четвер, 3 липня 2014 р.

НТУ "Юний еколог"

  12.04.2016 

 

08.04.2016







  
 06.04.2014


 



19.03.2016

 Міні-проект: «Дослідження умов продовження вегетаційного періоду та плодоношення овочевих  культур на прикладі декоративного перцю (Caрcіcm annuum L), сорт Маскарад


 

 

 


12.03.2016

 Робота над дослідницьким проектом: "Дослідження проявів коменсалізму  між  рослинами консорції в лабораторних  умовах"

 
 Робота над дослідницьким проектом:


Вирощування першоцвітів на рекультивованих землях   ПАТ «ОГЗК» (садове товариство «Благодатне»). (Вторинні сукцесії)







08.03.2016 

 


 

 

 

 

 

 

  08.03.2016



Те, що вчені виявили в чорнобильському лісі,
шокувало весь світ!

26 квітня 1986 - трагічний день в історії Радянського Союзу та світу в цілому. Саме в цей день сталася аварія на Чорнобильській атомній електростанції. Величезні території навколо станції стали зоною відчуження. Нещодавно вчені запустили проект, мета якого - дізнатися якомога більше про фауну цього занедбаного місця. Виявляється, що наявність людей впливає на тваринний світ набагато більше, ніж радіація, адже в Чорнобильській зоні виявлено представників фауни, яких там не спостерігали вже більше століття.
За останні 30 років кількість тварин в зоні відчуження зросла в рази, а це дає підстави стверджувати, що радіація не так згубно впливає на фауну, як людське втручання.
Дослідники вважають, що саме відсутність людини стала причиною зростання популяції диких ссавців, а не радіація.
Британське видання цитує доповідь, опубліковану в журналі Current Biology. Дослідники використовували вертоліт і фіксували сліди на снігу. Таким чином, вони хотіли відстежити дику природу в зоні відчуження.
Виявилося, що в покинутий район повернулися навіть рідкісні види тварин, на зразок Європейської рисі. Вони також зафіксували появу Європейського білого ведмедя, якого не було видно в цьому районі майже століття.
У зоні також зафіксували велику популяцію вовків, дикого кабана, косуль і лисиць.
За словами професора Джима Сміта з університету Портсмунта, аварія не завдала серйозної шкоди навколишньому середовищу. "Випадок створив заповідник. Ми не говоримо, що радіація - це добре для тварин. Але люди і експлуатація ландшафту - ще гірше ", - говорить він.
Поширення диких тварин в зоні відчуження добре задокументовано. Так, в 2013 році, поліція і мисливці в Білорусії почали спеціальне полювання на вовків з зони відчуження, які здійснювали рейди у райони Гомеля.
У листопаді минулого року, дослідники облаштували 42 камери на українській стороні, щоб контролювати зростання популяції диких тварин.
Річний проект, який готується до закриття в грудні, демонструє нові зображення зникаючих видів, включаючи такі рідкісні види як зубри, ведмеді і рідкісні коні.           Фотогалерея  

  29.02.2016

Робота над дослідницьким проектом:


Вирощування першоцвітів на рекультивованих землях   ПАТ «ОГЗК» (садове товариство «Благодатне»). (Вторинні сукцесії)



 












 

 

 

 

 

 

 

 

25.02.2016р. відбувся міський етап обласного конкурсу екологічних агітбригад «Щоб ґрунти родили та щедрими були, будь господарем, людино, на своїй землі!»


 

























13.02.2016


Нагороди






04.02.2016

Підгодівля птахів



20.01.2016

Підгодівля птахів





20.01.2016

Захід сонця





19.01.2016
Вночі випав  Замерзаючий дощ





13.01.2016
Дослідницька робота









28.12.2015
Робота над проектом     "Дослідження атмосфери"
Особливості типів листкових пластинок кімнатних рослин





 27.12.2015
 Про впровадження Міжнародної науково-освітньої програми GLOBE в загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України

Лист МОН № 1/9-67 від 27.01.14 року

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
№ 1/9-67 від 27 січня 2014 року
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту
Автономної Республіки Крим,
департаменти (управління) освіти і науки
обласних, Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій
Про впровадження Міжнародної науково-освітньої
програми GLOBE в загальноосвітніх та позашкільних
навчальних закладах України

Міністерство направляє інформаційний лист про впровадження Міжнародної науково-освітньої програми GLOBE в загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України.
Просимо ознайомити з листом керівників навчальних закладів та сприяти участі учнівської молоді в зазначеній  програмі.
Додаток на 4 арк.
Заступник Міністра       Б. М. Жебровський
Додаток до листа МОН
від 27.01.2014 № 1/9-67

Інформаційний лист
про впровадження Міжнародної науково-освітньої програми GLOBE в загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах Україні

З метою виконання завдань екологічної освіти, сформульованих на Міжурядовій конференції з екологічної освіти (Тбілісі, 1977 р.), та у зв’язку з рішеннями, прийнятими на Конференції ООН з навколишнього середовища та розвитку (Ріо-де-Жанейро, 1992 р.) про важливість екологічної освіти для сталого розвитку суспільства 22 квітня 1995 року,  було запроваджено міжнародну програму GLOBE – "Глобальне вивчення та спостереження з метою поліпшення довкілля". GLOBE - це міжнародний практичний науково-освітній проект, який об'єднує зусилля учнів, учителів і вчених-дослідників з метою  отримання додаткової інформації про навколишнє середовище шляхом збору даних і проведення спостережень.
Головною метою програми є підвищення розуміння учнями навколишнього середовища та природничих наук; сприяння покращенню наукового розуміння Землі як системи; побудова та підтримання глобальної спільноти учнів, вчителів та громадян і заохочення наступних поколінь вчених та громадян світу до діяльності з метою поліпшення довкілля.
На сьогодні у програмі беруть участь 112 країн світу. Проект GLOBE об’єднує понад 58 тис. вчителів-тренерів, що представляють близько 24 тис. шкіл по всьому світу. Більше ніж 1,5 мільйонів учнів взяли участь у програмі. Наукова електронна база GLOBE нараховує понад 23 мільйони вимірювань, зроблених учнями для їх дослідницьких наукових проектів.
Програмою GLOBE нині визначено шість напрямків наукових досліджень:
1. Атмосферні дослідження. Щодня учні на метеорологічному майданчику проводять вимірювання щільності і типу хмарного покриву, температури та вологості повітря, напрямку та сили вітру, кількості та кислотності (рН) опадів.
2. Гідрологічні дослідження. Щотижня учні проводять вимірювання прозорості і температури води, концентрації розчиненого у воді кисню, кислотності (рН) води, електропровідності або солоності води, лужності води та концентрації нітратів та азоту у водоймищі, яке знаходиться поблизу школи.
3. Вивчення ґрунтів (ґрунтознавство). Учні відбирають зразки ґрунтів і аналізують їх, визначають характеристики різних ґрунтових шарів. Окрім того, вони вимірюють вологість ґрунту на різній глибині та в різних місцях, швидкість вбирання (інфільтрації) вологи в ґрунт, а також проводять щоденні спостереження на метеорологічному майданчику за температурою ґрунту на різній глибині.
4. Дослідження наземного покриву і біологічні вимірювання. Учні проводять спостереження за змінами біологічних характеристик місцевої ділянки, визначають види домінантних і субдомінантних рослин, виконують вимірювання, які допомагають вченим оцінити загальну кількість біомаси на ділянці.
5. Вимірювання за допомогою GPS. Система глобального позиціювання (GPS) – новий технічний засіб, що дозволяє учням визначати широту, довготу і висоту різних ділянок, які використовуються, за допомогою переносного приймача і супутників, виведених на орбіту Землі. Ця інформація має суттєве значення для вчених та інших фахівців, яким необхідно знати, де саме проводилися вимірювання.
6. Вивчення пір року. В рамках цього дослідження проводяться навчальні заняття, які допомагають учням аналізувати зібрані дані з метою вивчення щорічних сезонних змін на місцевій ділянці досліджень і усвідомлювати взаємозв'язок результатів вимірювань характеристик атмосфери, водного середовища, ґрунтів і наземного покриву.
Україна приєдналася до програми GLOBE 27 травня 1999 року, а з 2001 року координатором програми визначено Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді Міністерства освіти і науки України (далі - НЕНЦ). Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України № 84 від 13 квітня 2000 року "Про організаційні заходи щодо реалізації програми GLOBE в Україні" її було включено до освітніх міжнародних програм, що проходять в Україні.
Актуальність програми полягає в тому, що це єдиний міжнародний проект, який дає можливість отримати комплексний опис природи. Програма має на меті дослідження умов та компонентів навколишнього середовища Землі з тим, щоб зрозуміти, яким чином вони утворюють єдину систему. В рамках програми учні проводять контроль характеристик повітря, води, ґрунту та рослинного покриву за допомогою приладів.
В Україні із року в рік збільшується кількість навчальних закладів, працюючих за даною програмою. На сьогоднішній день в Україні працюють за програмою GLOBE 128 загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів. Учнівською молоддю проведено понад 17 тис. досліджень по програмі, дані внесені до міжнародної бази даних GLOBE.
Найпоширенішими є дослідження за протоколами "Дослідження атмосфери", "Гідрологічні дослідження" та "Дослідження ґрунтів". Кількість внесених даних на сайт з протоколів "Дослідження температури" по регіонах складає: Донецька область – 4964 протоколів, Кіровоградська область – 3476, м. Київ – 2115, м. Севастополь – 1226, Харківська область – 1119, Сумська область – 1119, Миколаївська область – 844, Чернігівська область – 284, Закарпатська область – 151. Отже, найбільш активними є Донецька, Кіровоградська області та м. Київ.
З метою розвитку та адаптації програми GLOBE в Україні Національним еколого-натуралістичним центром розроблений український сайт програми – globe.org.ua, де розміщені матеріали та методика впровадження програми GLOBE в школах та позашкільних навчальних закладах. Також на сайті постійно оновлюються та розміщуються останні новини, розробки та досягнення учасників програми з усього світу, оголошується проведення місцевих та міжнародних вебінарів для вчителів, партнерів та учасників програми, методичні рекомендації по роботі за протоколами програми, інструктивні матеріали,  методологічний збірник "GLOBE в Україні",  посібник для вчителів "Програма GLOBE (глобальне вивчення і спостереження з метою поліпшення довкілля)" тощо. Для полегшення роботи з англомовними протоколами для вчителів, вихователів, учнів та батьків на сайті міститься путівник користування англомовним сайтом (globe.gov), де показано покроковий порядок реєстрації, редагування та внесення даних у міжнародну базу.
Вчителі можуть використовувати матеріали сайту, зокрема протоколи, з метою внесення практичного елементу до уроків біології, екології, фізики, географії та навіть англійської мови, обираючи той вид досліджень та занять, які допоможуть їм досягти поставлених навчальних цілей. Практичні дані, отримані через виконання завдань програми GLOBE, можна використати як основу для науково-дослідницьких робіт.
Національний еколого-натуралістичний центр, як координатор програми GLOBE в Україні, має науково-методичний центр з підтримки та розвитку програми. По протоколах програми для вчителів біології, географії систематично проводяться навчальні тренінги, вебінари, відеоконференції та індивідуальні консультації.
З 2004 року НЕНЦ спільно з Комунальним закладом "Станція юних натуралістів" Рівненської обласної ради в рамках програми GLOBE проводить Всеукраїнський конкурс-огляд "Географічний майданчик в дії". Мета конкурсу-огляду – підвищення ефективності та якості організаційної роботи в рамках моніторингових досліджень навколишнього середовища, поглиблення знань учнів з дослідження окремих компонентів природи, формування екологічної культури та професійне самовизначення особистості. Конкурс проводиться раз на три роки, а кращий досвід висвітлюється в засобах масової інформації (журнал "Паросток", "Рідна школа").
На виконання Державної цільової програми розвитку позашкільної освіти на період до 2014 року (постанова Кабінету Міністрів України №785 від 27.11.2010), а також відповідно до рішення 6-ої Міжнародної конференції координаторів країн, які працюють за програмою GLOBE, Міністерство освіти і науки України спільно з Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді  провело в червні 2011 року в м. Києві VІІ Міжнародну конференцію координаторів програми GLOBE з Європи та Азії. У Конференції взяли участь координатори програми з 20 країн Європи та Азії. В результаті Конференції 17 педагогів з України отримали статус "Міжнародний тренер програми GLOBE" (список осіб розміщено на веб-сайті НЕНЦ).
Педагоги, які мають статус "Міжнародний тренер програми GLOBE", можуть проводити навчання по програмі, семінари з метою ознайомлення з програмою якомога більшої кількості вчителів.
З 2011 року Національний еколого-натуралістичний центр проводить щорічний Всеукраїнський семінар-тренінг для координаторів та вчителів програми GLOBE. В 2013 році з метою поширення перспективного педагогічного досвіду регіональних координаторів учасників програм и GLOBE в Україні такий семінар пройшов у м. Херсоні на базі  Центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді Херсонської облради, в якому взяли участь представники з 15 областей України та 14 представників з Херсонської області. Всі учасники семінару-тренінгу отримали статус "Вчителя програми GLOBE" і тепер мають право вносити дані до міжнародної бази даних GLOBE. Завдяки проведенню всеукраїнських та регіональних семінарів-тренінгів, вебінарів, консультацій, розробці методичних матеріалів все більша кількість учнів та вчителів дізнаються та зацікавлюються програмою. Оскільки програма GLOBE відповідає всесвітнім науковим стандартам, вона є актуальною в рамках активного розвитку дистанційної освіти, і є ефективним засобом навчання практичних навичок.
З квітня 2013 року Україна вперше за 14 років участі в програмі увійшла до складу Міжнародної Ради GLOBE країн Європи та Азії, що відкриває нові можливості для здійснення міжнародного обміну досвідом роботи в рамках програми GLOBE.


УМОВИ ПРОВЕДЕННЯ РАЙОННОГО ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ЕКОЛОГІЧНОГО МОНІТОРИНГУ ЗА МІЖНАРОДНОЮ
НАУКОВО-ОСВІТНЬОЮ ПРОГРАМОЮ GLOBE
(ГЛОБАЛЬНЕ ВИВЧЕННЯ І СПОСТЕРЕЖЕННЯ З МЕТОЮ ПОЛІПШЕННЯ ДОВКІЛЛЯ)
     (Лист Міністерства освіти і науки України від 13.01.2006 року № 1/9-8 та лист управління освіти і науки Чернігівської облдержадміністрації від 06.02.2006 року № 02-08/316).
Всеукраїнський екологічний моніторинг за міжнародною науково-освітньою програмою GLOBE проводиться з метою дослідження умов та компонентів навколишнього середовища Землі, здійснення внеску в наукове розуміння нашої планети, сприяння досягненню учасниками більш високого рівня в галузі природничих наук та математики, підвищення рівня екологічної свідомості населення, виявлення кращого педагогічного досвіду в організації моніторингових досліджень в усіх навчальних закладах України.
     Напрями досліджень: атмосферні (метеорологічні), гідрологічні дослідження, вивчення ґрунтів (ґрунтознавство), дослідження наземного покриву і біологічні вимірювання (дослідження ботанічних об’єктів, рослинних угруповань), вивчення пір року (фенологічні дослідження).
Учасники
     До участі залучаються діти або групи дітей віком від 5 років дошкільних навчальних закладів, учні, вихованці та учнівські колективи позашкільних, загальноосвітніх (усіх типів)  навчальних закладів.
Вимоги до подання інформації
     Інформація про роботу із зазначенням назви організації та ім’я учасника(ів)  та напрямів досліджень з коротким аналізом, описом ділянок дослідження із зазначенням їх адміністративної та географічної прив’язки, фотографії, тези науково-дослідницьких робіт, що виконуються на основі моніторингових спостережень надсилаються до 10 грудня поточного року.
     Щоб долучитися до Всеукраїнського екологічного моніторингу довкілля за програмою  GLOBE потрібно заповнити анкету (зразок анкети додається).



Анкета учасника програми GLOBE
1. Назва установи чи організації______________________________________
__________________________________________________________________
2. Прізвище, ім’я та по батькові керівника установи (організації)___________
__________________________________________________________________
3. Індекс, адреса, телефони,  установи (організації)_______________________
__________________________________________________________________
4. E-mail установи (організації) ______________________________________
__________________________________________________________________
5. Географічні координати Вашої установи (організації): _______пн.ш.;_____
с.д. _______
6. Прізвище, ім’я, по батькові координатора, що буде займатися програмою в Вашій установі (організації)__________________________________________
__________________________________________________________________
7. За якими напрямами Ви плануєте проводити дослідження за програмою:
атмосфера _________; гідрологія _________; ґрунт _______; наземний покрив, біологія ____________; сезонні спостереження _______________.
8. Чи має Ваша установа (організація) доступ до Інтернету: _____так; ____ні?
9. Що Ви плануєте зробити найближчим часом за програмою?____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. Якої конкретної допомоги Ви чекаєте від координаторів програми GLOBE? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
11. Дата заповнення анкети __________________________________________





04.12.2015
Робота над проектом "Особливості будови еритроцитів крові різних   видів тварин"







Енергозбереження 

http://www.gigavat.com/istoriya_energosberegheniya1.php 
http://mekelektro.ru/novosti/energetika_kievskoj_rusi/


Про проведення Заочного міжнародного конкурсу  «Енергозберігаючі традиції народів України та Молдови».


03.12.2015    зима, а хризантеми квітнуть на подвір'ї (проект:

Залежність сезонних явищ в житті рослин від кліматичних умов )


 



 Дослідження "Будова зародка квасолі" (03.12.2015)


Дослідження "Будова квітки"  (03.12.2015)
















02.11.2015  Проект:

Залежність сезонних явищ в житті рослин від кліматичних умов


 

Мінливість кольорової гами квітів зигокактуса   (епіфілюма)  




Особливості заходу сонця
 (проект     "Дослідження атмосфери")














26.11.2015

Мінливість кольорової гами квітів зигокактуса   (епіфілюма)



  Вирощування цитрусових в домашніх умовах (науково - дослідницька робота Жерносіка Михайла, учня 8 класу)



 


22.11.2015


16.11.2015


Умови проростання насіння – загадка природи

16.11.2015.


Урок екології


















Перший сніг  (16.11.2015)
Проект:
Залежність сезонних явищ в житті рослин від кліматичних умов














 12.11.2015

Мінливість кольорової гами квітів зигокактуса   (епіфілюма)
















 10.11.2015
Осіння береза




05.11.2015       Проект:

Залежність сезонних явищ в житті рослин від кліматичних умов

 29.10.2015 Кімнатні квіти:  дослідження умов вирощування






Підготовка до олімпіади




26.10.2015
ЇЇ величність троянда

 

















09.05.2015

Гриби степу



01.05.2015
Мої улюблені квіти

















25.04.2015











22.04.2015 
Мої улюблені квіти (селфі)






 Подарунок рідній школі











16.04.2015




14.04.2014.
Дослідження "Типи країв листкових пластинок у простих листках"













07.04.2015
Рослини-хижаки (захист роботи)



















04.04.2014

Консультація при ДНУ








02.04.2015






Дослідження розвитку бруньок верби в кімнатних умовах  (міні-проект)















01.04.2015


Квіти верби (проект "Пристосування квітів до запилення" )




Вегетативне розмноження рослин (проект)





 01.04.2015.                                                                                                                                     СВЯТО "ДЕНЬ ЗУСТРІЧІ ПТАХІВ"




















Озеленення кабінету


01.04.2015.  Вирощування верби в кімнатних умовах (4 пагони, поставлені на пророщування 03.03.2015, дали корені, 2 з них утворили квітки, причому 1 розпустив також і листки; а 2 інші - тільки листки)
















27.03.2015


















22.03.2015

Робота над дослідницьким проектом:


Вирощування першоцвітів на рекультивованих землях   ПАТ «ОГЗК» (садове товариство «Благодатне»). (Вторинні сукцесії)





20.03.2015.

2 мільйони 200 тис. куб. м води з Каховського водосховища "випило" населення  міста Орджонікідзе за 2014 рік. 
60 років тому назад почалося спорудження Каховського водосховища, внаслідок чого, підняттям рівня води всьго на 16 м було утворено величезне мілководне озеро площею 2155 кв.км і обсягом 6,8 мільярдів куб.м (Козацька вежа №12(19690) від 20.03.2015)

19.03.2015
Зустрічаємо птахів



Зоовікторина





















19.03.2015


Пелікан рожевий – птах 2015 року! Українське товариство охорони птахів проголошує 2015-й роком пелікана рожевого й запрошує до спостережень за видом у природі.
Пропонуємо всім охочим у 2015 році долучитися до акції «Птах року» й провести власне дослідження життя й біології пелікана рожевого, а якщо пощастить, то й спостереження за видом у природі. В ході досліджень з’ясувати: де і як мешкає птах, яким середовищам надає перевагу, які особливості поведінки й життя притаманні видові в природі, чи має ворогів та на які загрози наражається цей вид птахів, зокрема в Україні.

 

Українське товариство охорони птахів разом із Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді оголошує також про проведення Всеукраїнської акції «Пелікан рожевий — птах 2015 року» серед школярів. Протягом року чекаємо на результати ваших досліджень, можливих спостережень; а також на розповіді про заходи, які ви проводитимете в школі чи гуртку — конкурси, лекції, випуск стінгазет, листівок тощо; надсилайте свої оповідання, казки, вірші про пелікана рожевого, написані та придумані вами самостійно чи разом із учителями або батьками, малюнки та фоторепортажі, що ілюструють вашу роботу та птаха нинішнього року.
 

Роботи з поміткою «Птах року» надсилайте до 1 грудня 2015 року на адресу: Українське товариство охорони птахів, а/с 33, м. Київ, 01103 або електронну пошту uspb [at] birdlife.org.ua або на адресу Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді: вул. Вишгородська, 19, м. Київ, 04074.

13.03.2015


Виступ агітбригади «Еколог»


























02.03.2015   Квітка мого садочку на шкільному подвір'ї "вітає" з наступаючим святом весни - 8 Березнем!!!


19.02.2015
День Води



















18.02.2015

 Богданівський заказник
Краєвиди Богданівського заказника (м. Орджонікідзе)









Бережіть воду






Проліски - провісники весни

Робота над дослідницьким проектом:


Вирощування першоцвітів на рекультивованих землях   ПАТ «ОГЗК» (садове товариство «Благодатне»). (Вторинні сукцесії)




10.02.2015. Знову випав сніг



 08.02.2015. Вирощування цитрусових в домашніх умовах (науково - дослідницька робота Жерносіка Михайла, учня 7 класу)



04.02.2015
Вегетативне розмноження кімнатних квітів:  (посаджено 9 фіалок, 3 традесканції, 2 хлорофітума, 2 плюща)

















04.03.2015. З'явились перші листки у 2-х фіалках 

03.02.2015. Сезонні зміни в житті рослин
(фотозвіт за наслідками екскурсії на шкільне подвір'я) 











З'явилися перші сходи тюльпанів


 Перші сходи пролісків
30.01.2015

Озеленення абінету


29.01.2015 


Спостереження за рибами в акваріумі







Фіалки  (дослідження тривалості цвітіння фіалки)
Перша квітка з'явилася 02.01.2015


































Спостереження за кімнатними квітами (16.01.2014)
 




 





Чудо природи (метелик в Новорічну ніч) 


Зима - 2014 (30.12.2014)


Снігом засипало все навколо














Досліджуємо природу в довкіллі й у лабораторних умовах






12.11.2014

 За чистоту довкілля




























Робота над проектами:     (28.10.2014)
Первоцвіти 


 Опале листя: користь чи шкода?




 (на допомогу учням)
 Опале листя - користь для творчих людей, бо це дає надхнення, нові ідеї, враження. Також опале листя дуже люблять діти, закохані, молоді дівчата, особливо фотографуватися.
      В опалому листі залишається багато вуглеводів і мінеральних речовин, які дуже корисні для ґрунту. Тому вони є хорошим добривом, завдяки якому лісові ґрунти збагачуються перегноєм і набувають ряд цінних властивостей.
Опале листя представляє собою цінне добриво, та до того ж воно захищає грунт від промерзання, даючи можливість весняним травам почати свій розвиток ще під снігом. Отже, збір листя завдає шкоди зеленим насадженням.

Дощові черви уникають  рослин, що виділяють фітонциди. Кращим кормом для них є опале листя кленів, граба, берези і модрини сибірської
Для таких тварин опале листя є домівкою: їжак, кліщі, вуж звичайний, мідиця  мала, сатанинський гекон,  жуки, мурахи, черв’яки,  багатоніжки
А ще листя містить у собі багато мінералів, мікроелементів та інших поживних речовин, які так потрібні рослинам для нормального розвитку. 
Поступова деструкція опалого листя створює умови для розвитку грунтової мікрофлори і фауни, яка, з одного боку, виконує роботу по переробці листя, з іншого боку, перешкоджає розвитку патогенних для дерев організмів (грибкові, бактерійні захворювання дерев).
У лісі ніхто не готує грунт – природа робить це сама з щорічно отримуваного матеріалу – опалого листя. Лісова підстилка – фабрика по виготовленню лісового грунту, що живить дерева і оберігає їх здоров'я.
Але, як і кожна медаль, опале листя також має іншу сторону.

Міські зелені насадження отримують цілий комплекс забруднювачів з повітря, які проникають в листя і із забруднених грунтів і вод.
 
Спресовану під снігом кірку, дотик до якої голіруч може викликати опік шкіри! Залишати таку підстилку і дозволити їй включатися далі в грунт – це більше шкода, чим користь для рослин. Добре відомо, що важкі метали і багато інших забруднювачів сильно самі по собі скорочують термін життя дерев і чагарників, а також викликають ослаблення стійкості до хвороб і шкідників.

В більшості випадків опале листя дуже швидко стає сумішшю листя і різноманітного побутового сміття, яке протягом зими активно накопичується, змішуючись з листям і створює сприятливе місце існування для щурів і небезпечних інфекцій, що ними розносяться


Але для керівництва міста опале листя - це шкода. Тому що листя забиває водостоки й каналізації.
Також опале листя починає гнити і велика відповідальність і навантаження на двірників, щоб вчасно прибрати листя.
Також опале листя - шкода для власників тварин, бо у великих скупченнях листя може опинитись їжа, яка через гнилість перетвориться на отруту для їх домашніх улюбленців.
Також опале листя - шкода для пересічних громадян, бо скупчення опалого листя, яке вчасно не прибрали, може скривати дорога, а іноді закривати ями на дорозі, що може призвести до травмування.


Шкода від спалювання листя і сухої трави багатолика і надзвичайно небезпечна. На превеликий жаль, українці рідко надають цьому ваги.

При згорянні однієї тони рослинних залишків у повітря вивільняється біля 9 кг мікрочастинок диму. 
 
До їх складу входять пил, окиси азоту, угарний газ, важкі метали і низка канцерогенних сполук. В тліючому без доступу кисню листі виділяється бензопрен, що здатен викликати у людини ракові захворювання. Окрім того, з димом у повітря вивільняються діоксини – одні з найотруйніших для людини речовин.
Отож, опале листя - це велика насолода для романтиків, але велика шкода для місцевого керівництва.  



Характерна ознака листопаду - розцвічування листя. Зміна забарвлення - це результат руйнування хлорофілу.
Восени в міру згасання діяльності листка (у зв'язку з утворенням в його черешку коркового шару) в ньому уповільнюється, а потім і зовсім припиняється утворення хлорофілу, а руйнування його триває. Через це листок втрачає своє зелене забарвлення і жовті пігменти, яких невидно до цього, стають усе помітнішими.
Восени забарвлення листя особливо привабливе червоними тонами.Однак ці тони характерні не для всіх дерев. У багрянець вбираються крони кленів і осик, північного червоного дуба, бруслини, скумпії. Листя липи, берези не має червоних відтінків, воно забарвлюється лише в жовті золотисті кольори.
Листопад - дуже важливе пристосування рослин до умов зими, що є не тільки холодною, але й сухою порою року. Коли б наші листяні дерева залишалися на зиму в своєму зеленому вбранні, вони б гинули від нестачі вологи, оскільки насичення листя водою припинялося б, а випаровування води продовжувалося б. Скидаючи листя, дерева, крім того, оберігають себе від механічних пошкоджень під масою снігу. Часто можна бачити, як взимку ламаються під масою снігу досить великі гілки дерев. Листопад сприяє видаленню продуктів обміну, значна кількість яких нагромаджується в листі під осінь і стає шкідливою для рослин.
Зміна умов середовища - зниження або підвищення температури, скорочення або збільшення світлового дня тощо зумовлює сезонні явища в житті рослин.

Опале листя: користь чи шкода?

Мета:

·        проаналізувати та повторити вплив умов існування на живі організми, взаємозв’язок природи і людини, згубний вплив діяльності людини на стан природи, зробити аналіз усіх за і проти спалювання опалого листя восени,

·        розглянути законодавчі акти, які захищають нас та наше життя і здоров’я,

·        розвивати логічне мислення, спостережливість, вміння формулювати власні висновки, виховувати бережливе ставлення до природи.

Використані джерела інформації:

http://www.mastercomposter.com/pile/advbuild.html;

http://www.nrcs.usda.gov/feature/backyard/Compost.html;

http://www.compostingcouncil.org/article.cfm?id=14;

www.epa.gov ;

Національна доповідь про стан навколишнього природнього середовища в Україні, Київ, 1999р;

Личук Т.Є. Потенційна здатність ґрунтів до запливання і утворення кірки. Збірник доповідей до всеукраїнського з’їзду агрохіміків та ґрунтознавців. Умань, 2002р;

www.ecoclub.ukrwest.net


1 група.
Корисні якості опалого листя.
 Листя, що обпадає восени з дерев, – не сміття. Розкладаючись в ґрунті, вони додають в неї мінеральні і органічні речовини, накопичені за літо. Частини листа (жилки, живці), що поволі розкладаються, структурують грунт, покращуючи її якість. Поступова деструкція опалого листя створює умови для розвитку ґрунтової мікрофлори і фауни, яка, з одного боку, виконує роботу по переробці листя, з іншого боку, перешкоджає розвитку патогенних для дерев організмів (грибкові, бактерійні захворювання дерев).
Міські дерева дуже схильні до різних захворювань. Рідко зустрінеш здорове дерево, а як важко виростити молоде дерево! Лише небагато з саджанців приживаються в міському середовищі і досягають «дорослого» віку. Одна з головних причин цього – якість міських ґрунтів. У лісі ніхто не готує грунт – природа робить її сама з щорічно отримуваного матеріалу – опалого листя. Лісова підстилка – фабрика по виготовленню лісового ґрунту, що живить дерева і що оберігає їх здоров'я.
2 група.
Шкідливі якості опалого листя.
  Навіщо ж ми прибираємо листя в місті, віднімаючи у наших міських дерев цю «найживішу підстилку», їх природну підгодівлю і захист? Прибирання листя давно вже стало символом осені в місті. Це трудомістка робота, яку протягом десятиліть з року в рік роблять садово-паркові служби, двірники, городяни на суботниках. Навіщо? По-перше, це виникає з правил експлуатації зелених насаджень, і фахівці садово-паркових служб наполягають на проведенні цього виду робіт. У них є вагомі аргументи.
Фахівці садово – паркової служби
1.     Перша група аргументів – здоров'я зелених насаджень.
 Річ у тому, що міське середовище з техногенним навантаженням, що постійно збільшується, – середовище забруднене. Міські зелені насадження отримують цілий комплекс забруднювачів з повітря, які проникають в листя і із забруднених грунтів і вод.
Автотранспорт, число якого стрімко збільшується, справно забезпечує міські грунти нафтопродуктами і важкими металами. За рахунок частого неправильного функціонування систем збору поверхневих вод, що зустрічається, забруднювачі з магістралей поступають в ділянки відкритого грунту – тобто на грунти із зеленими насадженнями.
 Велика частина поверхні грунту в місті заасфальтована, а це означає, що токсична речовина бензопірен, що виділяється асфальтом, теж накопичується в грунтах зелених насаджень.
Сіль, якій місто щедро засипане в зимовий час, теж поступає в грунт.
Що ж вдаватимуть із себе навесні листя, що пролежало зиму на газонах? Спресовану під снігом кірку, дотик до якої голіруч може викликати опік шкіри! Залишати таку підстилку і дозволити їй включатися далі в грунт – це більше шкода, чим користь для рослин. Добре відомо, що важкі метали і багато інших забруднювачів сильно самі по собі скорочують термін життя дерев і чагарників, а також викликають ослаблення стійкості до хвороб і шкідників.
Друга група аргументів – санітарно-гігієнічна.
 В більшості випадків опале листя дуже швидко стає сумішшю листя і різноманітного побутового сміття, яке багато городян кидають під дерева і чагарники (урн в місті не те, що не вистачає – це рідкісний вид!). Така неминуча доля зелених насаджень, що особливо активно експлуатуються. Недоїдена шаверма, пластикові пакети, собачі екскременти – все це протягом зими активно накопичується, змішуючись з листям і створює сприятливе місце існування для щурів і небезпечних інфекцій, що ними розносяться. У місцях великого скупчення листя часто громадяни ховають трупи домашніх тварин, туди деколи додається будівельне сміття і багато що інше, що люди не знають, куди подіти. Доходить і до шокуючих кримінальних знахідок.
 Третя група аргументів – збереження газонів.
 Повноцінні газони в місті необхідні як з естетичної, так і з екологічної точки зору. Коріння газонних трав, густо сплітаючись один з одним, скріпляє грунт, не даючи забрудненому грунту перетворюватися на токсичний пил, який вітер несе в обличчя пішоходам. Самі газонні трави здатні жити на забрудненому грунті і очищати його, висмоктуючи з грунту забруднювачі і накопичуючи їх в своїх зелених частинах. При косовицях ці накопичені в листі токсичні речовини «упаковані» і готові до утилізації, а газон продовжує рости і знову виконувати роботу живого фільтру. Правда, це стосується саме газону, тобто доглянутого газону, що складається із спеціальних газонних трав, регулярно доглянутого з дотриманням технологій, а не місця, яке ми називаємо «газоном», тоді як воно заселене смітними травами. Це не газон, а місце для газону! Створення і зміст справжнього міського газону – трудомістка і витратна справа, а головне – що вимагає професійного підходу. У газону строгі вимоги до того, хто його доглядає, і одна з обов'язкових умов – газон повинен бути восени очищений від опалого листя. Газон, на якому залишили листя на зиму, випріває і сильно втрачає в якості. Професійні садівники затверджують – дерево і газон завжди знаходяться в конфлікті. Що це означає? Наприклад, дереву потрібні живильні речовини з власного листя, а газон стійко існує, коли він чистий і регулярно підстрижений. Вони – жителі різних екосистем. Більшість використовуваних в парках порід дерев – результатно лісові мешканці, і для них ідеальною завжди буде рідне і звичне - лісовий грунт, що створюється рік за роком з опалого листя численними мікроорганізмами і тваринами, бактерійними і іншими процесами. А газон? Де ми його бачимо в природі? Наприклад, англійські горби, багато сторіч підстригається і удобряється стадами овець – стійкий газон.
Лікар. Шкода від спалювання листя і сухої трави багатолика і надзвичайно небезпечна. На превеликий жаль, українці рідко надають цьому ваги.
 При згорянні однієї тони рослинних залишків у повітря вивільняється біля 9 кг мікрочастинок диму. До їх складу входять пил, окиси азоту, угарний газ, важкі метали і низка канцерогенних сполук. В тліючому без доступу кисню листі виділяється бензопрен, що здатен викликати у людини ракові захворювання. Окрім того, з димом у повітря вивільняються діоксини – одні з найотруйніших для людини речовин.
 На присадибних ділянках рослини нерідко окропляють пестицидами, які також вивільняються у повітря при згорянні листя чи трави. Найбільше пестицидів містить бадилля картоплі, яке ми так рясно окропляємо від колорадського жука.
 Додаткова проблема полягає в тому, що з листям як правило горить і безліч різноманітного сміття, що суттєво посилює забруднення атмосфери. При згорянні, скажемо, поліетиленового пакету, в повітря вивільняється до 70 різноманітних хімічних сполук, більшість з яких отруйні для людини. Саме вони як правило, стають причиною дертя в горлі, кашлю. Щільний чорний дим від тління пластикового сміття містить канцерогенні поліциклічні вуглеводні. При горінні гуми, окрім згаданого, утворюються канцерогенна сажа і викликаючі респіраторнні захворювання оксиди сірки. Постійно подразнюваний димом епітелій слизової оболонки дихальнихшляхів не здатен протистояти мікробам. Особливо погано тим, хто страждає на бронхіти, бронхіальну астму, риніти чи тонзилліти.
 До вогнища нерідко потрапляють ДВП, ДСП, фанера. Ці матеріали містять формальдегідні смоли, до складу яких входять формальдегіди і можуть бути пофарбовані масляною фарбою, що містить свинець.
 Прикро визнавати, та найчастіше біля вогнищ можна побачити дітей – дошкільного і молодшого шкільного віку, вплив диму на чиї організми особливо небезпечний.
 Окрім безпосередньої загрози людському здоров’ю, спалювання листя і сухої трави призводить до таких загроз:
 1. В сухому листі згорають зимуючі корисні комахи, такі як сонечка. Їх здобич – попелиці, лишаються зимувати на стадії яйця на гілках. Спалюючи листя восени ми створюємо умови для розвитку попелиць навесні.
 2. Спалювання листя призводить до руйнації грунтового покриву, адже безпосередньо вигорають рослинні залишки, гинуть грунтоутворюючі мікроорганізми. Крім того, вони гинуть і від утворюваних при горінні важких металів.
 3. За нормальних умов, коли листя перегниває, необхідні для розвитку рослин речовини повертаются в грунт. При згорянні ж утворюється зола. Не зважаючи на загальноприйняту думку, зола – дуже погане добриво і, таким чином, спалювання листя щороку призводить до все більшого збіднення грунту.
 4. На природних ділянках і газонах вогонь знищує насіння і коріння трав’янистих рослин, пошкоджує нижні частини дерев і кущів та верхні частини їх коріння.
 5. Знищення природної листяної підстилки призводить до збільшення в 2-4 рази промерзання грунту.
 6. При спалюванні трави на присадибних ділянках або стерні на фермерських полях виникає загроза перекидання вогню на природні ділянки, що веде, в свою чергу до порушення законодавства і знищення диких рослин та тварин. Саме із спалювання стерні на полях починається більшість степових пожеж.
 7. Аналогічним чином, існує загроза лісових пожеж і загоряння житлових будинків.
 8. Якщо ведеться спалювання стерні на полях, через які проходять високовольтні лінії електропередач, постає нова загроза. Дим і вогонь являються напівпровідниками і за відповідних умов здатні стати причиною закорочення ЛЕП, що несе за собою руйнівні наслідки для цілих населених пунктів, помисловості, регіонів.
 9. Дим від вогнищ, в туманні дні може утворювати смог і на довго зависати у повітрі. В цьому випадку погіршується видимість на дорогах, що призводить до збільшення частоти ДТП, аварій. Окрім того, попадаючи у легені, смог викликає суттєве погіршення здоров’я людини.
 10. Задимлені населені пункти використовують для освітлення значно більше електроенергії.
Ведуча. Почувши такі страшні факти та цифри зразу ж виникає наступне питання: що нас може захистити від цього?
Правознавець. Важко знайти людину, якій би подобалось дихати димом від тліючого листя чи палаючого степу. Багато хто хотів би, щоб ці порушення припинились, але як досягти цього не знають.
 Починаючи боротьбу із палами у своєму населеному пункті, ви повинні знати, що закон у будь-якому випадку на вашій стороні. Викладені вище факти є непереборним доказом того, що спалювання рослинних решток несе численні загрози здоров’ю людини. Керуючись статтею 50 Конституції України, яка гарантує кожному безпечне для життя і здоров’я довкілля, кожен з нас має законне право боротися із палами.
Законодавча довідка
 КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ
 Стаття 50.
 Кожен має право на безпечне для життя і здоров’я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.(...)
 Закон України “Про охорону навколишнього природного середовища”
 Стаття 9. Екологічні права громадян України
 Кожний громадянин України має право на:
 а) безпечне для його  життя та здоров’я навколишнє природне середовище; (...)
 з) подання до суду позовів до державних органів, підприємств, установ, організацій і громадян про відшкодування шкоди, заподіяної їх здоров’ю та майну внаслідок негативного впливу на навколишнє природне середовище.
 Стаття 12. Обов’язки громадян у галузі охорони навколишнього природного середовища
 Громадяни України зобов’язані:
 а) берегти природу, охороняти, раціонально використовувати її багатства відповідно до вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища; (...)
 в) не порушувати екологічні права і законні інтереси інших суб’єктів;
 Закон України “Про охорону атмосферного повітря”
 Стаття 16. Регулювання шкідливих впливів на атмосферне повітря при відсутності нормативів
 Шкідливі впливи на атмосферне повітря, для яких не встановлено відповідних нормативів екологічної безпеки, забороняються. У виняткових випадках такі впливи допускаються тимчасово лише з дозволу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України та Міністерства охорони здоров’я України за умови, що за цей період буде встановлено відповідний норматив та вжито необхідних заходів щодо охорони атмосферного повітря.
 Стаття 22. Виконання вимог щодо охорони атмосферного повітря від забруднення виробничими, побутовими та іншими відходами
 Складування, зберігання або розміщення виробничого, побутового сміття та інших відходів, які є джерелами забруднення атмосферного повітря пилом, шкідливими газоподібними речовинами та речовинами з неприємним запахом або іншого шкідливого впливу, допускається лише при наявності спеціального дозволу на визначених місцевими органами державної виконавчої влади, органами місцевого самоврядування територіях у межах встановлених ними лімітів з додержанням нормативів екологічної безпеки і при можливості їх подальшого господарського використання.
 Не допускається спалювання зазначених відходів на території підприємств, установ, організацій і населених пунктів, за винятком випадків, коли це здійснюється з використанням спеціальних установок при додержанні вимог щодо охорони атмосферного повітря.

 Правила утримання жилих будинків та прибудинкових територій
 3.6.14. Спалювання всіх видів відходів на території домоволодінь і в сміттєзбірниках забороняється.
 3.7.4. Прибудинкова територія повинна постійно утримуватися в
 чистоті, систематично очищатися від сміття, тари, опалого листя.
Кодекс України про адміністративні правопорушення
 Стаття 771. Самовільне випалювання сухої рослинності або її залишків
 Випалювання стерні, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, рослинності або її залишків у смугах відводу автомобільних доріг і залізниць, а також опалого листя у парках, інших зелених насадженнях та газонів у населених пунктах без дозволу органів державного контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища або з порушенням умов такого дозволу — тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб — від трьох до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
 Ті самі дії, вчинені в межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду, — тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від п’яти до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб — від семи до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
 ОСІННІЙ ПАРК

Вже побагряніло
Листячко на клені,
Але на вербиці
Ще воно зелене.

На каштані листя
З жовтою каймою.
Йду осіннім парком
Тихою ходою.

Таких фарб немає
Влітку, ні зимою.
Недаремно осінь
Зветься золотою.

О. Війтик-Ющук



















Досліджуємо ріст рослин






Нехай моя мала батьківщина завжди буде чиста...







Дива природи рідного краю: осіння краса














30.04.2014 



Неспадкова мінливість на прикладі кількості квітів на квітконосному пагоні нарциса
 






















Проект:
Залежність сезонних явищ в житті рослин від кліматичних умов.
 



Чи бачили Ви, щоб анемона і хризантема в природних умовах квітли одночасно?..




Золота осінь





Несподіваний гість







Мутації квітів ехінацеї


29.04.12


 





Немає коментарів:

Дописати коментар