якому переплітаються кровоносні
судини матері і зародка;
в) ділянка яйцепровода, з якої до зародка
надходять поживні речовини;
г) зовнішня зародкова оболонка.
5. У
гризунів:
а) добре розвинені
ікла;
б) добре розвинені
різці;
в) зуби відсутні;
г) є ікла.
6. Кровоносна система ссавців:
а) замкнена; б) незамкнена; в) відсутня; г) гідроїдна.
7. Особливостями шкіри птахів є:
а) багата на слизові залози;
б) позбавлена залоз, крім куприкової, яка
виділяє слиз;
в) позбавлена залоз, крім куприкової, яка
виділяє жир.
8. Газообмін під час дихання у птахів
відбувається при:
а) вдиху; б) видиху; в) вдиху і видиху;
г)зовсім не відбувається.
Завдання
9 – 11 мають декілька правильних
відповідей з запропонованих варіантів.
9. До осілих птахів
належать:
а) сорока, б)
ластівка сільська; в) тетерук; г) горобець хатній.
10. До земноводних
належать:
а) гадюка степова; б)
плямиста саламандра; в) жаба прудка; г)жаба-порося.
11. Які тварини в
зимовий період сплять:
а) бабак степовий;
б) лисиця руда; в) єнотовидний собака; г) борсук звичайний.
Завдання
12 – 14 на встановлення відповідності
12. Встановіть
відповідність термінів між двома колонками:
а) першодзвірі 1. Качкодзьоб
б) сумчасі 2. Кенгуру
в) птахи 3. Кит
г) ссавці 4. Пінгвін
5. Акула
13. Встановіть відповідність між назвою системи
органів та органом:
а) травна
система 1. Серце
б) видільна
система 2. Стравохід
в) кровоносна
система 3. Пір’я
г) органи чуття 4. Нирки
5. Середнє вухо.
14. Встановіть
відповідність між назвою назвою тварини та середовищем існування:
а) орел 1. Водне середовище
б) акула 2. Грунтове
в) кріт 3. Організмове
г) аскарида 4. Наземно – повітряне
5. Повітряне
Завдання
15 – 16 на встановлення послідовності
15. Встановіть
послідовність у будові дихальної системи птахів:
а) легені; б)
ніздрі; в) трахеї; г) гортань; д) бронхи.
16. Встановіть
послідовність у будові травної системи ссавців:
а) стравохід; б)
товста кишка; в) шлунок; г) тонка кишка; д) ротова порожнина.
ІІ
варіант
У
завданнях 1-8 виберіть одну правильну відповідь із запропонованих.
1. Нерест риб – це період:
а) активного
живлення; б) розмноження; в) міграції
до водойм іншого типу.
2. Укажіть,
видозміною чого є молочні залози:
а) сальних залоз;
б) потових залоз; в) пахучих залоз;
г) куприкової залози.
3. Як називається наука про ссавців:
а) ентомологія; б)
теріологія; в) батрахологія; г)
макалогія.
4. Яка шкіра
характерна для плазунів:
а) гола, містить залози;
б) гола, суха;
в) суха, вкрита роговими лусками, залоз практично немає;
г) м'яка, гола, має безліч залоз, що виділяють слиз.
5. До
свійських тварин належать:
а) осел; б) зебра; в) борсук; г)акула.
6. Який орган викликає рух крові по кровоносних судинах:
а) легені; б) нирки; в) серце; г)
аорта.
7. Особливостями
пір’я птахів є:
а) ніколи не
випадає; б) періодично випадає; в) у різних птахів змінюється по різному.
8. Кров в
організмі ссавців виконує функцію:
а) розмноження;
б) травлення; в) газообміну; г) чуття.
Завдання
9 – 11 мають декілька правильних
відповідей з запропонованих варіантів.
9. Кіль мають:
а) пінгвін
імператорський; б) ківі; в)
летюча собака – калонг; г)
сліпак.
10. Тільки
ссавцям притаманні ознаки:
а) молочні
залози; б) діафрагма; в) три слухові кісточки; г) чотирикамерне серце.
11. Півкулі без
звивин притаманні:
а) кротам; б)
їжакам; в) хохулі; г) землерийкам.
Завдання
12 – 14 на встановлення відповідності
12. Встановіть відповідність термінів між двома
колонками.
А. Гризуни. 1. Носорг.
Б.
Непарнокопитні. 2. Лишайник.
В. Примати. 3. Білка.
Г. Хоботні.
4. Слон.
5. Орангутанг.
13. Установіть
відповідність рис:
А. Жаба 1. Чотирикамерне
серце
Б. Ведмідь 2. Паразит
В. Дизентерійна
амеба 3.Трикамерне серце
Г. Губки 4. Ведуть
прикріплений спосіб життя
5.
Остаточний хазяїн ехінокока
14. Установіть
відповідність між терміном та його значенням:
А. Травоїдні
тварини 1. Наука про будову та функції клітин
Б. Фізіологія 2. Зовнішній кістяк,
яким захищено тіло молюска
В. Цитологія 3. Тварини, які
харчуються рослинною їжею
Г. Ядро 4. Найголовніша
частина клітини
5. Наука про роботу органів та їхніх систем
Завдання
15 – 16 на встановлення послідовності
15. Встановіть
послідовність у будові дихальної системи ссавців:
а) носоглотка; б)
гортань; в) легені; г) ніздрі; д) трахеї і бронхи.
16. Встановіть послідовність фаз розвитку жаби:
а) личинки; б)
пуголовок із внутрішніми зябрами; в) ікринки; г) доросла жаба; д) пуголовок із
зовнішніми зябрами.
21 січня 2015 17:57
І
варіант
У
завданнях 1-8 виберіть одну правильну відповідь із запропонованих.
1. Період
насиджування птахами яєць називають:
а) нерестом; б)
шлюбною поведінкою; в) лактацією; г)інкубацією.
2. Яка шкіра характерна для земноводних:
а) гола, містить
залози;
б) гола, суха;
в) суха, вкрита
роговими лусками;
г) м'яка, гола, має
безліч залоз, що виділяють слиз.
3. Укажіть специфічний орган чуття риб:
а) орган зору; б) бічна лінія; в) орган нюху; г) внутрішнє вухо.
4. Плацента – це:
а) сумка, що утворюється на череві самки;
б) орган, в якому переплітаються кровоносні
судини матері і зародка;
в) ділянка яйцепровода, з якої до зародка
надходять поживні речовини;
г) зовнішня зародкова оболонка.
5. У
гризунів:
а) добре розвинені
ікла;
б) добре розвинені
різці;
в) зуби відсутні;
г) є ікла.
6. Кровоносна система ссавців:
а) замкнена; б) незамкнена; в) відсутня; г) гідроїдна.
7. Особливостями шкіри птахів є:
а) багата на слизові залози;
б) позбавлена залоз, крім куприкової, яка
виділяє слиз;
в) позбавлена залоз, крім куприкової, яка
виділяє жир.
8. Газообмін під час дихання у птахів
відбувається при:
а) вдиху; б) видиху; в) вдиху і видиху;
г)зовсім не відбувається.
Завдання
9 – 11 мають декілька правильних
відповідей з запропонованих варіантів.
9. До осілих птахів
належать:
а) сорока, б)
ластівка сільська; в) тетерук; г) горобець хатній.
10. До земноводних
належать:
а) гадюка степова; б)
плямиста саламандра; в) жаба прудка; г)жаба-порося.
11. Які тварини в
зимовий період сплять:
а) бабак степовий;
б) лисиця руда; в) єнотовидний собака; г) борсук звичайний.
Завдання
12 – 14 на встановлення відповідності
12. Встановіть
відповідність термінів між двома колонками:
а) першодзвірі 1. Качкодзьоб
б) сумчасі 2. Кенгуру
в) птахи 3. Кит
г) ссавці 4. Пінгвін
5. Акула
13. Встановіть відповідність між назвою системи
органів та органом:
а) травна
система 1. Серце
б) видільна
система 2. Стравохід
в) кровоносна
система 3. Пір’я
г) органи чуття 4. Нирки
5. Середнє вухо.
14. Встановіть
відповідність між назвою назвою тварини та середовищем існування:
а) орел 1. Водне середовище
б) акула 2. Грунтове
в) кріт 3. Організмове
г) аскарида 4. Наземно – повітряне
5. Повітряне
Завдання
15 – 16 на встановлення послідовності
15. Встановіть
послідовність у будові дихальної системи птахів:
а) легені; б)
ніздрі; в) трахеї; г) гортань; д) бронхи.
16. Встановіть
послідовність у будові травної системи ссавців:
а) стравохід; б)
товста кишка; в) шлунок; г) тонка кишка; д) ротова порожнина.
ІІ
варіант
У
завданнях 1-8 виберіть одну правильну відповідь із запропонованих.
1. Нерест риб – це період:
а) активного
живлення; б) розмноження; в) міграції
до водойм іншого типу.
2. Укажіть,
видозміною чого є молочні залози:
а) сальних залоз;
б) потових залоз; в) пахучих залоз;
г) куприкової залози.
3. Як називається наука про ссавців:
а) ентомологія; б)
теріологія; в) батрахологія; г)
макалогія.
4. Яка шкіра
характерна для плазунів:
а) гола, містить залози;
б) гола, суха;
в) суха, вкрита роговими лусками, залоз практично немає;
г) м'яка, гола, має безліч залоз, що виділяють слиз.
5. До
свійських тварин належать:
а) осел; б) зебра; в) борсук; г)акула.
6. Який орган викликає рух крові по кровоносних судинах:
а) легені; б) нирки; в) серце; г)
аорта.
7. Особливостями
пір’я птахів є:
а) ніколи не
випадає; б) періодично випадає; в) у різних птахів змінюється по різному.
8. Кров в
організмі ссавців виконує функцію:
а) розмноження;
б) травлення; в) газообміну; г) чуття.
Завдання
9 – 11 мають декілька правильних
відповідей з запропонованих варіантів.
9. Кіль мають:
а) пінгвін
імператорський; б) ківі; в)
летюча собака – калонг; г)
сліпак.
10. Тільки
ссавцям притаманні ознаки:
а) молочні
залози; б) діафрагма; в) три слухові кісточки; г) чотирикамерне серце.
11. Півкулі без
звивин притаманні:
а) кротам; б)
їжакам; в) хохулі; г) землерийкам.
Завдання
12 – 14 на встановлення відповідності
12. Встановіть відповідність термінів між двома
колонками.
А. Гризуни. 1. Носорг.
Б.
Непарнокопитні. 2. Лишайник.
В. Примати. 3. Білка.
Г. Хоботні.
4. Слон.
5. Орангутанг.
13. Установіть
відповідність рис:
А. Жаба 1. Чотирикамерне
серце
Б. Ведмідь 2. Паразит
В. Дизентерійна
амеба 3.Трикамерне серце
Г. Губки 4. Ведуть
прикріплений спосіб життя
5.
Остаточний хазяїн ехінокока
14. Установіть
відповідність між терміном та його значенням:
А. Травоїдні
тварини 1. Наука про будову та функції клітин
Б. Фізіологія 2. Зовнішній кістяк,
яким захищено тіло молюска
В. Цитологія 3. Тварини, які
харчуються рослинною їжею
Г. Ядро 4. Найголовніша
частина клітини
5. Наука про роботу органів та їхніх систем
Завдання
15 – 16 на встановлення послідовності
15. Встановіть
послідовність у будові дихальної системи ссавців:
а) носоглотка; б)
гортань; в) легені; г) ніздрі; д) трахеї і бронхи.
16. Встановіть послідовність фаз розвитку жаби:
а) личинки; б)
пуголовок із внутрішніми зябрами; в) ікринки; г) доросла жаба; д) пуголовок із
зовнішніми зябрами.
В Австралії
зловили живу викопну - древню акулу з 300 зубами http://www.vesti.ru/m/doc.html?id=2293299
Дослідження довело, що вперше коней
одомашнили на території України
В результаті нового генетичного
дослідження з’ясувалося, що вперше люди змогли одомашнити коней 6000 років
тому, і це сталося на території, яка сьогодні належить Україні, а також
частково охоплює західний Казахстан і південний схід Російської Федерації.
Після того, як тварини були приручені, вони продовжили схрещуватися з дикими
кобилами, таким чином, поширюючись Азією та Європою. Саме таку думку нещодавно
висловили дослідники, які опублікували результати свого дослідження на сторінках
зарубіжного видання PNAS.
Дане дослідження було проведено у
Кембриджському університеті. В результаті воно об’єднало дві конкуруючі між
собою теорії про те, як саме вдалося одомашнити цих тварин.
Як відомо, до цих пір дана тема
викликала досить гарячі дискусії серед провідних природознавців.
Як свідчать археологічні дані, людині
вдалося приручити коней в західній частині євразійського степу. За словами
фахівців, зазвичай тварин використовували в якості джерела м’яса і молока, а
також для верхової їзди.
Щоправда, виявлені сліди кінського
молока дещо не узгоджуються з раніше отриманими даними. Згідно з попередніми
даними ДНК, одомашнення коней відбулося практично відразу в багатьох районах
Азії та Європи.
Один з авторів дослідження доктор на ім’я
Вера Вормут, що представляє Департамент зоології в Кембриджському університеті,
заявила про те, що одомашнення коней відбулося саме в західній частині степів.
Білий тигр – неймовірно красива і рідкісна тварина.
Інтернетурок http://interneturok.ru/ru/school/biology/7-klass
Как жеребенок зебры узнает свою маму?http://otvet.mail.ru/question/16518632
Тваринний світ складова частина природи. Різноманітність тварин та їх класифікація.
називає:
- царства живої природи;
- ознаки живих організмів;
- ознаки, що відрізняють тварин від рослин, грибів та бактерій;
- основні систематичні категорії царства Тварини;
наводить приклади:
- представників царства Тварини;
- значення тварин у природі та житті людини;
розпізнає:
- представників різних царств організмів;
наводить приклади:
- тварин свого регіону;
робить висновок:
- про значення тварин у житті людини.
Основні процеси життєдіяльності тварини. Клітинна будова тварин та особливості клітин тварин.
називає:
- ознаки тваринної клітини;
- органи і системи органів;
- функції тварин (подразливість, рух, живлення, дихання, виділення, розмноження, ріст і розвиток);
- середовища існування тварин;
- розмноження як основа існування тварин;
наводить приклади:
- способів живлення тварин;
- видів руху тварин;
- проявів поведінки відомих йому тварин;
- взаємозв’язків рослин та тварин;
порівнює:
- будову клітин рослин і тварин;
- типи живлення: автотрофний і гетеротрофний;
- прояви життєдіяльності тварин;
характеризує:
- залежність життєдіяльності тварин від способу життя;
- прояви подразливості у різних тварин;
спостерігає та описує:
- поведінку тварин;
робить висновок:
- про значення тварин в екосистемах;
- про особливості організації організму тварин.
Загальна характеристика та різноманітність найпростiших - мешканців прісних водойм (амеба протей, евглена зелена, інфузорія туфелька), морів (форамініфери та радіолярії) та ґрунту.
(тематичне оцінювання)
називає:
- загальні ознаки підцарства Найпростіші;
- середовища існування найпростіших;
наводить приклади:
- найпоширеніших представників найпростіших;
- найпростіших - паразитів людини та тварин;
- деяких найпростіших на малюнках та мікропрепаратах;
порівнює:
- будову і процеси життєдіяльності одноклітинних рослин і тварин;
характеризує:
- пристосування найпростіших тварин до середовищ життя;
- прояви життєдіяльності найпростіших (живлення, дихання, подразливість, розмноження тощо);
- засоби профілактики захворювань, які спричинюються найпростішими;
спостерігає та описує:
- прояви життєдіяльності найпростіших;
застосовує знання:
- для дотримання правил особистої гігієни, що захищають від зараження паразитичними найпростішими;
дотримується правил:
- роботи з мікроскопом;
робить висновок:
- про значення найпростіших у екосистемах.
Загальна характеристика та різноманітність багатоклiтинних тварин.
Демонстрування постійних мікропрепаратів губок та кишковопорожнинних.
називає:
- загальні ознаки організмів підцарства Багатоклітинні;
- загальні ознаки представників типів Губки та Кишковопорожнинні;
- представників прісноводних і морських губок та кишковопорожнинних;
- зв’язків кишковопорожнинних з іншими групами організмів;
- впливу кишковопорожнинних на середовище існування;
- пристосувань кишковопорожнинних до умов існування;
- ускладнення організації кишковопорожнинних порівняно з найпростішими;
порівнює:
- особливості організації одноклітинних та багатоклітинних тварин;
- функції клітин одноклітинних та багатоклітинних тварин;
- особливості будови багатоклiтинних та колоніальних найпростіших організмів;
розпізнає:
- життєві форми представників типу Кишковопорожнинні (за малюнками);
- шари клітин на поперечному розрізі мікропрепарату за допомогою мікроскопа;
характеризує:
- спосіб життя губок та кишковопорожнинних;
- особливості будови кишковопорожнинних (променева симетрія, двошаровість, диференціація клітин, кишкова порожнина);
- процеси життєдіяльності, рефлекторний характер реакції на подразнення;
- роль губок та кишковопорожнинних у екосистемах;
- значення губок та кишковопорожнинних для людини;
- необхідність заходів охорони губок та кишковопорожнинних;
застосовує знання:
- для пояснення значення губок та кишковопорожнинних у природі та житті людини;
дотримується правил:
- розгляду організму тварини на постійному мікропрепараті за допомогою мікроскопа;
робить висновок:
- про ускладнення будови багатоклітинних тварин.
Тип Плоскі черви. Загальна характеристика, різноманітність.
називає:
- загальні ознаки плоских, круглих та кільчастих червів;
наводить приклади:
- вільноживучих видів червів;
- червів - паразитів людини, тварин і рослин;
- ускладнення організації червів порівняно з кишковопорожнинними;
- пристосування паразитичних червів до їх способу життя;
розпізнає:
- органи та системи органів, порожнину тіла аскариди на таблицях і наочності;
характеризує:
- загальні ознаки будови і процесів життєдіяльності плоских, круглих та кільчастих червів;
- життєві цикли найпоширенiших паразитичних червів;
пояснює:
- пристосування в будові та процесах життєдіяльності паразитичних червів до їх способу життя;
- значення двобічної симетрії, наскрізної травної системи, порожнини тіла, сегментованості (у кільчастих червів);
- роль червів у екосистемах та житті людини;
порівнює:
- особливості будови і процесів життєдіяльності вільноживучих та паразитичних червів;
спостерігає та описує:
- рухи та поведінку кільчастих червів;
- результати досліду з вивчення реакції дощового черв’яка на подразнення;
застосовує знання:
- про життєві цикли паразитичних червів для попередження зараження ними;
дотримується правил:
- особистої гігієни;
робить висновок:
- про особливості вільноживучих червів та їх роль у екосистемах для обґрунтування заходів їх охорони;
- про значення червів у житті людини.
Загальна характеристика типу Членистоногі.
Клас Ракоподібні. Загальна характеристика класу. Різноманітність ракоподібних. Роль ракоподібних у екосистемах, їх значення для людини.
Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу. Різноманітність павукоподібних та їх роль у екосистемах. Значення в житті людини.
Клас Комахи. Загальна характеристика класу. Особливості розвитку. Поведінка комах.
називає:
- загальні ознаки типу Членистоногі;
- загальні ознаки організмів ракоподібних, павукоподібних, комах;
наводить приклади:
- видів ракоподібних, павукоподібних, комах, що зустрічаються у своєму регіоні;
- видів, що потребують охорони;
- видів, що є паразитами людини, тварин і рослин, переносниками збудників хвороб;
- видів, що завдають шкоди сільському господарству;
- комах-запилювачів, одомашнених комах;
- зміни середовища, що спричиняються діяльністю членистоногих;
розпізнає:
- представників класів членистоногих на таблицях, наочних посібниках, у колекціях та природі;
характеризує:
- способи життя членистоногих;
- роль членистоногих у екосистемах;
пояснює:
- особливості пристосованості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності членистоногих до найрізноманітніших середовищ існування;
- взаємозв’язки організмів між собою, між організмами і неживою природою;
- значення у житті людини;
порівнює:
- особливості організації членистоногих та кільчастих червів;
- особливості організації ракоподібних, павукоподібних та комах;
спостерігає та описує:
- поведінку комах;
- процеси життєдіяльності комах;
застосовує знання:
- про життєдіяльність комах для обґрунтування прийомів їх штучного розведення;
- про біологічні особливості паразитичних членистоногих для дотримання особистої гігієни, профілактики захворювань, що ними викликаються;
- для боротьби з комахами, що завдають шкоди людині;
- для збереження комах;
дотримується правил:
- спостереження за сезонними змінами у житті членистоногих;
- особистої гігієни;
- роботи з визначником;
робить висновок:
- про значення членистоногих в екосистемах і в житті людини.
Загальна характеристика, різноманітність молюсків. Лабораторна робота № 9. Порівняння та визначення черепашок молюсків.
називає:
- загальні ознаки організмів типу Молюски;
наводить приклади:
- найпоширеніших видів молюсків свого регіону, шкідників сільського господарства, проміжних хазяїв паразитичних червів;
- значення молюсків у житті людини;
- взаємозв’язків тварин у екосистемах;
розпізнає:
- молюсків на таблицях, у природі, колекціях;
характеризує:
- середовища існування молюсків;
- особливості будови молюсків;
- пристосованість молюсків до умов існування;
пояснює:
- зв’язок особливостей будови та способу життя молюсків;
порівнює:
- організацію молюсків та червів;
- організацію різних класів молюсків;
спостерігає та описує:
- особливості процесів життєдiяльності та рух молюсків;
застосовує знання:
- про біологічні особливості тварин для догляду за акваріумними молюсками;
дотримується правил:
- роботи з визначником;
робить висновок:
- про значення молюсків у екосистемах і в житті людини.
Загальна характеристика типу Хордові. Лабораторна робота
№ 10. Зовнішня та внутрішня будова ланцетника (постійні мікропрепарати).*
Загальна характеристика підтипу Черепні (Хребетні).
Роль у водних екосистемах.
називає:
- загальні ознаки типу Хордові;
- загальні ознаки підтипу Безчерепні;
- загальні ознаки представників класів Хрящові та Кісткові риби;
наводить приклади:
- пристосованості головохордових до умов мешкання;
- видів риб, що мешкають у місцевих водоймах;
- промислових риб;
- риб, що потребують охорони;
- ознаки пристосованості в будові, процесах життєдіяльності, поведінці риб до середовища існування;
розпізнає:
- органи і системи органів ланцетника на постійних мікропрепаратах;
- представників підтипів типу Хордові на малюнках та препаратах;
- органи риб на малюнках та препаратах;
- представників деяких рядів риб у природі;
характеризує:
- середовище існування, особливості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдiяльності риб;
- ознаки пристосованості риб до способу життя у їхній внутрішній будові;
- розмноження і розвиток риб;
пояснює:
- значення поведінки риб у їх пристосованості до середовища існування;
- значення збереження видової різноманітності риб, необхідність регулювання їхньої чисельності;
- значення риб у природі й житті людини;
- застосування знань про життєдіяльність риб у житті людини;
порівнює:
- особливості організації представників підтипів Безчерепні та Хребетні;
- організацію хрящових та кісткових риб;
обґрунтовує:
- взаємозв’язок будови та способу життя організму (на прикладі ланцетника) і середовища мешкання;
спостерігає та описує:
- зовнішню будову риб;
- поведінку акваріумних риб;
- сезонні зміни в житті риб;
застосовує знання:
- про риб для обґрунтування методів їхньої охорони, утримання в акваріумах, розведення у водоймах;
дотримується правил:
- охорони водойм, збереження рідкісних видів риб;
- про значення риб у екосистемах і в житті людини.
Загальна характеристика класу Земноводні. Лабораторна робота № 12. Порівняння скелетів земноводних та риб.
називає:
- характерні ознаки земноводних;
наводить приклади:
- видів земноводних, у тому числі поширених в Україні, своєму регіоні;
- рідкісних видів земноводних;
- ускладнення будови і процесів життєдіяльності земноводних порівняно з рибами;
- пристосування у будові, процесах життєдіяльності земноводних до життя у водяному та наземному середовищах існування;
розпізнає:
- представників хвостатих та безхвостих земноводних на малюнках;
- деякі види земноводних у природі;
характеризує:
- розмноження і розвиток земноводних;
пояснює:
- пристосування земноводних до наземного способу життя;
- взаємозв’язки будови і функцiонування організму земноводних;
- взаємозв’язки земноводних з іншими організмами і з неживою природою;
- необхідність охорони земноводних;
порівнює:
- організацію земноводних та риб, хвостатих та безхвостих земноводних;
- риси пристосованості земноводних до життя у водному та наземному середовищах мешкання;
застосовує знання:
- про біологічні особливості земноводних для обґрунтування заходів їхньої охорони;
робить висновок:
- про особливості земноводних у зв’язку з виходом на суходіл;
- про значення земноводних у екосистемах та в житті людини.
Загальна характеристика класу Плазуни.
називає:
- загальні ознаки представників класу Плазуни.
наводить приклади:
- видів плазунів, поширених в Україні та власному регіоні;
- рідкісних видів плазунів;
- пристосування в будові й процесах життєдіяльності плазунів до існування на суходолі;
розпізнає:
- деякі найпоширеніші види плазунів;
- органи плазунів на малюнках та препаратах;
- спосіб життя плазунів;
- розмноження і розвиток;
- пристосування плазунів до життя на суходолі;
- сезонні явища у житті плазунів;
пояснює:
- взаємозв’язок будови і процесів життєдіяльності плазунів;
- взаємозв’язок будови організму і середовища життя плазунів;
- причини, що зумовлюють необхідність охорони плазунів;
- роль плазунів у екосистемах;
- значення плазунів для людини;
порівнює:
- організацію плазунів та земноводних;
застосовує знання:
- про біологічні особливості плазунів для обґрунтування заходів щодо їхньої охорони;
робить висновок:
- про значення плазунів у екосистемах та в житті людини.
Загальна характеристика класу Птахи. Лабораторна робота
№ 13. Вивчення зовнішньої будови птахів та будови пір’я.
Особливості життєдіяльності птахів. Риси пристосованості до польоту та різних середовищ життя.
називає:
- загальні ознаки класу Птахи;
наводить приклади:
- видів птахів, поширених на території України, у регіоні, де живе учень;
- птахів, що мають господарське значення;
- видів птахів, які потребують охорони;
- рис відмінності будови птахів порівняно з плазунами;
- сезонних явищ у житті птахів;
розпізнає:
- найпоширеніших птахів свого регіону у природі;
- птахів кількох найпоширенiших рядів на малюнках;
- характерні риси будови птахів, що належать до різних екологічних груп;
пояснює:
- значення турботи про потомство у птахів;
- значення сезонних міграцій у житті деяких птахів;
- роль птахів у природі і значення для людини;
- вплив діяльності людини на середовища життя птахів і їхню чисельність;
- необхідність охорони птахів;
характеризує:
- пристосування птахів до польоту;
- різноманітність зв’язків птахів із середовищем існування;
- причини сезонних явищ у житті птахів;
- особливості розмноження, шлюбну поведінку та розвиток птахів;
- виводкових, нагніздних птахів;
- осілих, кочових і перелітних птахів;
порівнює:
- організацію плазунів та птахів;
- спосіб життя холоднокровних та теплокровних тварин;
- спосіб життя виводкових та нагніздних, осілих та перелітних птахів;
- особливості будови скелета птахів;
- поведінку найпоширеніших видів птахів своєї місцевості;
- рухи птахів під час польоту;
застосовує знання:
- про особливості життєдіяльності птахів для пояснення заходів їхньої охорони;
- для практичних дій по приманюванню певних видів птахів;
- для догляду за птахами;
дотримується правил:
- роботи з польовими визначниками та атласами;
- ведення фенологічних спостережень;
робить висновок:
- про значення птахів у екосистемах та в житті людини.
Загальна характеристика класу Ссавці.
називає:
- загальні ознаки класу Ссавці;
наводить приклади:
- видів ссавців фауни України;
- ссавців, що поширені в його регіоні;
- ссавців, що потребують охорони;
- свійських ссавців;
- ускладнення будови і процесів життєдіяльності ссавців порівняно з плазунами;
розпізнає:
- ссавців найважливіших рядів;
- органи ссавців на малюнках та препаратах;
- деякі види ссавців у природі;
характеризує:
- спосіб життя ссавців;
- особливості поведінки ссавців;
- різноманітність зв’язків ссавців із середовищем існування;
- сезонні явища у житті ссавців;
- розмноження та розвиток ссавців, турботу про потомство;
пояснює:
- особливості життєдіяльності ссавців у зв’язку зі способом життя;
- значення ссавців у природі й житті людини;
порівнює:
- особливості пристосування ссавців деяких рядів до середовища існування;
спостерігає за:
- поведінкою свійських та диких ссавців;
- сезонними змінами в житті ссавців;
застосовує знання:
- про особливості ссавців для обґрунтування заходів їх охорони;
- для утримання ссавців у штучних умовах та використання у сільському господарстві;
робить висновок:
- про значення ссавців у екосистемах та в житті людини.
Вплив чинників середовища на тварин.
називає:
- основні етапи розвитку історичного світу;
- заповідники й заповідні території України;
наводить приклади:
- пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури, освітленості, вологи);
- форм співіснування організмів в угрупованнях;
- впливу людини на тваринний світ;
характеризує:
- взаємодію організмів між собою і середовищем життя;
- роль тварин у природі;
- значення тварин у житті людини;
застосовує знання:
- про тваринний світ для аналізу діяльності людини;
- для формування оцінних суджень про значення тваринного світу у житті людини;
робить висновок:
- про роль біорізноманіття організмів у існуванні біосфери, регулювання чисельності видів;
- про потребу в аналізі господарської діяльності людини з огляду на збереження стану природи;
- про ускладнення тваринного світу в процесі еволюції.