четвер, 3 липня 2014 р.

Природознавство, 5 клас

Історія винаходу першого глобусаДжерело: http://cikavi-fakty.com.ua/istoriya-vinaxodu-pershogo-globusa/
Історія винаходу першого глобусаДжерело: http://cikavi-fakty.com.ua/istoriya-vinaxodu-pershogo-globusa/

  27.04.2017



Урок-екскурсія: "Угруповання організмів. Екосистеми. 
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості."
 








 11.03.2017

Вимерлі тварини

 

06.03.2017

Дослідницький практикум. Вплив температури, світла і вологості на розвиток пагона.













 

04.03.2017

 Жива природа

25.02.2017

Значення води в природі. Використання води людиною

 24.02.2017  

Вислови про воду

23.02.2017

Властивості води. Вода - розчинник

 

 09.03.2017

Властивості повітря. (Форма проведення - урок дослідження)

Дослідження розчинності повітря у воді





 05.02.2017
Подорож дощового черв'яка
 
27.01.2017
Вирощування кристалів в домашніх умовах

25.01.2017
 Як виростити кристал.

11.01.2017
 Історія винаходу першого глобуса
Історія винаходу першого глобусаДжерело: http://cikavi-fakty.com.ua/istoriya-vinaxodu-pershogo-globusa/
Історія винаходу першого глобусаДжерело: http://cikavi-fakty.com.ua/istoriya-vinaxodu-pershogo-globusa/
Історія винаходу першого глобусаДжерело: http://cikavi-fakty.com.ua/istoriya-vinaxodu-pershogo-globusa/
Історія винаходу першого глобусаДжерело: http://cikavi-fakty.com.ua/istoriya-vinaxodu-pershogo-globusa/
Винахід вчених Америки
Історія винаходу першого глобусаДжерело: http://cikavi-fakty.com.ua/istoriya-vinaxodu-pershogo-globusa/
 08.12.2016
Міні-проект "Паспорт планети"


19.11.2016

3D Модель Сонячної системи

Сонячна система

10.11.2016
Захист міні-проекту "Опале листя: користь чи шкода"

 









Хімічні явища

06.10.2016
 Урок-дослідження. Молекули, рух молекул.  Дифузія.

30.09.2016

Прикмети і традиції на кожен день жовтня

1 жовтня. У народі цей день називали першим зазим'я, або відліт журавлів. Примічали, що якщо журавлі та гуси не поспішають покинути рідні місця - холоднеча наступить не скоро, а зима буде м'якою і короткою.
  • Журавлі полетять - через два тижні треба чекати першого морозу: якщо їх не видно на Аріну - зима через місяць настане, не вдарити жодному морозу раніше 2 листопада.
  • На Аріну (1 жовтня) буває перший зазим'я (перший сніг і заморозки).
  • Також день називають Аріна-шіповніца: починають збирати плоди шипшини і сушити.
  • Якщо бур'яни виросли дуже високі - буде багато снігу.
2 жовтня. До цього часу починаються бджолині засидження: бджоли перестають вилітати з вуликів за нектаром, заліплюють льотки воском - ховаються на зиму. Звідси і одна з назв цього дня - «бджолина дев'ятину», що означає поминки по бджолам, яких вже не побачити до наступної весни.
  • Гущі сипле лист - велить вулика з пасіки прибирати.
  • У бджолину дев'ятину дев'ять днів поспіль і жебрак ложку меду з'їсть.
  • Вулика в льох став - свято меду правуй
3 жовтня.  День Астаф'єв. З цього дня починали дути сильні вітри, і в цей же день відзначалося свято малюнків - єдиних людей, здатних приборкати страшні вихори і змусити їх крутити млинове крила.
  • Північні астафьевской вітри - до холоднечі, південні - до тепла, західні - до мокроти (дощу), східні - до відра.
  • Якщо туманно і тепло, а по провулках летить довга біла павутина - осінь буде сприятлива і сніг нескоро випаде.
  • Якщо на Євстафія вітер з півдня - до хорошого врожаю озимого хліба.
  • На Астаф'єв северяк (північний вітер) нажене холоднечу.
  • Не всі негода не Астаф'єв - прогляне і ясний день.
  • У жовтні в одному годині і дощ, і сніг.
  • У жовтні місяць в колі - літо буде сухе.
  • Після жовтня влітку і не пахне.
  • Вересень пахне яблуком, а жовтень - капустою.
4 жовтня. Кондратьєв день. Кондрат і Гнат.
  • Яка погода на Кондрата з Ігнатієм, така і весь місяць простоїть.
  • На Кіндрата ясно при різкому північно-східному вітрі - на холодну зиму.
  • Колі холоду посилилися - з гарною погодою розпрощався.
  • Погода цього дня протримається без зміни ще чотири тижні.
  • Якщо багато горіхів, а грибів немає - зима буде сніжна й сувора.
  • Якщо вдень стає прохолодніше, а вночі теплішає - буде негода.
  • Холод всіх людей до печі погнав, а все тепло на небо пішло (в цей час стає по-справжньому холодно).
5 жовтня. День Фоки і Йони.
  • Якщо з берези лист не опал, сніг ляже пізно.
  • На Йону не можна було їсти рибу: згадують про перебування пророка Іони в череві кита.
  • При неврожаї на шишки кедра, ялини і сосни зима лютою не буває.
6 жовтня. Предтеча, день Іраїди.
  • Тхори і куниці до строку міняють літнє хутро на зимовий - до ранньої зими.
7 жовтня. День Теклі.
  • Багато жолудів на дубі - до теплої зими і родючому (хлібного) лету.
  • Заревніци малини (фарбують у червоне) скла хат.
  • Грім у цей день віщує безсніжну, коротку і м'яку зиму.
  • Якщо в жовтні сонце зійшло швидко і світить яскраво - погода зміниться.
8 жовтня. Сергій Радонезький, Сергій-капусник.
  • Колі до цього дня лист з берези не опал, сніг ляже пізно.
  • Вітер з півночі - до холодної зими, з півдня - до теплої, із заходу - до сніжної.
9 жовтня. Іван-Богослов.
  • Якщо з дерева лист не чисто опаде, буде сувора зима.
  • Захід жовтий, золотистий або рожевий - на гарну погоду.
  • Зірки яскраві - на гарну погоду, тьмяні - до дощу або снігу.
10 жовтня. Саватій-пчельник.
  • Хмари пливуть в жовтні з півночі на південь - до сонячної погоди, з півдня на північ - до негоди.
  • Яблуньку за яблука люблять, бджілку - за мед.
11 жовтня. Харитонов день. За народними прикметами цей день вважався дуже небезпечним - могли наврочити, навести порчу, і, щоб не накликати на себе і господарство біди, належало сидіти вдома і займатися домашньою роботою. Ні в якому разі не можна було сміття з хати вимітати, тому що по викинутого сміття можна було напустити біду в будинок.
  • Харитон - в хаті шкоди.
12 жовтня. Феофанов день.
  • Феофан накинув на сонце кафтан.
  • На Феофана багато зірок - до сухої осені.
  • Якщо пізно ввечері або вночі з'явиться туман - заморозків не буде.
  • Якщо з'явиться пізній грибок - буде і пізній сніжок.
  • Перший мороз настане пізно - до м'якої зими з мінливою погодою.
13 жовтня. День Григорія та Михайла
  • Якщо сніг впаде - зима не скоро настане.
  • Журавлі вже відлетіли -на ранню і холодну зиму.
  •  Якщо білка чисто вилиняла -зима буде хороша.
  • Перший сухий сніг обіцяє хороше літо.
14 жовтня. Покрова Пресвятої Богородиці.
  • Звідки на Покров вітер, звідти і холоди прийдуть.
  • Не покрив Покров, не покриє і Різдво (зима буде малосніжною).
  • Дощовий Покров бджолам благодать несе.
  • На Покрову до обіду - осінь, після обіду - матінка-зима!
15 жовтня. Купріян і Устинья.
  • Ясне небо - до морозу.
16 жовтня. День Діонісія.
  • Низькі темні хмари віщують холод, а можливо, і снігопад.
  • Галки збираються зграями і кричать - буде ясна погода.
  • Горобці перелітають зграйками з місця на місце - чекайте негоди.
  • Якщо миші копають нори на південну сторону - зима буде холодною.
17 жовтня. Єрофєєв день.
  • З Ерофея холоду сильніше
  • Як не ярісь мужик Єрофій, а з Ерофея і зима шубу одягає
  • На Єрофєєв день один "ерофєїч" кров гріє!
18 жовтня. День Харитини.
  • Якщо сніг не впаде - зима не скоро настане.
  • На березах і дубах листя залишаються - до суворої зими.
  • Клацання і тріск дерев восени - на гарну погоду.
  • Туман, що зникає після сходу сонця, віщує гарну погоду.
  • Птахи дружно відлітають на південь - до суворої зими.
  • Сніг осінній корисний для ржіци, якщо на землю сиру лягає.
19 жовтня. Фомін день. День Дениса.
  • Прийшли Дениси позімскіе
  • Одягай теплу сукню з Фоми
  • Фома- ломить засіки, все бери задарма
  • Фома - велика корму
  • На безлюддя і Фома дворянин
  • Кажуть про Ярему, а він про Фому. Били Хому за Єрьоміну провину
  • Перший сніг сухий - обіцяє хороше літо.
20 жовтня. День Сергія і Вакха.
  • У цей день спочатку годують худобу і тільки після цього снідають самі.
  • Піч розтоплює молодший член сім'ї, тоді взимку в будинку не буде зимно.
  • Жінки в цей день надягають нові хустки. Існує прикмета: хто на Сергія новим хусткою голову покриє, у того весь рік голова не болітиме.
  • Вагітні жінки молили Бога, щоб не народити в Сергіїв день, тому що пологи в цей день бувають важкі.
  • Якщо випаде сніг, коли дерева ще листя не скинули, він скоро розтане.
  • Cергей інеєм трави б'є, а Матрона (22 листопада) зими повернути не дає.
  • Якщо хороша погода, то стояти їй три тижні (до 10 листопада).
21 жовтня. День Трифона і Пелагеї.
  • Готуй шубу - зима забреде
  • Трифон шубу лагодить, Пелагея рукавички шиє Баранова
  • Холоднеча да нужа - ні їх гірше
22 жовтня. День Якова.
  • Білий сніг на Якова - благо.
  • Перший сніг випадає - сорок днів до зими.
  • Готуй теплу одежину - зима забредает.
  • З Якова студеного холод крилами махає.
  • Не той сніг, що мете, а той, що зверху йде.
  • Якщо на Якова випаде перший сніг, то до зими ще сорок днів.
23 жовтня. День Євлампія.
  • Евлампий лучину отщепляет, вогонь роздмухує, потемь лякає.
  • Останні дні купчастих хмар.
24 жовтня. Філіппов день.
  • Місяць на Філіпа в тьмяною серпанку - до негоди (снігопаду).
  • Ясна місяць - провісник морозу.
  • Вітер подув з північної сторони - до великих холодів.
  • Пізній листопад - до суворої і тривалої зими.
25 жовтня. День Прова.
Народні прикмети говорять, що в цей день не можна прати, білити, перини вибивати, квас ставити, свічки церковні для дому здобувати, сваритися з людьми, штовхати тварин, гадати на картах.
  • Хто в цей день народився, той багато горя сьорбне.
  • Не ображай нікого на Прова - не буде самому щастя ніякого. Це звучить як порада: не сваріться, що не мстите, щоб і з вами не було нічого злого.
  • У цей день на стукіт у двері не питають «Хто там?», Щоб хвороба і біда в будинок не завітали.
26 жовтня. Іверської ікони Божої матері.
Півень заспівав раніше дев'яти годин вечора - до дощу.
27 жовтня. Параскева П'ятниця.
За народною прикметою, вагітній жінці не можна було розчісувати волосся в цей день, побоюючись прогнівити святу і позбутися її допомоги під час пологів.
  • Непогожа осінь - дощова весна.
  • Параскева-П'ятниця - бабина заступниця, селянок захисниця.
  • Параскева-П'ятниця - жіночого зимового роботи покровителька.
28 жовтня. Юхим осінній.
  • Якщо сонце сходить, а над ним хмара - гарної погоди не чекай.
  • Гарна погода збережеться, якщо у неба ясний, чисто-блакитний колір.
29 жовтня. Лонгин-сотник.
  • Якщо місяць на Лонгіна мутнувата і бліда - можливі мороз і сніг.
  • Сонце бреде в хмарах, як у тумані, - до негоди.
30 жовтня. Осій день.
  • Осій-грязнік: ні колеса, ні полоза не любить і все-таки
  • На пророка Осію колесо прощається з віссю - віз у сарай ставлять, сани на світ витягують - зима йде!
  • По скрипу возових коліс на день Осія ворожили про врожай.
  • Зозуля кує на сухому дереві - до морозу.
31 жовтня. День Луки.
Доки лист з вишні чисто не опаде - скільки сніг ні падай, все буде танути.
03.09.2016
 Календарно-тематичне планування


N
з/п
Дата
проведення

Зміст уроку
Робота зі здібними учнями
Робота з корекції знань
Примітка
вступ  (5 ГОДИН  )
1
01/09
Науки, що вивчають природу.
Практичне заняття.
Ознайомлення з довідковими виданнями з природничих наук різних типів: енциклопедії, словники, довідники величин, атласи географічних карт, атласи-визначники рослин і тварин, науково-популярна література природознавчого змісту, хрестоматії з природознавства, Інтернет-ресурси тощо.
Міні-проект (інформаційний)
Визначні вчені-натуралісти. 

Науки, що вивчають природу

2
05/09
Методи вивчення природи.
Організація спостере-жень  за тілами живої та неживої природи
Організація спостере-жень  за тілами жи-вої та нежи-вої природи

3
08/09
Обладнання для вивчення природи. Практичне заняття.
Ознайомлення з простим обладнанням для природничонаукових  спостережень та дослідів.

Методи вивчення природи.

4
12/09
Дослідницький практикум
Складання переліку побутових вимірювальних приладів та здійснення вимірювання за допомогою одного з  них.

Обладнання для вивчення природи.

5
15/09
Узагальнення вивченого. (тематичне оцінювання)



РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС  (14 годин)
6
19/09
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання.




7
22/09
Практична робота.  Вимірювання  маси та розмірів різних тіл.
Практичні заняття 
Розділення сумішей різними способами. 

Спостере-ження за явищами природи.

8
26/09
Речовини. Фізичні властивості речовин. 

9
29/09
Дослідницький практикум. Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від   температури та площі поверхні.

10
03/10
Властивості твердих тіл, рідин і газів.

11
06/10
Атоми і хімічні елементи.

12
10/10
Молекули. Рух молекул. Дифузія.

13
13/10
Узагальнення та систематизація знань  (тематичне оцінювання)

14
20/10
Різноманітність речовин. Поняття про прості та складні речовини, неорганічні та органічні речовини.

15
31/10
Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей. Практичні заняття. Розділення сумішей фільтруванням. 

16
03/11
Явища природи.

17
07/11
Фізичні явища, їх різноманітність.

18
10/11
Хімічні явища, їх ознаки..   

19
14/11
Горіння. Гниття.  Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі.

20
17/11
Міні-проект. Опале листя: користь чи шкода?

21
21/11
Узагальнення та систематизація знань з теми     (тематичне оцінювання)

РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (11год.)
22
24/11
Небо і небесна сфера.

Міні-проект Світ галактик.

23
28/11
Небесні світила. Видимі рухи світил.

24
01/12
Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства.
Практичні заняття
Визначення найвідоміших сузір’їв на карті зоряного неба

25
05/12
Небесні тіла.
Дослідницький практикум
Спостереження за зоряним небом впродовж   календарно-го року.
Міні-проект (за вибором)
Космос далекий і близький.


26
08/12
Зоря – самосвітне небесне тіло.Відмінності між зорями. Міжзоряний простір.

27
12/12
Планети та планетні системи

28
15/12
Контрольна робота№1

29
19/12
Сонячна система.  Відмінності між планетами. (тематичне оцінювання)

30
22/12
Людина і Всесвіт. Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт.

31

Методи та засоби астрономічних досліджень.

32

Міні-проект Космос далекий і близький.

РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ  – ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ
Тема 1. Земля як планета (16 год.)
33

Гіпотези та сучасні уявлення про виникнення Землі.  
Міні-проекти (за вибором)
Чому ми бачимо тільки один бік місяця?
Краплина, або «Де ми втрачаємо воду?»

Міні-проекти (за вибором)
Чому ми бачимо тільки один бік місяця?
Краплина, або «Де ми втрачаємо воду?»


34

Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі.

35

Рухи Землі. Пори року.

36

Місяць – супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення.

37

Способи зображення Землі. Масштаб.

38

Практичні заняття: Знаходження на карті та глобусі екватора, полюсів, меридіанів, півкуль.

39

Практичні заняття:  Знаходження на карті та глобусі материків і частин світу; географічних об’єктів.    (тематичне оцінювання)

40

Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту

41

Властивості ґрунту.  Догляд за ґрунтом.   

42

Повітря – суміш газів. Значення повітря. 

43

Властивості повітря. Дослідницький практикум (за вибором)
Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця.

44

Вода на Землі. Властивості води. Три стани води.
«Професія» дощового черв’яка.

«Професія» дощового черв’яка.


45

Кругообіг води.

46

Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Дослідницький практикум (за вибором) Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти.

47

Розчини в природі. Дослідницький практикум (за вибором)
Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді.

48

Значення води у природі. Використання води людиною.    (тематичне оцінювання)

Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів. (15 год.)
49

Організм і його властивості. Клітинна будова організмів.
Міні-проект (за вибором)
Бактерії корисні та шкідливі.



Тварини минулого.

Організація спостере-жень за основними властивостями живих організмів.

Міні-проект (за вибором)
Бактерії корисні та шкідливі.



Тварини минулого.

Організація спостере-жень за основними властивостями живих організмів.

50

Різноманітність організмів: Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії.

51

Практичні заняття: Визначення назв найбільш поширених в Україні рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників. Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості

52

Умови життя на планеті Земля.

53

Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми  чинників неживої природи.

54

Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища.

55

Різноманітність середовищ життя.   Дослідницький практикум: Дослідження впливу температури, світла і вологості на проростання насіння.

56

Наземно-повітряне середовище, пристосування живих організмів до життя у ньому.

57

Водне середовище життя. Пристосування організмів до   життя у воді.

58

Ґрунтове середовище життя. Пристосування організмів до життя у ґрунті.

59

Вплив на організми чинників живої природи.

60

Взаємозв’язки між організмами.

61

Співіснування організмів.

62

Угруповання організмів. Екосистеми. 
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості.

63

Контрольна робота (тематичне оцінювання)



Тема 3. Людина на планеті Земля (6 год.)
64

Людина – частина природи. Зв’язок людини з природою.
Дослідниць-кий практи-кум
Дослідження екологічних проблем своєї місцевості.
Організація спостере-жень: за природоохо-ронною дія-льністю лю-дей у своїй місцевості.
Міні-про-екти (за вибором)
Чи не пере-твориться  Земля на пустелю?
Будь приро-ді другом!

65

Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини. 

66

Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біоло-гічного різноманіття,     боротьба зі знищенням лісів і опусте-люванням, захист планети від забруднення різних видів).

67

Охорона природи. Червона книга України. Практична робота
Складання Червоної книги своєї місцевості.

68

Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі.

  69

Узагальнення та систематизацiя знань з теми:  «Людина на планеті Земля» (тематичне оцінювання

70

Узагальнення та систематизацiя знань зз курс Природознавства 5 класу






27.05.2016
















04.05.2016













20.04.2016


До  Міжнародного  Дня  Землі






















  
































До уроку: Значення повітря.(творча робота колективу учнів)

Повітря і не видно, і не чути.
Але без нього нам не обійтись.
Не можна
  ні хвилиночки пробути.
Ось ти
навколо себе подивись.
Все дихає: листочок і травичка,
Метелик, що над квіткою
летить.
І дише
рибка й рак, і дише річка...
Повітря треба кожному, щоб жить.
А он несуть вітри хмаринку білу,
Щоб
дощик на поля й ліси пролить.
А он у небо пташка полетіла,
А без повітря як вона злетить?
Повітря — це велике диво, діти.
І все життя — це
казка чарівна.
І кожній
миті треба нам радіти,
Земля казкова і у нас одна.

14.03.2016


Захист проекту: «Дослідження впливу температури на зміну  вегетаційного періоду    рослин  наземно-повітряного середовища  у лабораторних  умовах». (Навчальна практика)


09.03.2016
 Урок  природознавства на тему: "Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми  чинників неживої природи."




Розвязування ситуативних  задач з природознавства з використанням натуральних  обєктів.



 25.02.2016

  Урок  природознавства на тему «Клітинна будова організму».

Форма проведення:
знайомство з  таємницями мікросвіту









 23.12.2015
Урок-мандрівка

"Шляхами  Дмитра Комарова."
















05.12.2015
Усі уроки природознавства. 5 клас

25.11.2015
Дослідження космосу 

22.11.2015 Нові таємниці космосу

 










09.11.2015
 Планети Сонячної системи (урок-проект)






02.11.2015
Парад планет 

23.09.2015
Проект "Вплив світла на ріст рослин"(навчальна практика)




 Над проектом працювали: Маценко О. та Захаров А.

05.07.2015

Правила роботи з мікроскопом
1. Щоб підготувати мікроскоп до роботи, його треба витягнути з футляру, обережно поставити на стіл на відстані 7–10 см від краю в положенні «штативом від себе».
2. Перед роботою окуляр,об’єктив і дзеркало мікроскопа потрібно обережно протерти спеціальною серветкою.
3. Працювати з мікроскопом треба спокійно, не роблячи різких рухів.
4. Роздивитись окремі деталі будови світлового мікроскопа: тубус, окуляр,об’єктив, штатив із предметним столиком і дзеркалом, макро-та мікрогвинти, діафрагму.
5. Підготувати мікроскоп до роботи та визначити кратність збільшення об’єкта дослідження.
6. Дивитися в окуляр треба лівим оком, при цьому не закриваючи праве.
7. За яскравого сонячного світла мікропрепарат освітлюють, користуючись плоскою поверхнею дзеркала, а за слабкого освітлення — увігнутою його стороною.
8. Регулювати мікрогвинтом чіткість зображення у напрямку «від себе».
9. Опускати тубус мікроскопа треба обережно, не торкаючись об’єктивом мікропрепарату.
10. Закінчивши роботу з мікроскопом, треба протерти штатив і тубус серветкою та прибрати мікроскоп у футляр.


28.05.2015    Інтелект-шоу "Узагальнення знань за курс природознавства"














28.04.2015

















24.04.2015.


Готуємось до контрольної роботи за ІІ семестр
Орієнтовний текст завдань контрольної роботи
з природознавства  за ІІ семестр
І варіант

У завданнях 1-8 виберіть одну правильну відповідь з чотирьох запропонованих.
1. Частина гриба:
а) шапинка; б) листок; в) корінь; г) стебло.

2. Частина рослини:
а) грибниця; б) корінь; в) плодове тіло; г) серце.

3. Як природа змінюється під впливом людини:
а) прокладає дороги і тунелі;  б) масиви зелених насаджень;  в) буревій;  г) вівердження вулканів.

4. Як природа змінюється під дією природних чинників:
а) руйнування гірських порід; б) насадження лісових масивів; в) осушення боліт;  г) вирубка дерев.

5. Раптові зміни в природі:
а) повені;  б) вирощування квітів; в) вивітрювання пустель; г) озеленення міст. 

6. Свійські тварини:
а) вовк; б) їжак; в) коза; г) акула.

7. Дворічні рослини:
а) сосна;  б)  конвалія;  в) помідор;  г) морква.

8.Яку рослину називають листопадною?
а) якщо холодної пори року листя однорічної рослини опадає;
б) якщо холодної пори року листя дворічної рослини опадає;
в) якщо холодної пори року листя багаторічної рослини опадає;
г) якщо холодної пори року листя  рослини опадає.

Завдання мають декілька  правильних відповідей з запропонованих варіантів.
9. Лікарські рослини:
а) малина; б) чемериця біла; в) валеріана;  г) вовча ягода.

10. Властивості всіх  живих організмів:
а) ріст; б) розвиток; в) живлення; г) фотосинтез.
  
Завдання на встановлення відповідності

11. Установіть відповідність між парами живих організмів та типом їх взаємозв’язків:
1. гострик – людина;
2. вовк – заєць;
3. сова – миша;
4. гриб – дерево;
5. ціп’як бичачий – копитна тварина.
А паразит – хазяїн;
Б хижак – жертва.

12. Встановіть відповідність термінів між двома колонками.
А. Організм.                                 1. Хламідомонада.
Б. Ядро.                                        2. Основна частина клітини.
В. Однорічник.                             3. Сова.
Г. Дворічник.                                4. Морква.
Д. Одноклітинний організм.         5. Огірки.

ІІ варіант

У завданнях 1-8 виберіть одну правильну відповідь з чотирьох запропонованих.
1. Наявність квітки – ознака, за якою виокремлено групу рослин:
а) багаторічних; б) квіткових; в)  плодових; г) вічнозелених.

2. Частина гриба:
а) грибниця; б)квітка; в) корінь; г)метелик.

3. Рослини без квіток:
а) картопля; б) папороть; в) морква;  г) тюльпан.

4. Мешканці ґрунтового середовища:
а) кріт; б) ластівка; в) вовк; г) дельфін.

5. Сажковим грибом вражається:
а) печериця; б) кукурудза; в) людина; г) ведмідь.

6. Органічні добрива:
а) торф; б) калійне добриво; в) глина; г) цемент.

8. Глобус:
а) зображення змної поверхні на площині;
б) обємна модель Землі;
в) відстань від Землі до Сонця;
Зображення карт, що мають спільне призначення.
  
Завдання мають декілька  правильних відповідей з запропонованих варіантів.

9. Їстівні гриби:
а) білий гриб; б) лисички справжні; в) мухомори; г) підосичник.

10. Чинники неживої природи:
а) температура; б) вода; в) світло; г) тварини.

Завдання на встановлення відповідності

11. Установіть відповідність між парами живих організмів та типом їх взаємозв’язків:
1. олень – вовк;
2. лисиця – їжак;
3. кліщі – собака;
4. гриб – дерево;
5.щука – карась.
А паразит – хазяїн;
Б хижак – жертва.

12. Встановіть відповідність термінів між двома колонками.
А. Екосистема.                                 
Б. Ярусність.
В. Рослинні угруповання.
Г. Птах.
Д. Одноклітинні організми, що
не мають ядра.
1. Пристосування рослин лісу до мирного співіснування в умовах різного освітлення.
2.Сукупність організмів, які мешкають на  спільній території.
3. Бактерії.
4. Рослини певно місцевості, які взаємодіють між собою.
5. Яструб.


21.04.2015.

Відзначення Міжнародного дня Матері-Землі






16.04.2015.
Вивчаємо довкілля















27.02.2015.
Дослідження води з різних джерел (кар'єру, річки Базавлук, водопровідної, дощової) на вміст неорганічних речовин. Робота гуртка "Юний дослідник", 5 клас










 19.02.2015.
Умови проростання насіння (навчальна практика)



Вісті з уроків. Вода - розчинник (10.02.2015)









Вчимося розв'язувати задачі з природознавства

Вісті з уроків. Рослини й освіта (03.02.2015)


Брейн - ринг
«ПЛАНЕТА  -  ЗЕМЛЯ»
(22.01.2015)















































































Навчальна практика. Методи дослідження 




























Інтернет урок http://interneturok.ru/ru/school/prirodovedenie/5-klass


Програма  

 Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з природознавства
При оцінюванні навчальних досягнень з природознавства враховується:
  • засвоєння на рівні вимог навчальної програми знань про об'єкти і процеси, що відбуваються у природі, сформованість понять про системи живої і неживої природи;
  • сформованість елементарних умінь та навичок до спостереження, опису, експерименту.

Рівні навчальних досягнень учнів Бали Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
I. Початковий 1 Учень (учениця) з допомогою вчителя може розпізнати і назвати окремі тіла природи, має уявлення про предмет, який вивчає
2 Учень (учениця) з допомогою вчителя і користуючись підручником або робочим зошитом може знайти необхідні визначення наукових понять
3 Учень (учениця) з допомогою вчителя або підручника наводить приклади окремих явищ природи, фрагментарно описує їх; спостерігає за дослідами, що їх виконують інші учні
II. Середній 4 Учень (учениця) з допомогою вчителя, підручника або робочого зошита відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих понять, фрагментарно характеризує явища природи; частково здійснює фенологічні спостереження, виконує прості досліди без опису їх результату
5 Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює значну частину навчального матеріалу на рівні тексту підручника; дає визначення окремих понять, не пояснюючи їх; здійснює фенологічні спостереження, результати окремих із них заносить до щоденника спостережень, з допомогою вчителя проводить прості досліди, намагається їх пояснити
6 Учень (учениця) самостійно відтворює частину навчального матеріалу на рівні тексту підручника; з допомогою вчителя відповідає на окремі запитання; характеризує явища природи, у відповідях допускає помилки; здійснює фенологічні спостереження, частково робить записи їх результатів в щоденнику спостережень, з допомогою інших учнів виконує досліди, але дати їх пояснення не може
ІІІ. Достатній 7 Учень (учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу; відповідає на окремі запитання; наводить власні приклади, розкриває властивості тіл природи, допускаючи у відповідях неточності; здійснює фенологічні спостереження, робить неповні записи в щоденнику спостережень, з допомогою вчителя проводить досліди, пояснює з окремими неточностями їх суть
8 Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матерiал; відповідає на поставлені у підручнику чи вчителем на уроці запитання, порівнює явища та тіла живої та неживої природи, встановлює відмінності між ними; здійснює фенологічні спостереження, робить записи в щоденнику спостережень, виконує досліди, пояснює їх суть
9 Учень (учениця) демонструє достатнє засвоєння навчального матеріалу, відповідає на запитання; розв'язує стандартні пізнавальні вправи; здійснює фенологічні спостереження і робить повні записи в щоденнику спостережень, проводить досліди в школі та вдома, пояснює їх результати
ІV. Високий 10 Учень (учениця) вільно, усвідомлено відтворює матеріал, встановлюючи зв'язки з раніше вивченим; вільно відповідає на запитання; аналізує і розкриває суть явищ природи, узагальнює, систематизує знання на основі вивчених закономірностей та понять; регулярно здійснює фенологічні спостереження і робить записи в щоденнику спостережень, проводить досліди, обґрунтовано пояснює їх результати
11 Учень (учениця) логічно і повно розкриває вивчений програмовий матеріал; аналізує і розкриває взаємозв'язки між живою і неживою природою на основі загальних закономірностей та зображає їх схематично; усвідомлює значення охорони навколишнього середовища; ретельно виконує фенологічні спостереження і робить записи з малюнками, графіками в щоденнику спостережень, проводить досліди, зіставляє їх результати
12 Учень (учениця) виявляє міцні й системні знання програмового матеріалу; виконує фенологічні спостереження, робить обґрунтовані записи в щоденнику спостережень, проводить досліди, оформляє їх результати

Немає коментарів:

Дописати коментар